Jag har också varit ute för detta ett par gånger, med varierande resultat. Att köra deckaräventyr med folk som gillar deckare på TV gick sådär. Bäst resultat hade jag faktiskt i somras när jag spelledde OSR för storfamiljen. Jag kokade ner det till följande:
-Här är en mysko miljö
-Det finns skatter i den
-Ni får poäng för att extrahera skatterna, men inga poäng för att döda monster
-Ni blir av med alla poäng om ni dör
-Ni får välja om ni är Krigare eller Magiker
-Ni får använda list, eller försöka slå er igenom
Sen fick de väldigt avdramatiserat försöka plocka ut skatterna ur grottan med listiga planer. Reglerna var en extremt förenklad variant av mitt Symbaroum-S&S-hack (Attack, Försvar, Smyga, Upptäcka som "grundegenskaper" typ, Försvar inverst mot Smyga beroende på rustning. Krigare fick 3T6 SP och Magiker bara 1T6+1). Inga fler tärningsslag än så vid rollpersonsskapandet.
Grottan var bra och hade spännande saker att undersöka i sig, så efter ett tag började de rota i saker bara för sakens skull. Sen kom det spännande SLP:er, och så glömde de lite grejen med att bara samla poäng, började diskutera moraliska val och sånt. Rollspel!
Farbror Bosse, 69 bast och helt grön på rollspel innan, snackar fortfarande om vad han skall göra med sin magiker nästa gång vi spelar...