Nybörjare som vill prova rollspel med familjen, önskar råd

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Att rekommendera ett 40 år gammalt rollspel som inte funnits i handeln på 35 år är intressant. Jag har spelat Mutant men i mitt tycke var det supertråkigt. Som jag mindes det hade man 35% på sin bästa färdighet och äventyret Mos Mosel var mer än lovligt träigt.
Tänker att börjar man med rollspel idag ska det vara lätt. Sen om man spelat ett tag typ säg i tolv år. Då är det dags att vidga vyerna och bekanta sig med gammal skit.
Men för att vara ärlig så spelar jag aldrig gamla spel pga tidsbrist. Jag har för många rollspel som jag aldrig läser eller spelar. För det kommer ständigt nya grejer som jag vill testa och spela.
Jag tänkte mest på att trådstartaren vill få med sin 13-årige son. Antar att sonen aldrig (?) har spelat rollspel förut. Det är alltid en pedagogisk utmaning med helt nya spelare, även om de är vuxna.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
Fråga sonen din vilken genre han i första hand vill spela. Jag tycker exempelvis att DoD23 är ett bra spel för nybörjare, men vill han spela hemlig agent i en dystopisk framtid, leta fornfynd i postapokalyptiska ruiner eller lösa ockulta mysterier i 20-talets London blir ju det inte kul oavsett hur nybörjarvänligt spelet är.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Om ni gillar Arkham horror så kör på Call of Cthulhu :) Starter Setet är väldigt inriktat på nybörjare, och har ett par-tre scenarion, bland annat ett för två personer, en spelledare och en spelare. Här är en pedagogisk video:

Call of Cthulhu Sverige är väldigt fint och välgjort om man är sugen på det på svenska med svensk setting.

Angående Drakar och Demoner, kolla Fria Ligans sida för trevliga förklarande videos och gratis snabbstartregler: https://freeleaguepublishing.com/sv/kom-igang-2/
 
Last edited:

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
171
Har ni något nybörjarvänligt spel som ni rekommenderar? Känner att jag behöver något förskrivet äventyr så att jag kommer in i strukturen.
Hjältarnas Tid är super-pedagogiskt för nybörjare, och det finns färdiga äventyr galore på den länken, och sen kan man utöka den genom att skaffa kopparhavets hjältar som är (nästan) samma spel men har en kampanjvärld.

Annars om ni vill blanda in lite mer bräd/figurspel-aktigt så går det ju inte fel med det nya drakar och demoner, den boxen är packad med värde, och strid på ett grid med standees är ju väldigt nära det ni redan spelar.
 

rollspelspiraten

Swordsman
Joined
25 Oct 2013
Messages
408
Location
Kristianstad
Mitt råd är att ta vilket rollspel som helst som ni tycker verkar fräckt. Läs igenom lite regler för att få en hum om hur regeltungt spelet är, skicka sen samtliga regler rakt ut genom fönsterrutan och gör egna regler, om det ens behövs. Jag upplever det som att samtliga som testar rollspel där de lyckas med sina ambitioner pga att DM förbi ser reglerna tenderar till att vilja fortsätta lira. Regler är enbart guidlinjer vilket innebär att de är bara där som stöttepelare till spelandet. Jag vet inte hur erfaren DM du är, men bara kör! Om ni tenderar till att vilja använda tärningar eller annan spelmekanik iom att ni lirar så mycket brädspel så kör på det. Det finns ju aldrig några felaktigheter när man lirar rollspel, det kan aldrig vara fel att fullständigt skippa reglerna om de står i vägen för det höga nöjets skull. :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Tack igen för alla tips. Det blev en Drakar och Demoner -23 grundlåda och Call of Cthulhu starter set. Båda har ju tydligen soloäventyr jag kan pyssla lite med själv och sen se vilket som passar bäst att börja med för familjen.
Bra val. Lättast att komma igång med av dessa två är nog DoD23, som ju är gladfantasy. CoC "förutsätter" kanske viss bekantskap med Lovecrafts författande och Mythosen för att uppskattas till fullo.
 

Oldmanriver

Veteran
Joined
19 Feb 2024
Messages
6
Bra val. Lättast att komma igång med av dessa två är nog DoD23, som ju är gladfantasy. CoC "förutsätter" kanske viss bekantskap med Lovecrafts författande och Mythosen för att uppskattas till fullo.
Vi har spelat en del Arkham Horror och andra brädspel på det temat så är lite bekanta med det.
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
92
Mitt råd är att ta vilket rollspel som helst som ni tycker verkar fräckt. Läs igenom lite regler för att få en hum om hur regeltungt spelet är, skicka sen samtliga regler rakt ut genom fönsterrutan och gör egna regler, om det ens behövs. Jag upplever det som att samtliga som testar rollspel där de lyckas med sina ambitioner pga att DM förbi ser reglerna tenderar till att vilja fortsätta lira. Regler är enbart guidlinjer vilket innebär att de är bara där som stöttepelare till spelandet. Jag vet inte hur erfaren DM du är, men bara kör! Om ni tenderar till att vilja använda tärningar eller annan spelmekanik iom att ni lirar så mycket brädspel så kör på det. Det finns ju aldrig några felaktigheter när man lirar rollspel, det kan aldrig vara fel att fullständigt skippa reglerna om de står i vägen för det höga nöjets skull. :)
Håller med. Men det är lätt att man fastnar i reglerna, eller i alla fall är det lätt att jag fastnar i reglerna, för att jag vill först se hur spelet är att spela med alla regler innan jag väljer att ta bort dem. Och tyvärr hinner jag sällan komma till det stadiet att jag kastar ut de flesta eller alla regler, för jag spelar inte så mycket. Bara en anekdot :)
 

rollspelspiraten

Swordsman
Joined
25 Oct 2013
Messages
408
Location
Kristianstad
Håller med. Men det är lätt att man fastnar i reglerna, eller i alla fall är det lätt att jag fastnar i reglerna, för att jag vill först se hur spelet är att spela med alla regler innan jag väljer att ta bort dem. Och tyvärr hinner jag sällan komma till det stadiet att jag kastar ut de flesta eller alla regler, för jag spelar inte så mycket. Bara en anekdot :)
Testa regler kan du göra med din "hemmagrupp" med mer erfarna spelare. De få gånger jag har testat att spela rollspel med mina grabbar här hemma (10, 13) så är det snabba puckar som gäller. Grabbarna blir lätt uttråkade vilket innebär att det inte finns något utrymme för regelrätta strider eller avancerade handlingar. Jag har bantat ner reglerna riktigt rejält till att köra en tärning för i princip allt med eller utan mod beroende på dagsform. "Pappa, jag vill hoppa tre meter över till andra sidan klippan och hugga ihjäl basilisken" Rulla tärning, succé! Åter igen, i min bok är regler enbart till som guidning, de får aldrig påverka spelets rytmik eller flöde.

Jag är också nyfiken....blev det nått spelande?
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,176
De s.k. ”nybörjarspelen” är ofta för spelare i tioårsåldern samt boomers som inte orkar läsa vare sig reglerna eller äventyren.

För en 13-åring tycker jag Eon är perfekt. Lagom mycket detaljer och inte massa flams och trams vilket ofta mest appellerar till de södra yngsta och äldsta.

Ett bra äventyr att börja med är de fördömdas sista hopp eller diamantäpplen. Dessa kan föregås av äventyret regnsynd för att testa på reglerna.
 
Top