Nekromanti Nybörjarforum? ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag vågade inte skriva detta inlägg i går av rädsla för att någon skulle missta det för ett aprilskämt. Men nu kommer det:

Vad tror ni om att inrätta ett »nybörjarforum« (givetvis under ett bättre namn? Ett forum där ingen fråga får bemötas med »åhh, det där har vi redan avhandlat för tusen miljoner år sedan« eller »använd sökfunktionen«. Ett forum som övervakas av frivilliga »mentorer« som har till uppgift att se till att alla får svar på sina frågor. Ett forum där vi gamla enter inte får starta några trådar.

Kort sagt en sorts introduktion till de övriga forumen, där n00bs kan starta vilka trådar som helst (rollspelsrelaterade förstås) utan att veteranforumiterna slår till som ett ton tegelsten. (En skyddad verkstad om ni så vill.)

Tror ni att det skulle göra det minsta för att åtminstone tvätta bort Rollspel.nu:s nybörjarfientlighetsstämpel lite grann?

Beröm, kritisera, diskutera och/eller kom med egna förslag!

Lindenius

Swashbuckler
Hmmm… jag försökte en liknande diskussion, fast tvärt om, för ett tag sedan. Jag tror argumentetn mot torde gälla även för denna variant.

//erik. mer xp eller mindre xp ger liksom samma effekt.

Dante

Staff member
Inte riktigt samma sak ...

Lindenius said:
Hmmm… jag försökte en liknande diskussion, fast tvärt om, för ett tag sedan. Jag tror argumentetn mot torde gälla även för denna variant.
Fast det förslaget handlade ju om att skapa ett hemligt 1337-forum som stängde ute alla som inte skrivit hundra miljoner inlägg.

Ett nybörjarforum stänger ju inte ute någon från de övriga forumen (och vi gamlingar har ju knappast något intresse av att starta trådar i nybörjarforumet). Om en n00b vill posta i de vanliga forumen i stället går det förstås alldeles utmärkt. Jag tänkte mig mer ett forum där man inte riskerar att ens trådstart ignoreras för att alla tycker att ämnet redan är uttömt. Eller där man kan ställa frågor om vad rollspel är eller hur de funkar utan att mötas av hån eller avfärdanden.

Det hänger förstås lite på att vi hittar några som är villiga att ta på sig rollen av mentorer och se till att alla trådar besvaras.

Eksem

Champion
Re: Inte riktigt samma sak ...

Skulle hellre se en slags frivilliglösning där sådant beteende alltid gäller på alla forum. Fast jag tycker det går ganska bra som det är? Alla nybörjare blir hälsade välkomna, och de flesta förstatrådar bemöts väl välkomnande och ges extra mycket tid?

thark

Hero
Ett grundproblem är väl dels just att se till att det är eventuella nybörjare som använder det, dels att hindra att de gamla räverna tar det som ursäkt att gräva upp gamla gräl igen när tillfälle ges.

Även avvägningen vad som faktiskt hör hemma där--även naiva nybörjarfrågor kan ibland leda till intressanta diskussioner som förtjänar att "ses av alla", dvs hör hemma i rollspelsforumet.

Jag ser det inte som en dålig tanke men det finns problem.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Gillar idéen skarpt. Att ge utrymme för nybörjare och dessutom uppmuntra dem att Våga Ställa frågor utan att bli kapade vid fotlederna är liksom rena rama drömmen för sådan som jag.

Alla är ju nybörjare någon gång, vare sig det gäller på forum eller inom hobbyn, och att då ha en spelplan där man vågar ställa alla dem där idiotfrågorna som tex. Hur slår man upp en rollperson, hur spelar man xx osv, respektive Vad är det för konstiga titlar folk har etc.

Jag ser bara positiva möjligheter med ett sådant forum. :gremsmile:

Eva, som nästan alltid har positiva tankar i huvudet men sällan får ner dem på pappret.

Ram

Skev

Skulle hellre se en slags frivilliglösning där sådant beteende alltid gäller på alla forum. Fast jag tycker det går ganska bra som det är? Alla nybörjare blir hälsade välkomna, och de flesta förstatrådar bemöts väl välkomnande och ges extra mycket tid?
Ja, alla de nybörjare som faktiskt postar tycker jag bemöts på ett mycket bra sätt, men jag är ändå fundersam till hur många nybörjare som inte postar ute i den "öppna arenan".

Jag tycker att detta är en policy-fråga i första hand. Vill wrnu vara ett nybörjarforum? Vill man ha hit alla kidzen med allt vad det innebär i positiva och negativa aspekter?

Jag för min del tycker att ett nybörjarforum är en bra ide, men det är enkelt att sitta bredvid och tycka när man inte behöver arbeta...

Eksem

Champion

Man kan vara WRNU-nybörjare utan att vara Rollspels-nybörjare. Vilken sort talar vi om egentligen? Jag tror att jag menar WRNU-nybörjare, och inte Rollspels-nybörjare.

Ville man komma åt kidzen skulle man vara tvungen att stjäla tillbaka det officiella Drakar och Demoner-forumet hit :gremwink:

Ram

Skev

Som jag ser det så skulle nybörjarforumet användas som självförtroendeboostare. En intro-area innan man ger sig ut i PvP för att dra en liknenlse, ett lungt och vänligt område att träna upp sin rollspel.nu-fu på.

För mig så känns det som om det kan komma att användas av både kidz och äldre rookies. I vilket fall som helst så tror jag att chansen att få hit kidz ökar med ett nybörjarforum.

Helt utan vettigt underbyggande.

Organ

Out of time, out of mind
Jag tror inte problemet ligger i att nybörjare bemöts på ett dåligt sätt, för det gör de inte. Tvärtom så brukar en förstapost vanligen mötas av minst ett "hejsan-och-välkommen-till-forumet"-svar, samt att man har betydligt större överseende med "korkade" frågor eller ämnen som avhandlats sedan hedenhös. Däremot kan det vara så att tröskeln för att för första gången göra sin stämma hörd kan vara ganska hög, och detta för att stämningen forumiter emellan är väldigt familjär, med mängder av interna utryck och sådant som för en utomstående framstår som rena kinesiskan. Samma mekanism som gör att de flesta tvekar inför att på en fest kliva in i en grupp personer som uppenbarligen känner varandra väl och sitter och pratar och skrattar högljutt, så tvekar nog många för att armbåga sig in här.

Detta tycker jag är väldigt synd. I alla fall jag blir jätteglad av att se inlägg från folk med ensiffrig xp. Så om någon nybörjare där ute som ännu inte vågat posta läser detta så har jag en direkt uppmaning:

Sluta genast med det! Om du vågar dig på att skriva något, även om det bara är ett kort och simpelt "Hejsan, jag heter X och mitt favoritspel är spelet Y" så kommer du snabbt märka att de flesta av oss är riktigt trevliga lirare, om än lite kufiga. :gremcool:

Huruvida ett nybörjarforum skulle lösa något vet jag dock inte.

/Anders

Anders Åstrand

Swordsman
Jag har väldigt bra erfarenheter av sådana avdelningar på andra forum jag hänger på. Dessa är förvisso är av mer teknisk natur så där är det mer uppenbart vad som är rena nybörjarfrågor.

En bra sak med ett sådant forum är att om det skulle uppstå en deltråd på lite "högre" nivå så att säga är det ändå nybörjarens fråga och undringar som startat den och tröskeln för att delta är kanske inte lika hög.

Forumet ska givetvis ligga bland de första i forumlistan.

--

Oh, nu när vi ändå diskuterar vilka forum som bör finnas vill jag bara säga att jag tycker det är snett att det finns tre olika off topic-forum för olika ämnen. Inriktningen för webplatsen bör vara rollspel, så de tre off topic-forumen borde slås ihop.(kultur, övriga spel och off topic pratar jag givetvis om.)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm.

Jag hänger på ett annat forum, där har de ett "Introduktionsforum", där nybörjare kan gå och säga hej och presentera sig lite. Kanske kan vara något liknande? För i praktiken så ser ganska mångas presentationer ut som "Hej jag heter Svante och jag tycker också om kottar, precis som ni gör! Dessutom undrar jag vilket lim ni använder när ni limmar ihop era kottar med garn?". Givetvis skulle frågan egentligen hört hemma i lim-forumet, men ingen tar någon notis utan svarar med ett hej och oftast så får de svar på sin fråga också då forumsveteranerna har satt prestige i att vara den första att hälsa alla nya välkomna. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gillar idéen skarpt.
Jag haller med, och staller mig 100% bakom skapandet av ett sadant forum.

//Krank, vars tangentbord plotsligt var engelskt

Bombu

Hero
låter som ett bra förslag, misstänker att jag kommer hänga där mer än på andra forum.

vill gärna vara nybörjare lite mer....

där det inte finns några dumma frågor. ... vore kul.

Johan K

Gammal & dryg
Tror ni att det skulle göra det minsta för att åtminstone tvätta bort Rollspel.nu:s nybörjarfientlighetsstämpel lite grann?
Ja, jag tycker idéen kan vara bra. Tror att det iaf kan vara en bra uppvärmning iaf, så att säga... :gremtongue:
Så det kanske skulle tvätta bort stämpelen en bit iaf.
Sedan, en tanke åxå.. Hyr skulle detta forum se ut rent praktiskt ? Skulle det vara likt rollspel-forumet eller dras åt nått av de officiella forumen ? Eller rent av likna ot-forumet ??

walium

Ganska töntig, faktiskt
För det första stå tycker jag att det är väl optimistiskt att tro att det finns horder av nybörjare som uppenbarligen är kunniga nog att hitta hit, men inte modiga nog att våga skriva något. Då ser jag det som ett större problem att det finns etablerade forumiter som känner sig utanför när de udda termerna och rollspelsteorierna börjar hagla.

Sedan anser jag att god stämning och öppenhet för nykomlingar är något som bör finnas på alla forum och inte bara på ett nybörjarforum.

Jag tycker alltså inte att det finns något som tyder på att det finns ett stort behov av ett nybörjarforum i dagsläget. Möjligen om wrnu plötsligt skulle börja göra mer reklam för sig och verkligen anstränga sig för att locka hit nytt blod. Däremot så bör man säkert uppmuntra både nykomlingar och erfarna rävar att delta mer i den befintliga debatten och inte vara rädda för att posta på de ordinare forumen. Sedan tycker jag att det verkar onödigt krångligt att ha en massa mentorer som ska åta sig att alltid svara på allting för att ingen ska känna sig utanför. Att en tråd inte får särskilt många svar kan ju bero på så mycket mer än bara att trådstartaren är en gröngöling.

Sodivra

Champion
Min spontana reaktion är att det skulle göra forumet -mer- uteslutande för nybörjarna om de får sitt eget forum. Det kan tolkas som nedlåtande och uteslutande från de andra forumen.

Men jag kan också föreställa mig att det kan signalera att forumet faktiskt är till för nya användare också.

Ett presentera sig själv-forum är också en god idé.

Dante

Staff member
walium said:
För det första stå tycker jag att det är väl optimistiskt att tro att det finns horder av nybörjare som uppenbarligen är kunniga nog att hitta hit, men inte modiga nog att våga skriva något.
Det har registrerats 93 nya användarkonton de senaste 31 dagarna. Det är exakt 3 om dagen. Åtminstone någon av dem torde vara nybörjare.

(Och, ja, jag vet att en hel del av dessa nya konton reggats av spammare och botar.)

Big Marco

Läskig

Jag håller med - det är bättre att uppmuntra vettigt beteende i alla forum. Dessutom känns det även som att konceptuella trösklar byggs upp - vem vill flagga med att vara nybörjare? När är man inte nybörjare längre? Det söndrar mer än det stärker i mitt tycke.

Ett introduktionsforum däremot vore bra. Så bra att det står med på min lista över Det Ultimata Rollspelsfoumet. ,-)