Hittade mitt gamla Eon II samt ett gäng moduler (Monster i Mundana, Dvärgar, Vapenmästaren, Sjöfarare & Pirater). Har nyligen också köpt Alverna: sångarens ätt.
Har egentligen aldrig haft ett seriöst spelmöte någonsin, utan köpte böckerna för många år sedan då jag var intresserad men antagligen för ung för att förstå alla de regler som ingår i Eon.
Men nu är det dags att ge det ett försök igen! Jag har läst regelboken ett par gånger (från början till slut) under årens gång så känner mig relativt säker på Mundana (har även läst drakväktartrilogin samt vargen och kättaren) och det grundläggande systemet, skapa karaktärer och rolla färdigheter mm.
Om två veckor är det planerat ett spelmöte och jag ska välja mellan äventyren Regnsynd och Diamantäpplet. Vid första anblick ser det ut som att jag kommer välja Regnsynd då det äventyret verkar tämligen enkelt för en nybörjargrupp. Några generella tips då jag aldrig spellett tidigare och mina vänner aldrig rollspelat, även om vi spenderat mycket tid på diverse onlinerollspel tillsammans.
Där det dock kör ihop sig är givetvis vid strid och magi och jag önskar därmed att någon här på forumet kunde lägga lite tid att hjälpa mig. Kan först förklara min bild av hur respektive går till så kan ni enkelt korrigera mig.
Strid:
1. Man avgör avståndet mellan kämparna och då någon initierar striden slår man för VINIT med modifikation av SI.
2. Anfallaren väljer en manöver/handling "Hugger snabbt med dolken". Slår tärning mot färdigheten i vapnet.
3. Försvararen väljer en försvarshandling: Parera, Blockera, Undvika. Slår tärning för att se ifall försvaret lyckas.
FRÅGA: Vad skall man slå mot för färdighet ifall man önskar parera? Slår man mot vapenfärdigheten då? Vad innebär en parering i praktiken?
4. Ifall försvarsmanövern lyckas får försvararen möjlighet att slå mot VINIT med modifikationer och försöka göra ett eget anfall. Både anfallare och försvarare får lägga till ev. utmattning osv.
Träffar anfallaren beräknar man skada med reduktion från pansar, slår man mot träfftabellen och ev. extraskador.
FRÅGA: I regelboken står det att försvararen väljer försvar i hemlighet före anfallaren. Hur löser man detta i praktiken?
Är min strid någorlunda rätt utförd? Skulle någon kunna ge ett riktigt exempel likt de i regelboken med alla tärningslag inkluderade?
Vad händer ifall anfallaren missar sitt slag, får försvararen automatiskt initiativ då? jag menar ifall någon fullkomligt missar med en bredyxa lär ju kraften i slaget medföra att man hamnar något ur balans?
Sedan till Magin...
1. En magiker är specialiserad inom ett magiskt område säg: Pyrotropi.
2. Magikern skall kasta en ett brinnande eldklot (I regelboken: Diodactus pyrotropiska sfäroid (4)). Det krävs 4 filament och svårigheten för att alstra blir således ob4T6. Slaget lyckas och Magikern är således laddad med pyrotropisk magi. I regelboken står att man måste transformera 2 filament till ataxatropi, kan man göra detta även om man bara har alstra pyrotropi?
Slaget mot transformera lyckas och det har nu gått 1 runda?
3. Därefter står det: Besvärjelse (ob3T6), Besvärjelse (ob2T6). vilket innebär att det tar ytterligare 1 runda innan det magiska klotet är vävt.
Nu till mina funderingar.
Träffar eldklotet automatiskt där man träffar eller kan man helt enkelt slå ett slag mot undvika för att kasta sig undan klotet?
Avbryts magin ifall magikern blir sårad under tiden? Isåfall vad sker med filamenten dissapererar de okontrollerat eller kan magikern försöka igen nästa runda? Hur fungerar magin i strid? I vilket skeende sker magin i striden?
Ursäkta att det blev en vägg av text men förhoppningsvis orkar någon läsa igenom det mesta och ge svar på något.
Mvh xsiand
Har egentligen aldrig haft ett seriöst spelmöte någonsin, utan köpte böckerna för många år sedan då jag var intresserad men antagligen för ung för att förstå alla de regler som ingår i Eon.
Men nu är det dags att ge det ett försök igen! Jag har läst regelboken ett par gånger (från början till slut) under årens gång så känner mig relativt säker på Mundana (har även läst drakväktartrilogin samt vargen och kättaren) och det grundläggande systemet, skapa karaktärer och rolla färdigheter mm.
Om två veckor är det planerat ett spelmöte och jag ska välja mellan äventyren Regnsynd och Diamantäpplet. Vid första anblick ser det ut som att jag kommer välja Regnsynd då det äventyret verkar tämligen enkelt för en nybörjargrupp. Några generella tips då jag aldrig spellett tidigare och mina vänner aldrig rollspelat, även om vi spenderat mycket tid på diverse onlinerollspel tillsammans.
Där det dock kör ihop sig är givetvis vid strid och magi och jag önskar därmed att någon här på forumet kunde lägga lite tid att hjälpa mig. Kan först förklara min bild av hur respektive går till så kan ni enkelt korrigera mig.
Strid:
1. Man avgör avståndet mellan kämparna och då någon initierar striden slår man för VINIT med modifikation av SI.
2. Anfallaren väljer en manöver/handling "Hugger snabbt med dolken". Slår tärning mot färdigheten i vapnet.
3. Försvararen väljer en försvarshandling: Parera, Blockera, Undvika. Slår tärning för att se ifall försvaret lyckas.
FRÅGA: Vad skall man slå mot för färdighet ifall man önskar parera? Slår man mot vapenfärdigheten då? Vad innebär en parering i praktiken?
4. Ifall försvarsmanövern lyckas får försvararen möjlighet att slå mot VINIT med modifikationer och försöka göra ett eget anfall. Både anfallare och försvarare får lägga till ev. utmattning osv.
Träffar anfallaren beräknar man skada med reduktion från pansar, slår man mot träfftabellen och ev. extraskador.
FRÅGA: I regelboken står det att försvararen väljer försvar i hemlighet före anfallaren. Hur löser man detta i praktiken?
Är min strid någorlunda rätt utförd? Skulle någon kunna ge ett riktigt exempel likt de i regelboken med alla tärningslag inkluderade?
Vad händer ifall anfallaren missar sitt slag, får försvararen automatiskt initiativ då? jag menar ifall någon fullkomligt missar med en bredyxa lär ju kraften i slaget medföra att man hamnar något ur balans?
Sedan till Magin...
1. En magiker är specialiserad inom ett magiskt område säg: Pyrotropi.
2. Magikern skall kasta en ett brinnande eldklot (I regelboken: Diodactus pyrotropiska sfäroid (4)). Det krävs 4 filament och svårigheten för att alstra blir således ob4T6. Slaget lyckas och Magikern är således laddad med pyrotropisk magi. I regelboken står att man måste transformera 2 filament till ataxatropi, kan man göra detta även om man bara har alstra pyrotropi?
Slaget mot transformera lyckas och det har nu gått 1 runda?
3. Därefter står det: Besvärjelse (ob3T6), Besvärjelse (ob2T6). vilket innebär att det tar ytterligare 1 runda innan det magiska klotet är vävt.
Nu till mina funderingar.
Träffar eldklotet automatiskt där man träffar eller kan man helt enkelt slå ett slag mot undvika för att kasta sig undan klotet?
Avbryts magin ifall magikern blir sårad under tiden? Isåfall vad sker med filamenten dissapererar de okontrollerat eller kan magikern försöka igen nästa runda? Hur fungerar magin i strid? I vilket skeende sker magin i striden?
Ursäkta att det blev en vägg av text men förhoppningsvis orkar någon läsa igenom det mesta och ge svar på något.
Mvh xsiand