Tobias Eliasson
Veteran
Re: Den bör ha gått till tryck ...
Den ligger hos tryckeriet nu, börjar tryckas imorgon.
Den ligger hos tryckeriet nu, börjar tryckas imorgon.
Lustig synpunkt. Jag menar... Sverok är ju till för att sugas ut...? Tanken med Hemvärnet är dock knappast att "leka krig".Om de så gärna vill leka krig så kan de väl gå med i hemvärnet istället för att suga ut Sverok?
Skall erkännas att jag inte gjort någon omfattande research på området, jag nöjde mig med att det fanns ett eget forum för paintboll hos Sverok och godtog det därför som en del i förbundets verksamhet. Måhända är jag fel ute? Jag är ju trots allt blond och blåögd...Är det verkligen en del av förbundets verksamhet? På vilket sätt är det spel och inte idrott vi pratar om här?
Det enda riksmötesbeslutet jag känner till (men jag kan ha missat något) om saken är ett där man säger att de kan få vara med - Om de lajvar.
Jag tycker förbundet utarmas av att folk inte kan acceptera att det är flera hobbygrenar än sin egen som ingår i det. Jag sitter inte här och försvarar att paintball och och airsoft ska vara med i förbundet - jag presenterar helt enkelt anledningen till att artiklar om sådan saker är lika naturliga i Sverox som artiklar om nya Kortspel. Eller LAN för den delen.Jag tycker att förbundet utarmas av att en massa andra fritidsnöjen åker snålskjuts. Jag har aldrig prövat på vare sig airsoft eller paintball(jag vet inte ens vilken skillnad det är mellan de två) men hade säkert tyckt att det var kul. Men det har inte ett smack med rollspel att göra bara för att det finns rollspelare som sysslar med det.
Generell fråga till alla som orkar lyssna:I dag heter förbundet »Sverok – spelförbundet«, och »Sverok« är inte längre en sammandragning utan ett namn. Detta för att ge plats åt fler spelformer än blott roll- och konfliktspel.
Frågan är då om inte ishockey också är ett konfliktspel? Om ishocketföreningen LHC vill gå med i Sverok, skulle den få det?Som jag skrev ovan tycker jag att paintball och airsoft kan falla under »konfliktspel«.
TJa, då måste vi ju definera en term till: vad är "sport"? Det är väl det vi brukar klassa bl.a. hockey som, inte sant?Frågan är då om inte ishockey också är ett konfliktspel? Om ishocketföreningen LHC vill gå med i Sverok, skulle den få det?
Tja... faktiskt lite mindre fånig än den verkar i första anblicken. Ska man verkligen ta en heltäckande diskussion om saken så bör ju så många vinklar som möjligt täckas. Hur som helst är det helt rätt att detta inte är varken rätt tråd, eller för den delen forum, att diskutera saken i.Det kanske är en fånig fråga, men den egentliga frågan är: vad kan man egentligen räkna som spel? Vilka föreningar passar i Sverok?
(Sedan kanske inte det här är rätt tråd att diskutera det i?)
?medan det inte är ok att slå på varandra med gummi/trä eller stålsvärd. Någon som kan förklara var spelskillnaden ligger?