Nekromanti Nybörjar fråga!

Yraen

Veteran
Hur brukar ni göra för att hålla ordning på vilken dag det är när ni spelar....det är ju ganska viktigt om man är en troende, med alla högtids-dagar o allt.

Yraen

G

Guest

Guest
Hur brukar ni göra för att hålla ordning på vilken dag det är när ni spelar....det är ju ganska viktigt om man är en troende, med alla högtids-dagar o allt.

I vår grupp har vi gjort som så att varje gång det blivit ett nytt dygn i spelet så har vår SL sagt datum, t.ex "Ni vaknar måndagen den 14 april". Detta innebär att man hela tiden har koll på vilket datum det är.

Högtidsdagarna är upp till spelarna att komma ihåg. När SL säger att det är den 15 december då är det upp till mig, som spelare, att komma ihåg att det är mitt helgon, St Faulks, dag. Som troende kan det dock bli många dagar att hålla reda på. Själv har jag skrivit upp alla viktiga datum under övrigt på mitt rollformulär. När SL nämner ett datum så ser jag snabbt om dagen är speciell.

Att komma ihåg datum mellan spelmöten löser man enkelt genom att skriva ner senaste datum på ett lättillgängligt papper.

/Tiamel

Yraen

Veteran
Nybörjar fråga forts!

Det blir väl lite problem om den troende RP:e resa till en annan ort under ett äventyr(pga av en religös högtid)...som kanske ligger långt bort från den orten äventyret utspelar sig, Då måste den troende RP:n resa för att inte ta en risk att förlora qadosh...det kan ju bli lite jobbigt för de andra och för den troende om äventyret måste avbrytas pga hans resa.
Hur gör ni?

Yraen

G

Guest

Guest
Re: Nybörjar fråga forts!

Det blir väl lite problem om den troende RP:e resa till en annan ort under ett äventyr(pga av en religös högtid)...som kanske ligger långt bort från den orten äventyret utspelar sig, Då måste den troende RP:n resa för att inte ta en risk att förlora qadosh...det kan ju bli lite jobbigt för de andra och för den troende om äventyret måste avbrytas pga hans resa.

Så vitt jag vet så behöver man inte befinna sig på en speciell ort under högtiderna. Naturligtvis föredrar säkert den troende att vara bland andra som är troende av samma religion under högtiderna. Men om den troende gör som man bör under en högtid så borde det inte spela någon roll var han befinner sig (om du är kristen så kan du ju fira påsk i Bangladesh utan att synda).

Om nu den troende av någon speciell anledning måste vara på en speciell plats vid en speciell tidpunkt ska han naturligtvis åka dit. Om han nu inte anser att hans uppdrag är såpass viktigt att hans gud kan ha överseende med att han hoppar över en högtid. Uppdraget bör naturligtvis då vara av vikt för kyrkan. Om den troende rp:n åker så kan ju de andra rp:na välja på att följa med eller stanna kvar och klara äventyret. De andra måste ju inte avbryta äventyret pga. att den troende måste resa.

/Tiamel

ripperdoc

Myrmidon
(Är Tiamels SL)

Tja, eller så har man den underbara lilla maskinen Texas Instrument 83- En trevlig miniräknare som kan göra det mesta, för er som inte har en. Där har jag ett program, som håller koll på veckodag, månfaser, vilken vecka det är, datum, månad och år. I den adderar man enkelt antalet dagar. Mycket praktiskt.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>