Nekromanti Nybörjare med frågor!

McBrull

Veteran
God dag!

Jag är helt ny inför rollspel och har planerat att börja spela Drakar och Demoner med några polare, så nu har jag några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

Behöver jag köpa Drakar och Demoner eller kan jag bara köpa tärningar (två uppsättningar har jag läst mig till att jag behöver) och använda mig av det fritt släppta materialet i PDF-form som finns? Vad är det egentligen man får med som man behöver i en DoD-låda (det enda jag sett som kanske behövs är spelledarskärmen)?

Flera sidor och användare på andra forum pratar om att vissa äventyr är "skrivna för vissa regler", vad innebär det och varför kan man inte spela olika äventyr med samma regler? Vad är det som hindrar?

Min uppfattning är att "91-reglerna" för DoD är de som är roligast/bäst att köra med enligt de flesta, men är det dumt om man ska köra lite olika äventyr och behöver man då läsa in sig på alla olika versioner av regler innan man börjar köra ett äventyr?

Många frågor, hoppas ni kan hjälpa mig att få svar på dem!

illuzive

Veteran
Hej och välkommen!

Jag har inte spelat så mycket DoD innan/efter 1995-1996, då det var Chronopia som gällde. Därför har jag inte någon större koll på vad man fick i eventuella boxar innan dess. Men PDFerna är ju grupperade så att man kan se äventyr som släppts efter en ny regel-version. Många går även bra att använda i andra utgåvor, men det kan vara bra att börja med något man vet passar ihop. På så sätt får man lite förståelse för om det är något som behöver anpassas. Olika regelversioner använder t.ex. olika tärningar, så det kan behövas lite konvertering mellan versioner för att det ska fungera utan att bli obalanserat.

Jag vet inte om du/ni är ute efter DoD pga. nostalgiska skäl, eller om det är för att det finns att tillgå gratis. Men är inte DoD viktigt i sig, kan jag rekommendera Hjältarnas Tid som är väldigt nybörjarvänligt och snabbt att komma igång med. Som alltid finns det saker som är bättre i DoD än HT, och vice versa - men då man får allt man behöver i lådan är HT ett bra val.

Utöver några extra set tärningar är det rollformulär du behöver, men där bör Google vara din vän (jag vet inte om Riotminds släppt något rollformulär kompatibelt med DoD 91, men det finns säkert någon annan icke-officiell version att hitta). Jag har även för mig att det fanns rollformulär att kopiera i Chronopia-boken, men jag är lite osäker på hur bra kvalité det blir om man skriver ut ett från de gamla böckerna.

anth

Vetefan
De flesta rollspel som funnits ett tag kommer ut i nya versioner med ett par års mellanrum.
DoD har funnits sedan 1982 och har kommit ut i 9-10 olika versioner.
Olika versioner betyder olika regler - frågan är hur olika reglerna är mellan de olika versionerna.
Jag skulle säga att det mesta som gavs ut mellan 1982-1994 (första till sjätte utgåvan) och Jubileumsutgåvan DoD Retro som kom 2016 är förhållandevis lika regelmässigt - medan DoD Trudvang, som kom 2000, 2003, 2006, samt nu även på engelska, bygger på en helt annan regelmotor.
Mest jobb kommer du alltså få om du försöker använda Trudvang-material i gamla DoD, eftersom du måste konvertera allt (å andra sidan går det alldeles utmärkt att använda själva Trudvang-världen med de gamla DoD-reglerna).

Vad du behöver för att spela:
- En uppsättning regler. Om du vill ha en fysisk bok eller använda en pdf i en dator är upp till dig (jag är för gammal för att använda pdf:er under spelmöten - jag tycker det drar ner tempot när folk börjar leta efter saker i sina bärbara datorer).
- Tärningar. Ni klarar er utmärkt på två uppsättningar till att börja med. Tycker de andra om rollspel kommer de snart skaffa sig varsin egen uppsättning.
- Spelledarskärm. Denna är främst till för att spelarna inte ska se spelledarens papper, så det räcker med två gamla pärmar. Sedan kan man tejpa fast de vanligaste tabellerna på insidan av pärmarna så man slipper bläddra bland reglerna.

Gamla DoD använde sig av en regelmotor som kallas BRP (Basic RolePlaying), som utvecklades av spelföretaget Chaosium, som bl.a. gör rollspelen RuneQuest och Call of Cthulhu.
Det är förhållandevis lätt att använda BRP-saker från olika spel.

BRP används av massor av rollspel.

Vill du ha en "modern" spelmotor föreslår jag Hjältarnas tid, som också är BRP så det är förhållandevis lätt att konvertera gammalt DoD-material.

Vill du spela en gammal DoD-version är DoD-91 ett bra val. Alla som spelat DoD har sin egen favoritversion så det är fråga om tycke och smak. Någon har redan föreslagit Chronopia från 1994 och jag skulle säga Expert från 1985.

Istället för att vi ska förklara alla regelskillnader mellan alla versionerna så är det enklare att du berättar vilken regelversion och vilket äventyr du tänker använda så berättar vi vad du måste tänka på för just den kombinationen.

God45

#PrayersForBahakan
De gammal regelböckerna som finns gratis fungerar utmärkt. Och medan det är små regelskilnader mellan de gammla äventyren som finns gratis är de lätta att strunta i eller ändra i farten. :)

Här finns en tråd där jag recenserar alla de gammla Drakar och Demoner äventyren: https://www.rollspel.nu/threads/63982

Lupus Maximus

Tekniker
Det finns flera olika "spelstilar" och personliga preferenser om vad som räknas som rollspel. Så det minsta man behöver kan gå från "mer än en person, och ett gemensamt språk" till flertalet böcker, drösar med tärningar, figurer, osv. Det är lätt att göra det till en prylsport.

För DoD 91 så räcker PDF-erna + två uppsättningar tärningar långt (plundra gärna några vanliga 6-sidiga tärningar från annat håll också).

Hur mycket man vill hålla dolt som spelledare är en smaksak. Men att sitta vid ett annat bord, eller att använda ett par pärmar som improviserad spelledarskärm funkar mer än väl.

Lycka till med spelandet :)

Anchorman

Swashbuckler
Det är väldogt lätt som nybörjare att tänka att det finns två rollspel, Dungeons and Dragons och Drakar och demoner.
Det är inget fel på nån av dem, men jag hade inte kört dem idag.
Varför ni har fått för er att köra ett snart 30år gammalt regelsystem vet jag inte, ni kansle har bra anledningar men jag rekommenderar istället
Hjältarnas tid, det är likt drakar och demoner men mycket mer modernt och streamlinat.
Alternativt Fantasy! Old school gaming.
Lite annorlunda regler men funkar bra!

Finns extra material att köpa till båda.

Tant Ragnar

Gamle usling
Många bra och utförliga svar ovan. Det man kan tillägga är lite information om det "drakar och demoner" som säljs i olika butiker idag.

Den versionen av spelet släpptes 2016, och har fördelen att den fortfarande saluförs om du vill ha officiella tillbehör som rollformulär, sl-skärm och så vidare. Jag tror inte att 2016 utgåvan är kompatibel rakt av med de gamla reglerna, så det kan bli lite jobb om du vill köra äldre äventyr.

Det finns många på det här forumet som är.... mindre nöjda med den utgåvan, men jag tror att den fått ok omdöme bland de som inte spelar lika mycket rollspel som den normale wrnu-hangarounden.

Dina alternativ är alltså ungefär....
1) ladda ner någon variant av drakar och demoner reglerna i pdf. 91-an borde fungera fint till de flesta äldre äventyren.
2) köp drakar och demoner 2016-boxen och de tillbehör/äventyr som finns till den.
3) kör hjältarnas tid istället (som många andra påpekar också).

Jarl

Hero
Undrar hur kompatibelt "Svärdets Sång" är med gamla äventyr (för let's face it, det är ju DoD á la Fria Ligan)? De flesta vanliga varelser är ju stat:ade, men magi kanske är svårsynkat?

Jag tycker vi borde kalla alla dessa spel för "DoD" med något prefix :)

Krille-DoD: Hjältarnas Tid
Fria Ligan-Dod: Svärdets Sång
Riot-Dod: Drakar och Demoner 2016
Arfert-Dod: Fantasy!

zonk

muterad
Hade nog rakt av rekommenderat D&D 5e. Jäkligt kul fantasylir, bra regelmotor, go' stämning. Men det hade såklart gått utmärkt med tärningar och DoD-gratismaterialet på PDF, och så skriva ut lite rollformulär på papper bara.

Bifur

Veteran
Du har redan fått bra svar så jag kan bara tillägga att ju enklare regler du vill ha desto äldre version ska du välja. 1991 års version är den mest komplexa och potentiellt mest obalanserade (det bör även noteras att det finns i stort sett inga äventyr till denna version, alla böcker utgivna från 1991 och fram till Chronopia är i praktiken skrivna till DoD Expert).

Vill du ha ett råd säger jag:
Kan ni tänka er att lägga pengar på ett nytt spel, kör på Hjältarnas tid. Annars använd 1987 års regler och spela äventyr anpassade till dem. Det räcker långt.

Jocke

Man med skägg
Att ingen tagit upp att Symbaroum är Järnringens svar på DoD, när alla sitter och tipsar som galningar. Jag har haft roligare med det spelet än med något annat svenskt rollspel, (möjligtvis Järnringens version av Mutant undantaget=.

Det är precis som Hjältarnas Tid, Fantasy! och Dungeons & Dragons en levande produktlinje, vilket jag i alla fall tycker är viktigt vid val av spel.
Sen är själva reglerna inte så lika DoD, men är man nybörjare och inte har nån historisk koppling till BRP så spelar det faktiskt ingen roll.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
McBrull;n293106 said:
Behöver jag köpa Drakar och Demoner eller kan jag bara köpa tärningar (två uppsättningar har jag läst mig till att jag behöver) och använda mig av det fritt släppta materialet i PDF-form som finns? Vad är det egentligen man får med som man behöver i en DoD-låda (det enda jag sett som kanske behövs är spelledarskärmen)?
Om du har regelboken i någon form behöver du bara tärningar, utöver det. Du klarar dig bra med en uppsättning tärningar, men ju fler du har, desto mindre behöver man skicka dem fram och tillbaka mellan spelarna.

Spelledarskärm kan vara praktiskt, men är absolut inte nödvändigt.

McBrull;n293106 said:
Flera sidor och användare på andra forum pratar om att vissa äventyr är "skrivna för vissa regler", vad innebär det och varför kan man inte spela olika äventyr med samma regler? Vad är det som hindrar?
De flesta versioner av Drakar och demoner är ganska lika, men små ändringar har alltid förekommit: färdigheter byter namn, läggs till eller tas bort; nya vapen, rustningar, varelser, besvärjelser tillkommer. Om du försöker spela ett äventyr med "fel" version kommer du förr eller senare hitta något i äventyret som du inte förstår vad det är. Ingen panik! Byt bara ut det mot något som finns i den version du spelar med. Har en fiende en bredyxa, och det finns ingen bredyxa i vapenlistan? Ge fienden en annan sorts yxa!

McBrull;n293106 said:
Min uppfattning är att "91-reglerna" för DoD är de som är roligast/bäst att köra med enligt de flesta, men är det dumt om man ska köra lite olika äventyr och behöver man då läsa in sig på alla olika versioner av regler innan man börjar köra ett äventyr?
Välj en regelversion och använd den. När du har spelat lite kan du titta på någon annan och se om du tycker att den verkar bättre. Bygg om och ändra det du tycker verkar konstigt -- så har alla som spelat DoD gjort sedan 80-talet.

zonk

muterad
Kan inte låta bli att instämma i Gurgehs fylliga och pedagogiska svar ovan. Hade jag varit mindre lat, hade jag kanske skrivit nåt åt det hållet oxå!