Nekromanti Nybörjare!

agonar

Veteran
Jag har pricis köpt DoD 6 och det är första gången jag spelar ett roll spel. Jag har en massa pengar som jag fått på min föddelse dag och jag undrar om jag behöver (eller borde) köpa nåt mer. Jag ska vara spel ledare för en liten grupp spelare som inte heller har spelat förut och jag undrar över lite saker jag behöver hjälp med. Hur köper man vapen mitt i spelet t.ex. om vapnet går sönder och man behöver nytt?
Och hur gör man när man ska lära sig en magi eller bön?
Jag förstår intehur man gör. Möter man en person i spelet som hjälper en eller?
Behöver jag monster bok om man inte gör egna äventyr?

Jag hopps att ni kan hjälpa mig M.V.H olle.

Rimmer

Veteran
Det finns inte så mycket tillbehör till DoD 6 ännu så om du har tänkt satsa på DoD 6 så borde du nog vänta tills du har lite erfarenhet av att spela.

"Hur köper man vapen mitt i spelet t.ex. om vapnet går sönder och man behöver nytt?"

SL kan antingen låta spelarna möta en kringresande köpman, hitta vapen eller så får de vänta tills de lyckas ta sig till en stad. Kom ihåg att det är du som SL som bestämmer allt som händer i världen (förutom spelarnas handlingar förstås) gör som du själv vill.

"Behöver jag monster bok om man inte gör egna äventyr?"
Monsterboken till DoD 6 är inte klar ännu, men du måste inte ha den heller den fungerar i grund och botten som inspiration för dig att göra egna monster.

Baldyr

Hero
Det enda du egentligen behöver är tärningar och rollformulär. Tärningar köper du på en hobbybutik och rollformulär kan du kopiera eller skriva ut (det finns bättre rollformulär som kan laddas ned från olika hemsidor).

Jag rekommenderar ett färdigt äventyr eftersom det är första gången ni spelar, nämligen Vinterskogens hemlighet (kan också laddas ned från den officiella hemsidan). Det kräver dock att du har tillgång till en skrivare... Annars finns det ett färdigt äventyr att köpa hos återförsäljare som heter Vildhjarta. Det är lite större och antagligen inte lika lämpat som första äventyr. Fördelen är dock att man får lite information om spelvärlden på köpet.

Om du känner att du vill spendera lite pengar så finns det ytterligare två hjälpmedel i handeln. Det första är tryckta rollformulär som är riktigt snygga, tycker jag. Det andra är en spelledarskärm som dels används för att dölja spelledarens material (äventyret, anteckningar, tärningar osv), och dels för att hålla koll på alla tabeller som förekommer i regelboken (dessa är tryckta på skärmens insida så att spelledaren har tillgång till dem under spelet).

Hur rollspel i sig går till är svårt att förklara och jag förstår om ni är förvirrade - regelboken är tyvärr inte så pedagogisk och därför inte lämplig för nybörjare, anser jag. En viktig poäng är i alla fall att det inte rör sig om någon slags analogt datorspel! Spelet går alltså inte ut på att vinna, att förbättra rollpersonen, att samla på sig pengar och saker, eller liknande. Rollspel går istället ut på att spela en roll (spelarna spelar sina rollpersoner och spelledaren alla andra varelser). Förbättring, skatter och liknande är egentligen sekundärt, även om många lägger (onödigt) stor vikt vid dessa aspekter av spelet.

Samma sak gäller regler - det gäller att inte gräva ned sig i reglerna så att rollspelet endast blir ett avancerat brädspel. I själva verket är det ett skådespel, där reglerna endast är ett verktyg för spelledaren att föra handlingen framåt, att ge spelarna utmaningar och att låta rollpersonerna utvecklas.

I början kan det nog vara bra att först och främst lära sig reglerna, så att man senare vet när man kan bortse ifrån dem. Samma sak gäller rollpersoner - i början kan det vara en god idé att följa reglerna, även om det skulle resultera i att alla spelare inte är helt nöjda med sina rollfigurer. Senare bör det dock vara en självklarhet att alla får spela det man vill och att alla ska vara nöjda med sina rollfigurer. Poängen med rollspel är trots allt att det ska vara roligt - för alla.

Din uppgift som spelledare är alltså dels att vara en regeltolkare, men främst att vara en sagoberättare. (Man kan spela rollspel helt utan regler, nämligen.) En bra spelledare kan avgöra vad som är rimligt och inte, oavsett om det gäller regeltolkningar, eller huruvida rollpersonerna möter en vapensmed som kan laga deras vapen eller en trollkarl som söker en ny lärling. Och om reglerna går emot sunt förnuft (dvs spelledarens bedömning) får reglerna helt enkelt ge vika.

Vad gäller monster och varelser så måste varje spelledare förr eller senare konstruera egna äventyr - tillgången på färdiga äventyr är helt enkelt begränsat. (Åtminstone på *bra* äventyr.) I det läget kan det vara bra att exempelvis ha en monsterbok, men det är absolut inget måste. Vilka varelser som finns i just din spelvärld är upp till dig, liksom vilka spelvärden dessa ska ha. (Det är ju din uppgift att bedöma om det är rimligt eller inte - inte spelarnas.) Samtidigt som man inte behöver låta sig begränsas av utbudet i den officiella monsterboken, kan det vara bra att ha som referens när man skapar egna varelser. (Just för att man ska kunna avgöra vad som är rimligt eller troligt.)

Jag vet inte om du fick ett svar på dina frågor eller inte, men jag antar hur som helst att du har mängder fler frågor. Det finns egentligen bara två sätt att lära sig att spela rollspel, och det är att antingen experimentera själv och lära sig av sina misstag, eller att spela med någon som redan kan spela rollspel. Det finns inte heller något "korrekt" sätt att spela rollspel, utan varje spelledare och spelgrupp har sitt eget sätt. Däremot finns det ett fel sätt att spela rollspel, och det är att ha tråkigt!

Slutligen vill jag rekommendera två svenska rollspel som har många goda tips för nybörjare, och det är Eon och Västmark. Eon finns hos återförsäljare medan Västmark endast kan laddas ned från Internet, men det är däremot helt gratis! (Västmark finns exempelvis på den här hemsidan, under Gratis rollspel.)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Roc

Veteran
Det enda du behöver är nog tärningar. Och så behöver du såklart ett äventyr.

Rickard

Urverk speldesign
Rollspel är...

...som en interaktiv bok. Du (SL) bestämmer historien och beskriver för spelarna hur allt ser ut. Spelarna (i form av rollpersoner, forkortas RP) är huvudrollsinnehavarna i din berättelse. Det dem gör får konsekvenser i din spelvärld. Hugger de ner någon på en öppen gata får de känna av lagväsendet. Är de hungriga går de till en taverna lr köper mat i ett stånd på torget. Det är din uppgift att beskriva hur de kan ta sig dit, hur det ser ut där och vad som händer där.

RP:na har egna personligheter precis som de har i böcker och i filmer. De kan vara hårdförda actionhjältar som Bruce Willis och Arnold Schwarzenegger, fega som C3-PO (sp?), visa och envisa som
Yoda. Lättast att utforma en personlighet är att ta 2-4 karaktärer från filmer, välja ut personlighetsdrag från dem och sammanföra dessa till en som man ska försöka spela efter.
Man kan också ta personlighetsdrag som man vet beskriver en människa. Snål, vetgirig, moralisk, fanatisk, charmig, artig, våldsam, impulsiv, godtrogen, blyg, mytoman.. Valen är många.
Lyckas de spela sina karaktärer ska du belöna de m. Äventyrspoäng (som de också kan få för att klara äventyr).

OBS att det kan aldrig gå fel och det viktigaste är att ni har en roande spelkväll.

/[color:green]Han</font color=green> som lyckönskar <B>agonar</B> i sin första spelomgång

Hasse

Hero
några svar och tips (långt)

Trevligt med en nybörjare, jag skall se vad jag kan hjälpa dig med.

"Hur köper man vapen mitt i spelet t.ex. om vapnet går sönder och man behöver nytt?"

Som någon annan redan nämnt så köper man vapnen hos t.ex. vapensmed eller handelsman. Vad gäller vapen som gått sönder så kan en smed med rätt kunskap smida ihop vapnet igen. Vad dessa personer finns är upp till dig att bestämma.

"Och hur gör man när man ska lära sig en magi eller bön?"

Vad gäller besvärjelser så finns två vanliga sätt. Det ena är att man söker upp en magiker som lär ut en besvärjelse till RP(rollpersonen) eller så hittar RP ett magiskt pergamant som han kan försöka lära in. I båda fallen skall man slå på magikerns "chans att lära sig besvärjelse"-slag som är (PSY+SPI)/2 om jag inte minns fel.

Vad gäller inlärning av böner så sker de endast med hjälp av en lärare(präst). I religionskapitlet finns exempel på olika modifikationer som skall göra på det slag man slår för att se RP lärt sig den ny bönen.

vilka besvärjelser och böner som lärs ut och ev. hittas av RP är det du som bestämmer. Du bestämmer även var RP kan lära sig böner och besvärjelser samt var de hittar besvärjelserna.

"Jag förstår intehur man gör. Möter man en person i spelet som hjälper en eller?"

till och börja med så är det du som SL som skapar äventyret som ni skall spela och nu i början vill jag nog påstå att det viktigast är att det inte är stora äventyr samt att du funderar på vad ni vill få ut av spelet. Vad jag menar är, har ni köpt spelet för att döda monster och hitta skatter samr rädda den nödställda prinssessan och få halva kungariket eller har ni sköpt spelet för att ni vill sätta er in i en roll spela teater för er själva? Beroende på svaret på den frågan så får du göra olika äventyr.
Personerna som RP möter i spelet sköts av dig så om hjälper eller stjälper RP är upp till dig. jämför dem med birollerna och statisterna i en film, vissa är "goda" vissa "onda", huvudpersonerna är RP.

"Behöver jag monster bok om man inte gör egna äventyr?"

Både ja och nä, det beror på hur väl monstrena besktivs i kommande produkter, troligen så kommer man att hänvisa till den för utförligare beskrivning av varelsen så som uppträdande och utseende. Grunddata så som grundegeskaper, färdigheter samt vapen brukar vara med.
Personligen anser jag att man blir väldigt handikappad utan en monsterbok. Den är iofs inget 100%igt måste dock 98%igt måste.

Vad gäller äventyr så finns det några äventyr på sveroks hemsida, där finns även lite annat material till DoD6 som du kan ha nytta av. På Riotminds hemsida finns av en del svar på olika frågor(regeltolknigar) samt en errata

adreeserna är
www.sverok.se/bank/ www.riotminds.com Snabbguide till ett äventyr(döda monster och hitta skatten)

*RP är i skogen då de stöter en skogstrollsgrotta. En by finns en halv dagsfärd bort.

*Vad som behöver göras.

*Rita en karta över skogstrollens grotta och beskriv varje rum och vad och ev. vilka skogstroll som finns i varje rum. bestäms först hur många skogstroll det skall vara totalt innan du placerar ut dem. Om de har en ledara så gör honom något bättre än övriga skogstroll. Betämm i vilket rum skatten skall finns samt vad skatten skall innehålla, här kan du t.ex. lägga något magiskt pergament med besvärjelse som du bestämt.

*rita en karta över området skogen, grottan och byn finns i och markera ut dessa på denna kartan.

*rita en karta över byn, inget måste dock. Fundera ut vilka som finns i byn, inte alla bybor bara de som är intressanta för RP. Finns det en smed? köpman?, helare?, präst?, magiker? värdshus? m.m. det är sedan med dessa SLP som RP kan prata med och köpa eller få sina vapen lagade av t.ex. eller lära sin nya böner eller besvärjelser. I början är det imho inte det vikigaste att du skapar en trovärdig by utan en by som gör att det blir roligare att spela. I början beöver du inte heller utforma SLP mer än till namn samt vilka tjänster de står till hands med och på vilken YN SLPna är på. Ex. Smed, namn: Smordar 41 år mästare med FV 15 i vapensmide och bruksföremålssmide. Där har du en SLP.
Ex. Köpmannen Kemp 35år, utövare, köpslå Fv 12. köper och säljer allt som finns i regelbokens utrustningslistor.
Ex.Magikern Murg 62år, mästare lär ut följande besvärjelser...(bstäm vilka som du vill att han skall lära ut.)
Du kan om du vill skapa alla ALP på samma sätt som spelarna skapar sin RP dvs du slår alla SLPnas grundegenskaper, räknar ut SK,KP och SB m.m köper färdigheter, hittat på bakgrundshistoria och karaktärsdrag m.m fast detta är dock inget jag tycker du skall börja med utan håll allt enkelt så attni kommer igång, utvekla SLP allt eftersom du blir van.

* Bestäm hur många ÄP äventyret är värt, i detta fall skulla jag vädera det till 40ÄP, de kanfördelas på följande sätt: (grund ÄP+extra ÄP kan max bli 40ÄP)
"Grund ÄP"
-överlevt äventyret 20 ÄP
"extra ÄP" (baseras på handlingar, plusas på grunden)
-hittar skatten utan att döda några troll +10ÄP
-lyckas ta reda på tips från en bybo som gör att RP hittar skatten med mindre blodspillan. +5Äp
-bra rollspelande. +1-+5ÄP.
Avdrag på ÄP
-Dödar bybo utan orsak -10ÄP
-dåligt rollspelande -1--5ÄP

baldyr så att du nte skulle titta på datarollspel, jag vill som avslutning fakiskt säga att de kan du visst bara du tänker på att det är inte det ni spelar och om du främst tittar på hur de löst vissa saker som t.ex. var man kan köpa vapen samt vad de gjort kartor över. En viktig sak som du dock INTE skall ta efter är att man kan köpa och sälja magiska vapen och föremål samt låt inte RP hitta för mycket magiska saker, det går i sådana fall inflation på dem tro mig.

Fast det viktigaste av allt är att ni har roligt när ni spelar, det är imho viktigare än allt annat. Det kanke innebär att göra tvätemot vad jag eller någon annan har skrivit, gör så i sådana fall.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Johan K

Gammal & dryg
När det gäller vapem så är det bara att gå in på en smedja och köpa. Priser bör finnas i någon av grunböckerna eller så finsn det nån modul till detta. Svårt är det iaf inte !
Monsterboken är ett bra komplement att har. Man får så mycket bättre koll på de monster som man slänger på sina spelare !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
np [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som kanske ska skriva att "np" står för "no problem"