Jag såg att du bor i Göteborg. Det borde gå att hitta någon förening där, prova dem. Var inte rädd för att tala om att du är nybörjare, var inte rädd för att fråga och tro inte på medias nuvarande svammel.
Jag tror säkert att det finns många som är beredda att hjälpa till, problem med vikande nyrekrytering av nya spelare är ett av de stående diskussionsämnena här...
Jag tycker att många saker är väldigt komplicerade, och jag förstår inte hur jag ska gå till väga för att vara med i ett rollspel.
Det här är oftast den stora tröskeln att komma över. Mina råd är att hitta en spelförening eller liknande. Kanske någon här på forumet från Göteborgstrakten kan ställa upp.
Bry dig inte så mycket om att förstå alla regler och sånt från början, det är egentligen bara spelledaren som behöver den detaljkunskapen. Jag rekommenderar att du provar att spela innan du försöker spelleda (jag lärde mig andra vägen, det är mycket jobbigare).
Tänk inte så mycket på siffror och sånt som finns på rollpappret. Koncentrera dig i stället på att försöka förstå vad det är för person som beskrivs, och försök sedan reagera som du tror den personen skulle reagera.
Känner du dig nervös eller osäker på första spelmötet så kan du spela en mer tystlåten karaktär och se på hur de andra spelarna agerar. När du känner dig säkrare kan du spela ut mer.
Styckmörda inte någon, det anses som mycket styggt och något man absolut inte får göra inom ramarna för rollspel.
Men framför allt:
prova ! Det är inte så konstigt och komplicerat som det verkar. Innan du provat är det väldigt svårt att förklara, det är lite som att förklara färger för en blind. När du väl testat så kommer du att se att det var ganska enkelt, trots alla regler och all text. När man väl har sett en gång så blir färger begripligare.
Jag vet inte riktigt hur mycket du vet om rollspel, så det är svårt att ge vettiga råd. Har du känsla för hur spelsessionen går till, vet du hur spelledarens roll funkar, vill du ha en förklaring av rollspel som koncept?
men jag känner mig så hopplöst dum
Välkommen i gänget! Här är vi alla hopplöst dumma och stolta över det!