NR 1. UNDVIK STRID SOM PESTEN!
Strid implicerar läkningsprocesser, i de allra flestas fall, med mundan sjukvård (och eons regler) implicerar läkning, dvs död RP. Uppmuntra spelarna att använda avståndsvapen/stångvapen, och att ta vara på rustningar de finner - även med reglerna som säger att sådana inte passar i alla lägen, är de bra att ha.
NR 2.
När ni bygger karaktärer, se till att maxa övertala - med eons färdighetskonstruktion kan den användas till nästan vad som hälst.
(i mitt mundana hade jag också föreslagit höga värden i växtkunskap (droger), lagkunskap (för att hantera jobbiga adelsmän och fogdar) och etikett (oartighet är liktydigt med bristande respekt för överheten, dvs hets, vilket faller under upprorslagen, i mitt mundana), men det där är en smaksak!)
NR 3
Glöm inte mundanaspecifika miljöer: Det cirefaliskdrivna badhuset, som folk besöker minst en gång i veckan, bakgårdarna till husen, med svin som kan slippa lös, broar med tull för att gå över, brunnar & tvättinrätttningar, och insamlingar från de lokala gillena till fattighjälp - sådant är stämningsfullt!
NR 4
Rollspela det myllrande livet - om rollpersonerna är landsortsfolk, så bör du aldrig ens ge dem en chans att tänka i en större stad; gör dig en t100 tabell med random händelser (hälst två som du kan växla emellan), vilka sker i staden, allt ifrån att trampa i en pottas innehåll utslängt på gatan (eller få det över sig, hällt), till att råka se en grupp tiggare råna en person av bättre rang, till att råka på ett gatustånd med honungsrostade äpplen. Ge dem knappt en chans att tala med varandra!
NR 5
Betona att mundanas rättssystem är annorlunda än vårt - detta sägs inte i reglerna klart, men exempelvis så fungerar gillena som monopolorganisationer, vilka kontrollerar sina egna medlemma, och hindrar andra att sälja varor inom stadsmurarna, medan medlemmar i vissar religiösa, eller sekulära, ordnar och sällskap, kan ha rätten att kräva mat och husrum, oavsett om det orsakar svält eller ej. Om du vill göra detta mer avancerat, så skulle ett exempel kunna vara, att få rpna i en rättslig konflikt omkring vilka privilegier som gäller - exempelvis så skulle en av rpna kunna tillhöra en familj med ärftligt privilegium av tullfrihet, vilket den lokale länsherren inte erkänner när han skall passera en viss bro; Själva avgiften är en struntsak, men prejudikatet, att antingen rollpersonens privilegium inte är giltigt (i bästa fall just där), eller länsherrens tullrätt är ett mindre privilegium än ärvd tullfrihet, det är en stor sak - blir det strid, så går saken vidare till fogden; om rollpersonerna har en tidsgräns, så kan de antingen välja mellan att fly, och låta länsherren stå oemotsagd inför fogden (dvs. ådraga sig hårt straff, på vägen tillbaka), eller stanna och få panik för att hinna senare; DETTA är mundanas möjlighet!