Nekromanti Nya vapen...

Kanturi

Swordsman
Jag kom just på ett nytt vapen, jag kommer ofta på saker ser ni... vapnet är ett: Tvåhands-svärd

Tvåhands-svärd H:H+ob4t6+2 K:K+ob1t6 S:S+ob4t6 Styk:10 Fattn:2H Bryt:15 SI: 4/2 Längd:150cm vikt:2.5 Pris: 2300 silver

Utseende: Vapnet ser ut som ett långt långsvärd. Jag har moddat långsvärdet lite genom att lägga på i skada, styk, Fattning, SI, Längd, Vikt och Pris, ja faktiskt allting :gremwink:
Jag funderar fortfarande på lite yxor också men det kommer kanske senare. skicka in ni oxå om det är så att ni har nåt som ni har liggandes hemma/i huvudet.

//Kanturi, som vet att Mori_Motonari kommer kommentera detta :gremwink:

PS. Ta det inte peronligt Mori... no hard feelings, right? DS.

Wilmer

Hero
Men storsvärdet då?

Storsvärdet är det man brukar kalla "tvåhandssvärd".
Annars finns ju slagsvärdet som är ett 1 ½ handssvärd.

Blydaggen har jag alltid saknat i Eon.
Har den kommit in i listorna senare?

Gastono

Hero
Du vet att Mori_Motonari kommer kommentera detta?
Kanske är det inte helt fel av honom om han skulle göra det, denna kunde du lagt till detta i "fräna besvärjelser" tråden och skrivit nya besverjelser och vapen så blir det lite enklare att kolla forumet.

Men i alla fall, mysigt vapen!
Gör en illustration och scanna in den tillsammans med texten och bifoga den som en fil vetja! (trots att det bara är ett tvåhandssvärd).

Archelon

Veteran
Tvåhands-svärd H:H+ob4t6+2 K:K+ob1t6 S:S+ob4t6 Styk:10 Fattn:2H Bryt:15 SI: 4/2 Längd:150cm vikt:2.5 Pris: 2300 silver

Om detta vapen införs så måste det la vara det vapen med högst stickskada. (är dock inte säker på om pik gör mer)
Har du nån förklaring till detta?

Helmgast
Finns det någon förklaring till varför vapnet är så mycket bättre än långsvärd och storsvärd?

<font size="1"> För er som vill minnas så finns det två äldre liknande inlägg här och där. </font size>

MongoMan

Swordsman
Som du vill då... ;)

Jag kommenterar nämligen allt jag anser mig ha någonting att tillföra i.
Men fler vapen är nog inte riktigt vad som behövs för mig i Eon, men man får inte roligare än man gör sig :gremsmile:.

Också min synpunkt; Stickskadan 2 mindre än huggskadan?
Tvåhanssvärd är inget man sticker med, det är nåt man har hemma för att spänna sig med, eftersom det är så attans otympligt!!

Madon

Warrior
Lokalisering [OT, väldigt OT faktiskt]

Inte för att kapa tråden på något sätt, men då jag tittade på länkarna du skickade så kollade jag lite förstrött fram tills jag kollade på vart killen kom ifrån.
Han kom från samma lilla håla som jag, och jag undrar om någon (Bail du kanske även läser detta?) av någon anledning råkar veta namnet eller något om personen som skrivit detta? Har skickat ett mail till adressen som stod i profilen, men jag misstänker att den inte används längre..

Förlåt för OTander

/Madon - Nyfiken

Kanturi

Swordsman
Tvåhands-svärd H:H+ob4t6+2 K:K+ob1t6 S:S+ob2t6+3 Styk:10 Fattn:2H Bryt:15 SI: 4/2 Längd:150cm vikt:2.5 Pris: 2300 silver

Bättre? någon?

MongoMan

Swordsman
Det ser väl rätt bra ut.
Nu har jag bara en fråga: när används egentligen ett tvåhandssvärd?
Är det bara i stora fältslag?

/Mori - Som bara är nyfiken.

Kanturi

Swordsman
Jaa... jag föreställer mej detta svärd som Aragorns svärd som han använder i första filmen, alltså "Sagan om Ringen".
Nåt i den stilen iaf...

//Kanturi, som tycker att Mori var snäll som frågade

MongoMan

Swordsman
Fast det svärdet används ju även med en hand, det du har gjort verkar inte den normale människan klara av med en hand...

/Mori - Som faktiskt är rätt snäll.

Kanturi

Swordsman
Ja jag vet det nu, min kompis Tobias sa det just, sänk Styk. till typ 7 eller nåt, jag vet att det är lite men det går nu att använda med en han...

//Kanturi

Hjalle

Swashbuckler
Fortfarande väldigt högt stickvärde. Ob1T6+2 är lämplugare, på sin höjd Ob2T6.

-Hjalle, anser.

Hjalle

Swashbuckler
I stora fältslag används det knappast. Envigar är väl största användningsområdet skulle jag tro.

-Hjalle, som har en skotsk klankungsförfader som brukade tvåhanssvärd.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Det är ett långsvärd.

”Jaa... jag föreställer mej detta svärd som Aragorns svärd som han använder i första filmen, alltså ’Sagan om Ringen’.”

Ja, det svärdet är nu inte ett 150 cm långt tvåhandssvärd; det är ett långsvärd, och är kring 120 cm långt, IIRC (därtill väger det betydligt mindre än ett tvåhands- eller slagsvärd). Förresten så finns det väl redan generiska 150 cm långa tvåhandssvärd i Eons regler? ¬_¬

Selly

Level 5 Laser Lotus
Och ifall någon…

…skulle vara intresserad av lite mer utförlig info om tvåhandssvärd och dylikt så finns det en del att hämta i den här tråden. Nu får det vara nog med viktigpettrande för idag. ¬_¬