Nekromanti Nya upplagan

Azagthoth

Myrmidon
...som fattar hur bra DoD är.

Pratar du om tidigare versioner så kan jag delvis instämma. EDD är fortfarande mitt favoritspel. Men du kan inte veta om den nya versionen är bra eller inte, inte än.

Och ändå är detta forum till för DoD-fans och inte hedningar och kättare som skriver sina kätterska inlägg för att få oss att avvika från den sanna läran.

Jag hoppas verkligen att du överdriver. Hur kul är det att läsa och skriva inlägg som "DoD är bäst" "Jättebäst menar du väl?" "Förlåt mig, jättemegabäst menade jag".

/Azagthoth

Johan K

Gammal & dryg
hemska tanke, kan tänka mig att pressen är förbannat stor.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Johan K

Gammal & dryg
:)

Äntligen nån som skriver nått som tycker som jag/images/icons/smile.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Azagthoth

Myrmidon
Re: Skita knäck?

Är det inte dags att bestämma sig snart? Du vill ha en återgång till 80-talet och du vill ha sagofantasy. Personligen tycker jag att DoD på 80-talet inte var i närheten av sagofantasy. Hur ska du ha det?

/Azagthoth

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Håller med!

Mundana är betydligt bättre genomtänkt än till exempel Ereb Altor. Bättre genomtänkt än de flesta rollspelsvärldar som finns utgivna.

Men det är klart. Alla får vi ha våran egen åsikt.

Azagthoth

Myrmidon

Att något är genomtänkt innebär inte automatiskt att det är bra.

Nej, men det så gott som garanterar att det är bättre än något som är ogenomtänkt.

/Azagthoth

Dilandau

Myrmidon
Re: Beror mycket på världen

Världen spelar inte den minsta roll i detta fall, eftersom Riotgames värld kommer att vara frivillig. Den säljs separat. Man kan alltså spela DoD6 i vilken jäkla värld man än känner för, utan att behöva göra några ingrepp i spelet som så. Detta är bra.

Azagthoth

Myrmidon

Världen spelar inte den minsta roll i detta fall, eftersom Riotgames värld kommer att vara frivillig.

Det kommer förmodligen komma med en liten världsbeskrivning i grundreglerna, ungefär lika mycket som det står om Mundana i Eon. Skillnaden är nog att reglerna inte anpassas lika hårt till spelvärlden. Vilket vi båda tycker är bra.

/Azagthoth

Vindhand

Myrmidon
Just den världen :)

Världen spelar inte den minsta roll i detta fall, eftersom Riotgames värld kommer att vara frivillig. Den säljs separat.

Ja, det är bra IMHO. Jag tror dock att det är just kvaliteten på denna (frivilliga) värld som är viktig för att övertyga Eon-spelare. De har vant sig vid att få saker på silverfat ;)

För nybörjare och gamla DoD-spelare är det mindre viktigt dock

Dilandau

Myrmidon

Det är lätt att tro så, men det är vid närmare granskning långt ifrån säkert. Du lägger in saker i ordet "genomtänkt" som egentligen inte finns där. Du är medveten om att något kan vara genomtänkt för att vara så dåligt som möjligt? Du är också medveten om att ogenomtänkta saker kan vara extremt bra. Ex: Många av de element som gjorde Quake till en sådan succé uppstod av mer eller mindre en slump, och var inte alls något programmerarna ens hade refekterat över.

Sodivra

Champion

Men det är ju enbart bra att tänka igenom saker. Tycker jag.

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)

Azagthoth

Myrmidon

Det är lätt att tro så, men det är vid närmare granskning långt ifrån säkert.

Men mer säkert än motsatsen.

Du lägger in saker i ordet "genomtänkt" som egentligen inte finns där.

Jasså?

Du är medveten om att något kan vara genomtänkt för att vara så dåligt som möjligt?

Givetvis. Men hur ofta sker detta när det rör sig om en produkt man försöker sälja? I sina försök att göra en så bra produkt som möjligt är det till ens fördel att presentera en genomtänkt sådan.

Du är också medveten om att ogenomtänkta saker kan vara extremt bra.

Då handlar det i många fall om en ren slump (som du mycket riktigt nämner i ditt exempel).

/Azagthoth

Krille

Super Moderator
Vaddå "vi"?

"Inse vi vill inte ha eran jordnära Fantasy utan just sagofantasy så det så!"

Det är din åsikt och den får du stå för. Jag tänker inte hindra dig, och om andra vill dela den med dig tänker jag inte hindra dem heller. Men är det inte lite förmätet att uttala sig för alla?

Personligen ser jag inga problem med att kombinera jordnära fantasy med sagofantasy. Ta till exempel en titt på Västmark <A HREF="http://www.foxtail.nu/vstmrk.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/vstmrk.html</A>. - Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Dizzy

Veteran
Hård anpassning?

Spelvärlden är viktig för att förmedla den känsla man vill uppnå med spelet, särskillt nybörjare har stor nytta av en färdig spelvärld för att förstå hur de ska komma in i systemet, annars blir systemet bara en massa tabeller och siffror.

Eon-systemet hårt anpassat till mundana? Håller inte med här, man kan spela EON i vilken värld som helst, själv har jag med framgång kört det i Midgård.

En av de viktigare aspekterna på DoD6 tror jag dock blir en betoning på det episka spelandet. Det är kul att vara en riktig hjälte och det är en anledning till att jag förmodligen kommer att offra en del av min Eon tid till den nya upplagan av Drakar.

Dizzy, Gillar att spela ofrivillga mäktiga HJÄLTAR!

Dizzy

Veteran

Jag misstänker att väldigt många Eon-spelare är gamla drakar-spelare som tröttnade på Target Games hopp fram och tillbaka och därför sökte sig till något stabilare. Sköts nya drakar snyggt kommer det nog att bli en omfattande konkurrens på den svenska rollspelsmarknaden vilket jag ser fram emot.

Azagthoth

Myrmidon
Hård anpassning!

Eon-systemet hårt anpassat till mundana? Håller inte med här, man kan spela EON i vilken värld som helst, själv har jag med framgång kört det i Midgård.

Men för att göra detta krävs det lite arbete. I en ren jämförelse med DoD så är det lättare att använda DoDs regler än Eons i andra spelvärldar. På så vis är Eon anpassat till Mundana. DoD däremot är inte särskilt anpassat till någon värld (tänker här på versionerna innan Chronopia), vilket är på gott och ont.

/Azagthoth

Dilandau

Myrmidon

Jag försöker inte säga att genomtänkta produkter vanligen är sämre än ogenomtänkte - det vore ju en absurd åsikt - utan bara påpeka att "genomtänkthet" inte är identiskt med "bra".

Givetvis är spelföretag inte intresserade av att medvetet göra dåliga spelvärldar, men det är faktiskt möjligt att den mest genomtänkta och planerade spelvärld blir dålig. T.ex. på grund av att det koncept, eller den stil, utvecklarna arbetat med bara uppskattas av dem själva. Eller p.g.a. oförmåga att skildra världen i text.

Dizzy

Veteran
Re: Hård anpassning!

I en ren jämförelse med DoD så är det lättare att använda DoDs regler än Eons i andra spelvärldar. På så vis är Eon anpassat till Mundana.

Detta beror på att Eons regler är mer avancerade vilket kan vara både till gott och ont visserligen...

Azagthoth

Myrmidon

...utan bara påpeka att "genomtänkthet" inte är identiskt med "bra".

Och jag påpekade bara att genomtänkthet ofta går hand i hand med bra (och definitivt oftare än vad ogenomtänkthet gör).

/Azagthoth