Det enda du egentligen behöver är tärningar och rollformulär. Tärningar köper du på en hobbybutik och rollformulär kan du kopiera eller skriva ut (det finns bättre rollformulär som kan laddas ned från olika hemsidor).
Jag rekommenderar ett färdigt äventyr eftersom det är första gången ni spelar, nämligen Vinterskogens hemlighet (kan också laddas ned från den officiella hemsidan). Det kräver dock att du har tillgång till en skrivare... Annars finns det ett färdigt äventyr att köpa hos återförsäljare som heter Vildhjarta. Det är lite större och antagligen inte lika lämpat som första äventyr. Fördelen är dock att man får lite information om spelvärlden på köpet.
Om du känner att du vill spendera lite pengar så finns det ytterligare två hjälpmedel i handeln. Det första är tryckta rollformulär som är riktigt snygga, tycker jag. Det andra är en spelledarskärm som dels används för att dölja spelledarens material (äventyret, anteckningar, tärningar osv), och dels för att hålla koll på alla tabeller som förekommer i regelboken (dessa är tryckta på skärmens insida så att spelledaren har tillgång till dem under spelet).
Hur rollspel i sig går till är svårt att förklara och jag förstår om ni är förvirrade - regelboken är tyvärr inte så pedagogisk och därför inte lämplig för nybörjare, anser jag. En viktig poäng är i alla fall att det inte rör sig om någon slags analogt datorspel! Spelet går alltså inte ut på att vinna, att förbättra rollpersonen, att samla på sig pengar och saker, eller liknande. Rollspel går istället ut på att spela en roll (spelarna spelar sina rollpersoner och spelledaren alla andra varelser). Förbättring, skatter och liknande är egentligen sekundärt, även om många lägger (onödigt) stor vikt vid dessa aspekter av spelet.
Samma sak gäller regler - det gäller att inte gräva ned sig i reglerna så att rollspelet endast blir ett avancerat brädspel. I själva verket är det ett
skådespel, där reglerna endast är ett verktyg för spelledaren att föra handlingen framåt, att ge spelarna utmaningar och att låta rollpersonerna utvecklas.
I början kan det nog vara bra att först och främst lära sig reglerna, så att man senare vet när man kan bortse ifrån dem. Samma sak gäller rollpersoner - i början kan det vara en god idé att följa reglerna, även om det skulle resultera i att alla spelare inte är helt nöjda med sina rollfigurer. Senare bör det dock vara en självklarhet att alla får spela det man vill och att alla ska vara nöjda med sina rollfigurer. Poängen med rollspel är trots allt att det ska vara roligt - för alla.
Din uppgift som spelledare är alltså dels att vara en regeltolkare, men främst att vara en sagoberättare. (Man kan spela rollspel helt utan regler, nämligen.) En bra spelledare kan avgöra vad som är rimligt och inte, oavsett om det gäller regeltolkningar, eller huruvida rollpersonerna möter en vapensmed som kan laga deras vapen eller en trollkarl som söker en ny lärling. Och om reglerna går emot sunt förnuft (dvs spelledarens bedömning) får reglerna helt enkelt ge vika.
Vad gäller monster och varelser så måste varje spelledare förr eller senare konstruera egna äventyr - tillgången på färdiga äventyr är helt enkelt begränsat. (Åtminstone på *bra* äventyr.) I det läget kan det vara bra att exempelvis ha en monsterbok, men det är absolut inget måste. Vilka varelser som finns i just din spelvärld är upp till dig, liksom vilka spelvärden dessa ska ha. (Det är ju din uppgift att bedöma om det är rimligt eller inte - inte spelarnas.) Samtidigt som man inte behöver låta sig begränsas av utbudet i den officiella monsterboken, kan det vara bra att ha som referens när man skapar egna varelser. (Just för att man ska kunna avgöra vad som är rimligt eller troligt.)
Jag vet inte om du fick ett svar på dina frågor eller inte, men jag antar hur som helst att du har mängder fler frågor. Det finns egentligen bara två sätt att lära sig att spela rollspel, och det är att antingen experimentera själv och lära sig av sina misstag, eller att spela med någon som redan kan spela rollspel. Det finns inte heller något "korrekt" sätt att spela rollspel, utan varje spelledare och spelgrupp har sitt eget sätt. Däremot finns det ett fel sätt att spela rollspel, och det är att ha tråkigt!
Slutligen vill jag rekommendera två svenska rollspel som har många goda tips för nybörjare, och det är Eon och Västmark. Eon finns hos återförsäljare medan Västmark endast kan laddas ned från Internet, men det är däremot helt gratis! (Västmark finns exempelvis på den här hemsidan, under Gratis rollspel.)
/Baldyr
<A HREF="
http://www.hobbyspel.com" target="_new">
http://www.hobbyspel.com</A>