Nekromanti Nybörjare.

Kissowa

Veteran
Hej!

JAg har börjat intressera mih så smått för detta med rollspel, men jag känner mig så hopplöst dum. Jag tycker att många saker är väldigt komplicerade, och jag förstår inte hur jag ska gå till väga för att vara med i ett rollspel. Finns det någon som orkar ta sig an en sådan som jag och förklara och vägleda mig?

//Kissowa

Krille

Super Moderator
"JAg har börjat intressera mih så smått för detta med rollspel, men jag känner mig så hopplöst dum. Jag tycker att många saker är väldigt komplicerade, och jag förstår inte hur jag ska gå till väga för att vara med i ett rollspel. Finns det någon som orkar ta sig an en sådan som jag och förklara och vägleda mig?"

Steg ett: leta upp någon att spela med. Detta kan vara svårt eller lätt. Om du inte känner någon som spelar rollspel så borde riksorganisationen Sverok (www.sverok.se) kunna hjälpa dig med en lista över föreningar i din närhet.

Steg två: Spela.

Det är väldigt svårt att i text förklara hur man spelar rollspel. Det enklaste är faktiskt att prova på det. Vill du förbereda dig så finns det gott om spelexempel som man kan titta på - där syns det rätt bra hur det går till. Men det överlägset bästa sättet att lära sig att spela rollspel är att prova.

Det finns två saker som är jobbiga: textmassa och fikonspråk. Rollspel är normalt stora saker, hundratals sidor text, tabeller och kryptiska förkortningar. Som om inte det vore nog så är de dessutom fullproppade med fikonspråk: "Om RP försöker öppna dörren ska SL slå en T20 mot INT för att se om RP upptäcker fällan i dörren. Om slaget misslyckas får RPn som öppnar dörren 2T6 i skada. Dessutom minskar FYS med 1 per SR i 1T6 SR..." Hallå, är det här japanska, eller?

Mitt tips är att skita i allt detta. Begär en kort beskrivning av spelets miljö. Om du får inspiration till en kul person i den miljön, fråga om någon kan göra en sådan rollperson (rollen du spelar i rollspelet) åt dig. Annars får du be någon göra en rollperson åt dig. Förmodligen kommer du få något som ser ut som en deklarationsblankett instucken i näven. Den kommer att innehålla massor med fikonspråk, som till exempel "STY 14", "FYS 12", "Bredsvärd 9" och så vidare. De här siffrorna säger faktiskt en del. Rollpersonen ovan är hyfsat stark, vare sig uthållig eller klen och har viftat lite med ett svärd. Be personen förklara de viktigaste siffrorna och värdena på blanketten. Be personen förklara hur man använder siffrorna. Prova sedan helt enkelt att låtsas att du är personen som siffrorna beskriver, gör ungefär som i spelexemplen, lyssna på hur dina kamrater gör och gör ungefär som dem.

Men bli inte rädd av all text och allt fikonspråk. Prova istället att göra något.

Och ni kamrater, ha tålamod med er nye spelkompis. Hjälp honom med att förstå hur det fungerar. Mästra inte, skräm inte bort, utan hjälp till istället.

Erufailon

Swordsman
spelgrupp...

häng med på föreningen hedningarnas rollspelsmöten, ifall du bor i GBG så att säga :gremwink: ,. vi är runt 17-18 ifall du vill veta...

hoppas du får mycket roligt med rollspel framöver...
försök få någon att förklara för dig.. det är det enklaste sättet att lära sig... kan säga att jag fick läsa igenom Eon boken en massa massa gånger innan jag förstod något, det var mitt första rollspel....
men sedan fick jag hjälp av vänner som kunde lära mig Eon och det gick mycket snabbare då.

men sedan finns ju vi på detta forum som gärna hjälper till med allt, tveka inte att fråga :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Jag såg att du bor i Göteborg. Det borde gå att hitta någon förening där, prova dem. Var inte rädd för att tala om att du är nybörjare, var inte rädd för att fråga och tro inte på medias nuvarande svammel.

Jag tror säkert att det finns många som är beredda att hjälpa till, problem med vikande nyrekrytering av nya spelare är ett av de stående diskussionsämnena här...

Jag tycker att många saker är väldigt komplicerade, och jag förstår inte hur jag ska gå till väga för att vara med i ett rollspel.
Det här är oftast den stora tröskeln att komma över. Mina råd är att hitta en spelförening eller liknande. Kanske någon här på forumet från Göteborgstrakten kan ställa upp.

Bry dig inte så mycket om att förstå alla regler och sånt från början, det är egentligen bara spelledaren som behöver den detaljkunskapen. Jag rekommenderar att du provar att spela innan du försöker spelleda (jag lärde mig andra vägen, det är mycket jobbigare).

Tänk inte så mycket på siffror och sånt som finns på rollpappret. Koncentrera dig i stället på att försöka förstå vad det är för person som beskrivs, och försök sedan reagera som du tror den personen skulle reagera.

Känner du dig nervös eller osäker på första spelmötet så kan du spela en mer tystlåten karaktär och se på hur de andra spelarna agerar. När du känner dig säkrare kan du spela ut mer.

Styckmörda inte någon, det anses som mycket styggt och något man absolut inte får göra inom ramarna för rollspel. :gremsmile:

Men framför allt: prova ! Det är inte så konstigt och komplicerat som det verkar. Innan du provat är det väldigt svårt att förklara, det är lite som att förklara färger för en blind. När du väl testat så kommer du att se att det var ganska enkelt, trots alla regler och all text. När man väl har sett en gång så blir färger begripligare.

Jag vet inte riktigt hur mycket du vet om rollspel, så det är svårt att ge vettiga råd. Har du känsla för hur spelsessionen går till, vet du hur spelledarens roll funkar, vill du ha en förklaring av rollspel som koncept?

men jag känner mig så hopplöst dum
Välkommen i gänget! Här är vi alla hopplöst dumma och stolta över det! :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: spelgrupp...

kan säga att jag fick läsa igenom Eon boken en massa massa gånger innan jag förstod något, det var mitt första rollspel....
Låter ungefär som den första bok jag någonsin läste på engelska. Det var Silmarillion. Kanske inte världens bästa val...

King Kromm

Hero
Läste igenom hela denna tråden och eftersom jag finns i "göteborgstrakten", kungsbacka närmare bestämt, och vi i min förening har ont om aktiva spelare så kan jag ju inte låta bli å erbjuda dig att va med nån gång om du så önskar/kan. Vi är några 17-18-19åriga pojkar(de flesta 84:or har jag för mig) som spelar eon och neotech, eller på vanlig svenska fantasy eller sience fiction, shör av dig till mig om du e intresserad!

Anders

Hero
Hur mycket erfarenhet av rollspel har du? Har du läst igenom något spel eller testat att spela någon gång och i så fall vilket spel (det finns många och de kan fungera rätt olika)? Pratat med folk som spelar eller bara läst om rollspel i tidningar eller liknande?

Har du folk att spela med eller känner du några som spelar så är nog den bästa idén att prata med dem. Annars kan du pröva att få kontakt med andra som spelar via Kontaktannonsforumet (tryck här eller välj Kontaktannons längst ner i högra hörnet på sidan) som finns här på www.rollspel.nu. Det kan då vara bra att nämna något om vem man är, hur mycket man har spelat e t c så att man har lite koll på varandra. I den spelgrupp där jag är med vet jag inte hur de andra ställer sig till att ta med någon som är komplett nybörjare (vi har alla spelat sedan det glada 80-talet och jag vet att de andra är skeptiska till att ha med någon som går i grundskolan eller gymnasiet) men personligen har jag bra erfarenheter av att ta in folk som inte spelat förr. Är du intresserad av att ses för att prata rollspel och för att kolla möjligheterna att testa att spela något så får du gärna skicka ett mail (andersalm@spray.se). Kan förresten nämna att genom att trycka på någons användarnamn kan man (oftast) få information om dennes e-postadress och annat som kan vara bra att veta.

Liksom andra som svarat så tycker jag inte att du ska låta dig skrämmas av de tjocka rollspelsböckerna med massa tabeller i. Det räcker ofta att det finns någon i spelgänget som har koll på dem och det finns också de som spelar helt utan regelböcker och tycker det går lika bra.

Arcana

Storuggla

Champion
"Om du får inspiration till en kul person i den miljön, fråga om någon kan göra en sådan rollperson (rollen du spelar i rollspelet) åt dig. Annars får du be någon göra en rollperson åt dig."

Eh, va? Fråga om någon kan göra en rollperson åt dig, annars får du be någon att göra det? Jag hänger inte riktigt med där, menar du att i första hand skall en rollperson göras av någon annan eligt önskemålen och i andra hand helt fritt? Som på lokal alltså, "Jag vill ha en Caffrey's Ale tack" versus "En öl tack."?
Nåja, är detta något som ni/du prövat eller som du just kom på? I min grupp har vi aldrig gjort gubbar åt varandra på det viset, kanske något att pröva nästa gång någon ny trillar in genom dörren.

Storuggla, funderar på att raka sig

Troberg

Sinister eater
Storuggla, funderar på att raka sig
Jag vet, det är ett svårt beslut, senast tog det tre veckor för mig att bestämma mig...

King Kromm

Hero
Du är väldigt välkommen, tror jag... :gremwink: Vet iofs inte vad de andra i föreningen säger, men vi är inte speciellt många som spelar just nu, och jag skulle inte bli förvånad om vi förlorar en till snart... Fast jag får förvarna om att vi inte är speciellt friformiga, kanske lite av regelbögar... beror på hur man ser på det hela...

Troberg

Sinister eater
Snabbversionen

Det är mycket snack, jag kör en sammanfattning:

Leta upp någon att spela med och prova. Det behövs inga förkunskaper. I värsta fall har du offrat en kväll, i bästa fall har du hittat en hobby du behåller hela livet.

Någon som har något att tillägga?

Erufailon

Swordsman
lugnt... då kanske man kan införa lite friform i era hjärnor :gremgrin:
skämt åsido, men jag har inget emot regler... gillar bara friform bättre, that's all :gremwink:

Boboliwsy

Warrior
Vet iofs inte vad de andra i föreningen säger, men vi är inte speciellt många som spelar just nu, och jag skulle inte bli förvånad om vi förlorar en till snart..
Jofan, vore självklart kul med fler som spelar! Men... vem syftar du på (som ev. skulle kunna hoppa av)? :gremconfused:

Jäjä, ganska meningslöst inlägg, men nu är jag tebaks på forumet iaf (efter en tids uppehåll)!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det var ju här i Göteborg som rollspelandet i Sverige började, så det borde ju inte vara så svårt att få spela rollspel här. :gremsmile:

Det finns ju två olika sätt:

1. Leta rätt på en grupp som redan spelar och som inte har något emot att ta in en ny och grön spelare. Här på forumet kan man kanske hitta några, annars finns det ju spelföreningar eller kanske annonser i en spelbutik (jag vet inte om Tradition har sådant längre, men...) Tala gärna om lite mer om dig själv - hur gammal du är och sådant (forum-profilen är bra till sådant). Det brukar ju finnas spelledare (undertecknad inräknad) som tycker det är kul att låta nya krafter få prova på hobbyn.

2. Skaffa ett vettigt nybörjarrollspel, samla ihop några likasinnade kamrater och prova på egen hand. Om du ber mig rekommendera ett bra spel att börja med, kan jag inte annat än säga "Dunder&Drakar - Äventyrsspelet" som jag har gjort just för det ändamålet. Just nu kan man hämta ner det gratis HÄR (och det finns bara ett äventyr med än så länge), men det är ändå fullt möjligt att använda (tycker jag).

Hoppas du får en bra start med hobbyn.

/Mikael

Krille

Super Moderator
"Jag hänger inte riktigt med där, menar du att i första hand skall en rollperson göras av någon annan eligt önskemålen och i andra hand helt fritt? Som på lokal alltså, "Jag vill ha en Caffrey's Ale tack" versus "En öl tack."?"

Exaktamundo.

"Nåja, är detta något som ni/du prövat eller som du just kom på? I min grupp har vi aldrig gjort gubbar åt varandra på det viset, kanske något att pröva nästa gång någon ny trillar in genom dörren."

Att skapa rollpersoner är ju trots allt i allmänhet rätt komplext och kräver att man är insatt i ämnet, spelet och miljön. Då är det enklare att säga "gör en rymdhjälte åt mig" istället. Det är lite samma filosofi som när jag i Skymningshem funderar på att bidra med ett lass exempelrollpersoner i första hand, och rollpersonsskaparregler i andra hand.

Mask_UBBT

Hero
Re: spelgrupp...

"Låter ungefär som den första bok jag någonsin läste på engelska. Det var Silmarillion. Kanske inte världens bästa val..."

Sillmarillion är kenpig att ta sej igenom på svenska.

"....Och floden Aulellele rann ner emellan bergen Heiun-Klaah och Deud-Lahmin, där den förgrenades in i floderna Ailerion och Eorina...."

yikes!!!

/Mask

Sodivra

Champion
Nybörjarkampanj i Göteborg

Det här är oftast den stora tröskeln att komma över. Mina råd är att hitta en spelförening eller liknande. Kanske någon här på forumet från Göteborgstrakten kan ställa upp.

Jo, jag tänkte ju skapa en liten kampanj passande för nybörjare, med den muterade ju till något annat.. Lilla Staden vid Berget, illustration av Gurgeh.. Okej, det passar nog fortfarande till nybörjare, men nu är det ännu mer ambitiöst.. Å andra sidan.. Det kan ju bli häftigare att spela på det sättet.. :gremgrin: Jag spelledar gärna den för till exempel dig, Kissowa! Hmm, den borde nog vara rätt så redo för det snart.. Nja.. Arvid-Snart isåfall, och det tar tid.. :gremwink: Förstås, jag kanske borde fixa något litet så länge, vissa är trötta på att vänta..

Kontakta mig anytime, Kissowa. Antingen som svar på detta inlägget, eller genom PM, eller..

Sodivra

Champion
Wow!

Logotypen är ju designad av Claes Sillberg, mannen som ser ut som Irländaren i Bravehart! :gremlaugh:

/Arvidos, är onödig, men har haft Claes som en liten förebild, och tycker det är kul..

Storuggla

Champion
Re: Wow!

"Arvidos, är onödig, men har haft Claes som en liten förebild, och tycker det är kul.."

Hur liten förebild? Tio centimeter? Tre? Kanske rent av tjugiofem centimeter?

Storuggla, är onödigare