Nekromanti Nybörjare, än en gång

walium

Ganska töntig, faktiskt
I samband med en diskussion kring den nya versionen av Eon så nämnde avatarex något om att böckerna skulle innehålla mer nybörjarinformation än alla andra svenska rollspel tillsammans. Men uppväger det verkligen det faktum att regelböckerna antagligen kommer att bli de mest omfattande till något svenskt rollspel någonsin, även om de också inkluderar information om Mundana? Vad är mest nybörjarvänligt, mängder av information riktad mot nybörjare (men sannolikt skriven av människor som spelat rollspel i minst tio år) eller ett tunt, lättfattligt regelhäfte? Hur många icke-rollspelare spontanköper egentligen rollspel utan att först ha kommit i kontakt med det på något annat sätt?

Vindhand

Myrmidon
I samband med en diskussion kring den nya versionen av Eon så nämnde avatarex något om att böckerna skulle innehålla mer nybörjarinformation än alla andra svenska rollspel tillsammans.

Knappast i proportion till resten av texten. Där tror jag fortfarande DoD-87 leder stort (med mer än 1/5 av boken med nybörjarinfo... Det skulle innebära litet under 100 sidor i Eon III :gremgrin: )

Rickard

Urverk speldesign
"Vad är mest nybörjarvänligt, mängder av information riktad mot nybörjare (men sannolikt skriven av människor som spelat rollspel i minst tio år) eller ett tunt, lättfattligt regelhäfte?"
Jag tror att en spelledare som först visar rollspel är det mest nybörjarvänliga.. Gärna med hjälp av en erfaren spelare..

"Hur många icke-rollspelare spontanköper egentligen rollspel utan att först ha kommit i kontakt med det på något annat sätt?"
De finns, men jag tror det är en minoritet.. De som inte har blivit visade rollspel tror jag glider in på rollspelandet via fantasyböcker eller "datorRPG".. Rollspelet ska ha något coolt, något tilltalande.. För att ta andra exempel.. Varför köper ni böcker? Varför köper ni brädspel och kortspel? Nej, nu ska ni inte vara tråkiga och svara "För att jag läst om det först".. Jag frågar utifrån era spontanköp.. Tänk efter lite..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som först trodde tråden skulle handla om att walium skulle spela med ett par nybörjare och ville ha lite diskussion över det, men nu var det nya spelare i hobbyn och Han själv tycker det är rätt viktigt att få in fler tjejer i hobbyn och om det är några som vill göra ett slag för det så är Han gärna med och raggar...
öööh, in nya spelare i hobbyn, vill säga

Johan K

Gammal & dryg
Vad är mest nybörjarvänligt, mängder av information riktad mot nybörjare (men sannolikt skriven av människor som spelat rollspel i minst tio år) eller ett tunt, lättfattligt regelhäfte?
Ooooh, det där är nog en ganska svå balansgång skulle jag tänka mig.
Men på nått s'tt så tror jag att det inte skadara om det är ganska mycket info om vad rollspel är, hur man "gör" & sådana saker. Hellre att man kanske är lite övertydlig i början, tills man har fått lite kött på benen vad rollspel är.

Hur många icke-rollspelare spontanköper egentligen rollspel utan att först ha kommit i kontakt med det på något annat sätt?
Heemm, tor kanske inte att det är så jättemånga som spontanköper rollspel. Tror att de flesta köper det efter att ha hört talas om det i någon form & därefter köper/testar rollspel.

Bombu

Hero
Hur många icke-rollspelare spontanköper egentligen rollspel utan att först ha kommit i kontakt med det på något annat sätt?
Hmm, det är en intressant fråga. Jag tror inte så många spontanköper rollspel utan att alls veta vad rollspel är.

Däremot händer det nog att rollspelare spontanköper rollspel om man råkar ha lite pengar på fickan;

lite på kul, verkar spännande;

Det där konceptet verkar coolt;

snygg framsida (ja kan faktiskt tänka mig att layouten har betydelse);

Kung Artur wow;

Slaine wow;

Pinnocio Wow;

eller nått annat.

När det gäller nybörjarspel tror jag man skall ta med exempel som är demonstrativa, hur en spelsession ser ut, villka slag man förväntas göra när man försöker få upp den gammla tunga dörren som fastnat, eller nått annat.

Jag har märkt att när jag ser exempel i rollspel så fattar jag vad konstruktören har tänkt att man skall använda färdigheterna till, hur ungefär det kan gå till under ett spelmöte och lite var focus ligger.

Jag tycker det är häftigt med små enkla regler för nybörjare, inte för mycket, det tror jag är ganska viktigt.

Det är lättare att sen lägga till fler regler alternativt gå över till att köra ett mer avancerat system om det är vad folk vill.

Börja enkelt och visa tydligt med exempel hur man skall använda siffror och färdigheter för att det skall bli levande.

Bombu