Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)
Var det det som översttes av Alga och gavs ut under namnet Sagan om ringen?
Nä. Spelet du pratar om är skapat av eurospelshövdingen Reiner Knizia, och är ett spel där spelarna hjälps åt mot spelet. Det är minst sagt väldigt abstrakt.
Sedan finns det ett spel som heter
Lord of the Rings: Confrontation, som är ett sorts Stratego-spel, för två spelare.
Å så finns det ett spel som heter
War of the Ring, som kommer från FFG och är ett enormt krigsspel från samma trio av konstruktörer som skapade Conan-brädspelet, och som har en hel del likheter med det spelet. Ringens Brödraskap och deras äventyr är som en sorts sidospår som löper parallellt med kriget mellan spelarna.
Spelet jag tänkte på (som inte alls heter "Lord of the Rings - The Adventure Game", vilket jag påstod (Jag måste ha tänkt på "World of Warcraft - The Adventure Game" som är ett questspel och ett helt annat spel än det vanliga "World of Warcraft"-brädspelet)) heter i själva verket
Middle Earth Quest och är ett äventyrsspel lite i stil med Talisman, Drakborgen, m.m.
Intressanta saker med Middle-Earth Quest är att det dels utspelar sig
innan händelserna i Sagan om Ringen, och dels att de goda äventyrarna gestaltar helt nya karaktärer som FFG själva har hittat på. (Även om Gandalf och Aragorn m.m. dyker upp som hjälpsamma karaktärer) En spelare styr Sauron och hans spel är mer av ett strategispel, medan de goda äventyrarna går omkring och levlar och questar och har sig.
Det är ett typiskt FFG-spel i bemärkelsen att det kommer i en låda som är större än en genomsnittlig personbil, är fyllt med pluppar, kort, lappar, plastbitar och markörer så det står härliga till, och är ett lika märkligt som urskiljningslöst hopkok av alla olika spelmekanismer som spelmakarna överhuvudtaget kunde komma på.
Jag är oerhört fascinerad över sådana spel, och finner dem sällsamt exotiska. Spelet är för närvarande högst upp på heta listan på Boardgamegeek, så om man vill veta mer så läser man där.
---
Förlåt för detta utvik från originalposten.