Nekromanti Nybörjare DoD

Musc

Veteran
Hej jag har en fråga angående drakar och demoner. När man skapar en karaktär så kan man välja egenskapen strid det fattar jag, men när man bänder sida så står det vapen och CL på vapnet det är detta jag ej förstår. Vad har vapnets CL med strid egenskapen gemensamt eller vad är skillnaden på det? Är det samma CL på egenskapen som vapnet?

zonk

muterad
Vilken version av DoD pratar vi om? Den från 2016?

zonk

muterad
Ah den. Jag har den i hyllan men tyckte så förbannat illa om regelsystemet att jag inte orkat läsa in mig. Sorry, kan inte hjälpa till.

Jag kommer dock ihåg att det var en hel del otydligheter och en del direkta buggar i systemet.

Björn den gode

Swashbuckler
Hej! Vad kul att du hittat in till rollspelen, som flera tidigare nämnt så är vi många här som har andra favoritspel, och inte heller jag har detta spel, men jag är ändå hyfsat säker på att det helt enkelt fungerar som så att det "CL" som står bredvid vapnet bara är för att du ska slippa kolla på flera ställen, så om det tillexempel är en dolk så tar du helt enkelt ditt CL för närstrid och skriver i den rutan också.

Bolongo

Herr Doktor
Ett av de många problemen med DoD16 är att den - medvetet eller omedvetet - är skriven med förutsättningen att läsaren redan vet hur BRP-system i allmänhet, och kanske DoD i synnerhet, brukar fungera.

Jag vet inte riktigt var i regelboken du läser just nu, det enda stället jag kan hitta där CL står bredvid ett vapen är på rollformuläret. Och där är det med all säkerhet som Björn säger, att du skall notera CL för den stridsfärdighet som gäller för just det vapnet.

Det går att resonera sig fram till detta utan förkunskaper, eftersom sid 39 slår fast att "När du anfaller eller parerar med ditt vapen använder du relevant stridsfärdighet." och av sid 34 kan man utläsa att det bara finns tre stridsfärdigheter att välja på. Men det är inte jättetydligt förklarat.

Musc

Veteran
Okejj tack så mycket????. Det var det jag misstänkte bara tråkigt att min tjuv har 13 i CL????. Men återigen tack

Bifur

Veteran
Musc;n315326 said:
Okejj tack så mycket????. Det var det jag misstänkte bara tråkigt att min tjuv har 13 i CL????. Men återigen tack
Lycka till med spelandet, hoppas det blir kul. Den versionen av DoD blev tyvärr så där men det har kommit många ok äventyr till spelet (sök på ex Medusa games) och dessutom är det lätt att anpassa de äldre äventyren från 80- och 90-talet till systemet.

Musc

Veteran
Bifur;n315328 said:
Lycka till med spelandet, hoppas det blir kul. Den versionen av DoD blev tyvärr så där men det har kommit många ok äventyr till spelet (sök på ex Medusa games) och dessutom är det lätt att anpassa de äldre äventyren från 80- och 90-talet till systemet.
Tack för tipset tänkte testa är det roligt och blir kul så tänkte jag skaffa expansionerna också om man vill ha allt vilken rekomenderar ni då att köpa?

luddwig

Lawful evil
Musc;n315330 said:
Tack för tipset tänkte testa är det roligt och blir kul så tänkte jag skaffa expansionerna också om man vill ha allt vilken rekomenderar ni då att köpa?
Äventyren från Medusa games som Bifur tipsade om ovan är gratis pdf:er.

Riotminds har så vitt jag vet inte gett ut några expansioner till DoD Retro.

Bolongo

Herr Doktor
luddwig glömde ett "inte" där. ;)
Men han har rätt: den utgåvan är en produktlinje som RM har släppt helt. Det finns inget mer publicerat till den än vad som kommer i boxen.

De äldre äventyr som nämndes ovan är betydligt äldre, skrivna till tidigare upplagor av reglerna (jag håller med om att de nog lätt kan konverteras - om man förstår båda regelupplagorna), och finns inte i tryck. Andrahandskopior är oftast rätt dyra.

Däremot finns det en hel del material skrivet av fans som flyter omkring på nätet. Du kan börja med att kika in på:
http://www.scenariobiblioteket.se/

Bifur

Veteran
luddwig;n315332 said:
Riotminds har så vitt jag vet inte gett ut några expansioner till DoD Retro.
Nej precis, jag var otydlig. Men det är fortfarande vettiga äventyr.

hakanlo

Hero
Det här kanske inte är helt klockrent på frågan. Men jag skulle vilja tipsa er om att om ni inte gillar någon aspekt av reglerna, så var inte rädda för att hitta på en egen variant, en s k husregel. Jag har alltid hållit mig med sådana i de versioner av DoD jag spelat, och jag tror de allra flesta gör det i någon mån. Se det inte som fusk - se det som att ni gör spelet till er eget och bor in er i det!

Några förslag om man tycker rollpersonerna är dåliga:
- Höj alla färdigheter med 20,
- Alla får fritt spendera extra 50 poäng på färdigheter, även utanför yrket
- Om man tar extra tid på sig när man gör något, får man +20.
- Alla får en pott om 3 kraftpoäng per spelsession. De kan spenderas för att slå om ett slag, om det ligger inom RPns yrke/karaktär.
- Hitta på vad som helst ni gillar!