crilloan;n306975 said:
När jag spelade Expert hade jag regeln att när en grundegenskap ökade grupp (från nivå 2 till nivå 3, ex från sty 12 till sty 13) så ökade alla färdigheter baserade på den grundegenskapen.
C
Låter som en ökning i rätt storleksordning med tanke på hur systemet fungerade. Möjligtvis kan man klaga på att optaren kan spara några poäng genom att skaffa höga startvärden i färdigheter som är baserade på grundegenskaper med _låga_ värden som är billigare att höja. När man sedan ökar grundegenskapsgruppvärdet får man öka färdighetsvärden utan att bry sig om kostnadsmultipeln för höga FV.
?
crilloan;n306975 said:
Jag försökte som spelledare använda grundegenskaper mycket, PSY var generellt bra att ha högt för alla klasser. Viljestyrka FTW!
Vill gärna höra mer Expert hack!
C
Fler hack? Då kan jag väl passa på att posta om det här förslaget som jag som jag skrev för en tråd på Bräd- och rollspelsforum på fb i höstas. Apropå PSY.
======================
Någon har nämnt att låta INT avgöra initiativ för magiker i strid, medan alla andra använder SMI. Problemet med det är att magiker också kan utföra ickemagiska handlingar, vilket gör att de antingen skulle få utdela vapenattacker tidigare än många mundana krigare, eller att alla skulle behöva deklarera handlingar innan initiativordningen avgörs.
Men vad sägs om att låta PSY avgöra initiativ för ALLA i strid? Det gör det till mindre av en dump stat för ickemagiker och känns rimligt om man tänker på initiativ inte som förmågan att röra sig snabbt, utan förmågan att känna av en situation och driva sig själv att agera drastiskt innan någon annan gör det.
Poängen är att magiker blir bättre och att kvicka besvärjelser ofta går iväg först i striden.
Kombinera detta med det jag tror att andra redan föreslagit: Ordinära besvärjelser kräver förberedelse hela rundan, men går ändå iväg sist i samma runda som de kastas. Nästa omgång kan magikern kasta en ny besvärjelse, kvick eller ordinär.
Resultat, sammanfattning:
* PSY blir bättre för alla RP.
* Magiker blir bättre pga tidigare plats i initiativordningen och genom att ordinare besvärjelser blir snabbare.
* Ordinära besvärjelser förbättras i förhållande till kvicka, men det kan de behöva.
* Kvicka besvärjelser går fortfarande iväg betydligt tidigare än de ordinära (oftast först vs. sist).
* Det går fortfarande att avbryta en besvärjelserabblande fiende innan magin får effekt.
Hoppas jag inte upprepar ifall någon annan redan nämnt PSY-baserat initativ.
======================
Leon;n306977 said:
Daniel Bernhoff förmodar jag...?!
Angenämt!