Nekromanti "nya" starwars

DODswe4

Hero
jag var på SF bokhandeln idag för att inhandla nya fenix. Frågade om Star wars fortfarande fans överhuvud taget och fick svaret: det gamla D6 går itne att köpa nytt längre men det har kommit ett nytt från Wizard Coast som bygger på D20 systemet, nu vill jag höra är det bara skit eller är det kövärt?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, jag skulle nog inte köa för att köpa det.

Det är väldigt mycket Dungeons & Dragons över det, jag skulle nog göra en ansträngning att försöka hitta D6-versionen i någon av alla de utgåvor som kom.

Lindenius

Swashbuckler
Ja, onekligen är det så att det gamla D6-systemet var bättre. Fast eftersom det är i princip omöjligt att få tag på dessa prylar, så är det väl inte så tokigt att köpa de nya - antar jag.

Det finns också böcker i den nya serien som är extra trevliga att titta på och som dessutom fungerar oavsett om man använder D20 eller D6. Kolla till exempel in Galactic Campain Guide, vilken innehåller extremt mycket matyttigt för den som vill rollspela i Star Wars-universat.

//erik. filar på ett Star Wars version 3, vilken är en förbättring av de gamla d6-reglerna. :gremcool:

DODswe4

Hero
Sant, tyvärr.

Så det är klart köp värt om man gillade det gamla? tack för länken men jag äger inte det gamal det är en kompis som gör det.

PS: kan du informera mig när du är klar med version 3?

Lindenius

Swashbuckler
Så det är klart köp värt om man gillade det gamla?

Japp! Oavsett om man gillar det gamla eller nya.

PS: kan du informera mig när du är klar med version 3?

Weeeellll... jag skulle inte hysa några större förhoppningar att det blir färdigställt inom en snar framtid (en av mina många rollspelsbollar i luften) och skulle det bli färdigställt skulle jag få oerhörda problem om jag började distribuera det.

Fast jag skulle säkert börja hinta att jag gjort klart det, men som sagt inte aktuellt det närmaste året skulle jag tänka mig.

//erik. vill inte få besök av Lucasfilms jurister

Krille

Super Moderator
Star Wars 3

"filar på ett Star Wars version 3, vilken är en förbättring av de gamla d6-reglerna."

Ummm... och jag som donar med Star Wars T10... :gremgrin:

...dessutom har jag sett två olika GURPS Star Wars där ute, så det börjar bli jobbigt att hålla ordning på de olika versionerna.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Star Wars 3

Ummm... och jag som donar med Star Wars T10...

Jag kan tänka mig att dn version kommer vara längre ifrån D6-utgåvan än vad min är - åtminstone om ditt liknar Västmark till sin uppbyggnad.

...dessutom har jag sett två olika GURPS Star Wars där ute, så det börjar bli jobbigt att hålla ordning på de olika versionerna.

Japp. Allt för att spegla filmerna, som bekant också finns i ett flertal olika versioner. :gremsmile:

//erik. åsså säger de att rollspel inte är verkliga... bah!

DODswe4

Hero
Japp! Oavsett om man gillar det gamla eller nya.
okej, då ska det inhandlas

det spelar ingen större roll, om du kommer ihåg att informera mig blir jag glad, det vill säga om Rollspel.nu finns då, eller om vi har kontakt någon annanstans.

Foggmock

Myrmidon
Re: Star Wars 3

åtminstone om ditt liknar Västmark till sin uppbyggnad.

Västmark använder T10-systemet. Do the math.

Foggmock - stating the obvious

Foggmock

Myrmidon
Ogillar du d20-systemet funkar det hyfsat ändå, har du en skicklig spelledare behöver man inte blanda in så mycket regler. Systemet för Kraften är hyfsat bra, en av få gånger då Feat-systemet funkar. I övrigt är det ju bara D&D i rymden, liksom.

Kort sagt, spelet är inte bra, men det funkar och det är Star Wars.

Foggmock - spelar alltid Scoundrel eller Jedi

Krille

Super Moderator
"aha, starwars å D20 borde inte kunna bli katastrof"

Jo, det blev det. Dessutom så verkar det som att du fortfarande har inte uppfattat att när folk säger "d20" så menar de inte DoD'91.

Star Wars d20 använder samma d20-system som jag pratar om här, och det är inte alls samma sak som den T20-baserade BRP som används i DoD'91.

Storuggla

Champion
"Jo, det blev det. Dessutom så verkar det som att du fortfarande har inte uppfattat att när folk säger "d20" så menar de inte DoD'91."

Och DoD91 skulle vara bättre än d20 menar du? :gremgrin:
De ligger lika risigt till på min lista i alla fall.

Storuggla, norgies grundvattennivå

DODswe4

Hero
jag vet, men jag har spelat D&D och om jag itne minns fel är det ett D20 spel, eller???? Det var helt okej. Sen är starwars superb i sig

Krille

Super Moderator
"jag vet, men jag har spelat D&D och om jag itne minns fel är det ett D20 spel, eller????"

Oki. My mistake.

Själv fick jag krupp på fanskapet allt eftersom kampanjen led. Efter femton månader var det aphärligt att bara kunna slå igen boken för sista gången.

DODswe4

Hero
håhå, jag spelade iof bara D&D ett kort tag 3månader, sen brände min kompis boken han tyckte inte heller om det, men han är lite speciel

Lindenius

Swashbuckler
Systemet för Kraften är hyfsat bra, en av få gånger då Feat-systemet funkar. I övrigt är det ju bara D&D i rymden, liksom.

Awwwgh!
Låt mig inte börja ta upp de dåliga sakerna med force-systemet i D20-varianten... Du har rätt när du hävdar att idén med feats är bra, men tyvärr är urvalet i vad som ska vara feats och skills helt uppåt väggarna tokigt. Vi gjorde om några några skills till feats (Battlemind bland annat) och slog ihop en massa andra skills med varandra.

//erik. har inte börjat gnälla ordentligt än :gremtongue:

DODswe4

Hero
Nu är spelet köpt och lite saker ajg undrar över, hur mycket xp får man för olika saker, samt att det står man kan träna men det står inte hur

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I min bok står det på sidan 255 och framåt. Annars kan du kolla långt bak i boken, ett avsnitt som heter "Index", det är som en sökmotor för boken, man letar upp det man undrar över i listan och får sidnummer där man kan läsa om det.