Nekromanti Nybörjare

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: gratisprylar

"Nja, jag såg det snarare som ett försök att locka nya spelare till hobbyn än som ett försök att bli av med dem."

Jo, det förståss. Vi gynnas givetvis både av nya potentiella kunder och av nöjda befintliga kunder - helst både-och... Sedan känns det i hög grad som Sveroks departement att värva nytt folk till hobbyn, även om vi faktiskt har blivit kontaktade för eventuellt samarbete. Det är inte heller otänkbart att vi passar på att stödja satsningen på den Nationella spelveckan med överblivna produkter. (Vi har blivit tillfrågade av en förening där också.) Och så vidare. Gratis-prylarna kommer garanterat till användning, både för aktiva rollspelare och nybörjare, och vi försöker inte främst bli av med så mycket saker som möjligt.

/Baldyr
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Kommentarer?"

Du har glömt det viktigaste: pedagogiken. Enkla system finns det tretton på dussinet av, men få av dessa enkla system är lämpade för nybörjare. Jag hävdar att Västmark är bra mycket enklare än majoriteten av de spel som finns på marknaden, men det är inte ett nybörjarspel eftersom det inte är särskilt pedagogiskt.

När det gäller pedagogiken är jag nog faktiskt tvungen att erkänna att D&Ds röda box är överlägsen det mesta annat. Tydligt och enkelt förklaras det hur rollspel går till, med ett halvinteraktivt scenario. Sedan får man prova att solospela, och slutligen göra en egen rollperson och spela den i ett "riktigt" äventyr, där spelledaren för övrigt får gott om hjälp att spelleda äventyret.

Det är liksom på den nivån som man måste lägga sig när det gäller nybörjarspel. Dessvärre har knappt någon gjort det i väst sedan mitten på åttitalet ungefär. I Japan finns ett antal nybörjarspel som är föredömligt tydliga för nybörjare, men jag har faktiskt inte hittat något bra nybörjarspel här.

Så i brist på annat så får jag stå ut med D&Ds röda box samt spelen från Västerås Stift - det är det närmaste ordentliga och bra nybörjarspel som vi har här i Sverige sedan DoD2/3 försvann från marknaden för elva år sedan.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Den svenska utgåvan av Stjärnornas Krig då? Soloäventyr, beskrivning av hur ett spelmöte kan gå till, löjligt simpla mallar för hur man konstruerar rollpersoner, ett regelsystem som vem som helst kan förstå, inga konstiga tärningar (kan iofs vara ett minus?), och en spelvärld alla känner till?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Den svenska utgåvan av Stjärnornas Krig då? Soloäventyr, beskrivning av hur ett spelmöte kan gå till, löjligt simpla mallar för hur man konstruerar rollpersoner, ett regelsystem som vem som helst kan förstå, inga konstiga tärningar (kan iofs vara ett minus?), och en spelvärld alla känner till?"

Till att börja med, den svenska utgåvan var en översättning av den engelska första utgåvan. Den skulle kunna funka, om man kan få tag på den.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Du har glömt det viktigaste: pedagogiken.

<hr></blockquote>



Här vet jag inte riktigt vad du snackar om? Jag nämnde en genomgång om konceptet bakom rollspel, enkla checklistor för att komma igång, ett kapitel om spelledarens roll med tips och råd, ett introduktionsscenario,spelexempel (Inte säker på att jog kom ihåg den. Betrakta den i så fall som underförstådd.). Hur mycket mer vill du ha?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

När det gäller pedagogiken är jag nog faktiskt tvungen att erkänna att D&Ds röda box är överlägsen det mesta annat.

<hr></blockquote>



Bortsett från att systemet är ointuitivt för en nybörjare jämfört med ett %-baserat system.

Ska vi ta en diskussion för att reda ut vad ett sådant spel borde innehålla och hoppas att någon nappar på betet? Ny tråd?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
RODNAR !!

Oj, det tänkte jag inte på... Hur tusan kunde jag missa det..../images/icons/blush.gif/images/icons/blush.gif/images/icons/blush.gif/images/icons/blush.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Ska vi ta en diskussion för att reda ut vad ett sådant spel borde innehålla och hoppas att någon nappar på betet? Ny tråd?"

Jag tycker det här var riktigt intressant. Personligen hade jag en del problem med Expert och Novis-systemet i DoD (hette det så? man fick välja några färdigheter man var väldigt bra på och några som man var lite sämre på, iaf), och brytvärde förstod jag mig aldrig riktigt på. Sedan förstod vi aldrig riktigt att man tog för givet att rollpersonerna skulle vara människor och att de andra raserna var menade som fiender eller främmande kulturer. En kille spelade såsom en jätte, till exempel. Jag hade gärna haft de olika spelbara raserna direkt i rollpersonsgenereringskapitlet.

Annars lärde jag mig ju ändå mer eller mindre själv om vad rollspel var från regelboken, så den fungerade ju bevisligen.

Jag diskuterar gärna ämnet vidare om du har fler synpunkter.

/Riz
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jo, det visste jag. Jag trodde vi talade om rollspel som givits ut i Sverige. Den är väl f.ö ungefär lika lätt att hitta som D&D-boxen? Fast den är väl lite dyrare då, kan jag tänka mig...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag diskuterar gärna ämnet vidare om du har fler synpunkter.

<hr></blockquote>



OK, låt oss börja med att försöka spalta upp lite egenskaper ett sådant spel skulle ha:

Regelbok på max 100 sidor, helst max 50. Extrabok för världen och varelser, kanske 40-60 sidor max. Kort introduktion till världen för spelarna på en sida eller två. Häfte med tabeller och checklistor. Lättnavigerad layout, med exempelvis alla nyckelord i fetstil, välstrukturerad och lättläst språk.

Kapitel om vad rollspel är.

Kapitel med råd för spelledaren och guide till spelledarrollen. Tips om hur man hanterar situationer som inte täcks av reglerna.

Enkelt system. Logiskt rent och okomplicerat. Grundläggande %-system liknande Cthulhu eller först DoD är nog lättast att greppa. Snabbspelat. Få tabeller. Ev kanske ett rent D6-baserat system är tänkbart då det inte kräver specialtärningar, men folk är vana vid att tänka på sannolikheter som %.

Snabbstartsguide. Bygga enligt principen följ guiden för att göra din första karaktär och lär dig reglerna under tiden.

Spelexempel. Lämpligen ska de visa både hur man rollspelar bra och hur man spelleder bra.

Introduktionsscenario. Uppslag till fortsättningar. Överhuvudtaget ska man hela tiden uppmuntra till att fortsätta.

Få färdigheter (kanske 20). Överhuvud taget hålla nere antalet val man måste göra till en för nybörjare rimlig nivå.

Enkel världsbeskrivning, tex bara ett land. En handfull spelbara raser, 10-20 "monster".

Referenslista med webadresser etc där man kan titta efter andra system när man vill byta upp sig.

Systemet behöver inte vara heltäckande, det gör inget om man växer ur det på tio speltillfällen, bara det ger mersmak.

Det här är vad jag kommer på just nu. Fyll gärna på så broderar vi ut respektive punkt sen. Ber om ursäkt för ev stavfel, det är svårt att skriva med en hamburgare i handen...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Någon kanske har gjort det [NT]

~Lite hemligt sveper [color:448800]Han</font color=448800> sin mantel omkring sig och försvinner

<CENTER>*POFF*</CENTER>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tycker du %-system verkligen är så enkla? Jag tyckte det var rätt svårt att få in bra rutiner för T100-slagen när jag var liten. Jag skulle faktiskt föredra att bara ha T20 eftersom den är enkel, snabb och eftersom spelarna klarar de grundläggande sannolikhetskalkylerna med en sådan utan problem. T20 lirar dessutom snyggt till grundegenskaper slagna med 3T6 utan att man behöver ta till några modifikationer, vilket är en fördel.

(Fast egentligen tycker jag vampires plopp-system är allra bäst när det gäller just grundegenskaper för nybörjare. Enkelt, snabbt, överskådligt och man har full kontroll över sin skapelse)

När det gäller världsbeskrivning tror jag det vore enklast att strunta i värld överhuvudtaget. Göra som i gamla DoD. Man hade en stämning att äventyra i, sedan var det upp till SL att bestämma var äventyret skulle äga rum.

Jag ser gärna en massa spelledartips för att skriva egna äventyr. Inte avancerad hjälp om konstiga äventyrstyper, utan bara en inspirerande text om vad målet med äventyret kan vara och en massa förslag på spännande platser där äventyret kan utspela sig. Alldeles får många nybörjare tror inte att SL kan skriva ett eget äventyr, vilket man måste slå fast från första början.

Annars tror jag det där räcker. Jag är osäker på regler för magi. Det hamnar alltid lite i marginalen och jag vet själv att jag har haft problem med sådana. Ett magilöst fantasyspel, kanske? Man kan ha någon fiende som behärskar magi i värsta fall.

/Riz
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: Såhär, kanske..

höhö.
Jag tänkte faktiskt skriva den men glömde det i och med att jag hittade något annat intressant i ett annat fönster.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
... Jag är osäker på regler för magi. Det hamnar alltid lite i marginalen och jag vet själv att jag har haft problem med sådana. ...

När jag skulle börja SL:a DoD4 en gång i tiden och inte hade nån bra koll på nånting var spelarna förbjudna att spela magiker just för att ingen kunde reglerna för magi. Det lärde vi oss så småningom dock... /images/icons/smile.gif
 

Carlingen

Veteran
Joined
21 Oct 2002
Messages
5
Location
Västervik
DoD 1& 2 tillbehör

Går det att nån stans fåtag på billiga tillbehör till Drakar och demoner 1 och/eller 3????


/images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/smile.gif
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: DoD 1& 2 tillbehör

På konvent-auktioner och vanliga boklådor kan man ibland göra veritabla fynd. Annars finns köp- och säljsidor på Internet. (Vi har exempelvis ett köp- och säljforum speciellt för rollspel.)

Vår prissättning kanske inte kan kallas för "fyndpriser" vad gäller gamla DoD-produkter, men vi har faktiskt också en del överblivna produkter som vi gärna säljer till nedsatt pris. Hör med fördel av dig via legend@hobbyspel.com vid intresse.

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
"Sen kan du se om du kan få tag på gamla D&D också, det vill säga den röda boxen"

Denna tronar undertecknad på. Tradition hade utförsäljning på den för något år sedan har jag för mig, då de såldes för cirkus nittio svenska riksdaler styck.
 
Top