G
Guest
Guest
Jag vet inte om ett nytt frum är lösningen, men skulle man inte kunna lägga in i beskrivningen av Rollspelsforumet att det är där nybörjare kan vända sig om dom har frågor och funderingar...?
En god idé – men hur ska det gå till?walium said:[…] vill man engagera dem så är det sannolikt bättre att avdramatisera allt trådstartande och inläggsskrivande […]
Jo, de som faktiskt skriver något brukar bemötas hyfsat.Eksem said:Alla nybörjare blir hälsade välkomna, och de flesta förstatrådar bemöts väl välkomnande och ges extra mycket tid?
Rollspel.nu har en ganska speciell jargong. Det är i tur och ordning:Sedan anser jag att god stämning och öppenhet för nykomlingar är något som bör finnas på alla forum och inte bara på ett nybörjarforum.
Mitt största aber rörande ovansående är att jag tror att det blir svårt att rekrytera till jobbet. Finns det någon som känner sig manad?Sedan tycker jag att det verkar onödigt krångligt att ha en massa mentorer som ska åta sig att alltid svara på allting för att ingen ska känna sig utanför.
Jag tycker också att ett introduktionsforum är vettigare. Man kan ju ha en paragraf om att det är okej för nybörjarna att ställa vilka frågor de vill där, också. På så sätt får man ett rent nybörjarforum men med ett tydligt fokus.Jag hänger på ett annat forum, där har de ett "Introduktionsforum", där nybörjare kan gå och säga hej och presentera sig lite. Kanske kan vara något liknande? För i praktiken så ser ganska mångas presentationer ut som "Hej jag heter Svante och jag tycker också om kottar, precis som ni gör! Dessutom undrar jag vilket lim ni använder när ni limmar ihop era kottar med garn?". Givetvis skulle frågan egentligen hört hemma i lim-forumet, men ingen tar någon notis utan svarar med ett hej och oftast så får de svar på sin fråga också då forumsveteranerna har satt prestige i att vara den första att hälsa alla nya välkomna.
Fast sådana kan ju uppstå i alla forum. Då skulle man ju få starta två versioner av ALLA forum, en "light" och en avancerad.istället för ett nybörjarforum så skulle man kanske kunna göra ett "avancerat"forum för alla djuplodade spelteorier och "trams" hamnar
Intressant att just du skulle säga det, då den huvudsakliga anledningen till att jag inte "vågar" posta inlägg är för att det vid mer än ett tillfälle varit som så att direkt efter att jag gjort inlägg på rollspel.nu så har du kommenterat mig nedvärderande i #rpgonline, och det är bara de gångerna jag faktiskt känner till. Med tanke på hur stat-sidan fungerar så har jag säkert missat åtskilliga kommentarer.Däremot så bör man säkert uppmuntra både nykomlingar och erfarna rävar att delta mer i den befintliga debatten och inte vara rädda för att posta på de ordinare forumen.
Ingen tokig idé, även om det förstås blir ganska svårt att utforma frågorna så att man är säker på att få meningsfulla svar.Tibbelin said:Vill man på allvar ta reda på varför många inte skriver inlägg i forumet så föreslår jag att man sätter ihop en enkät och helt enkelt ber medlemmarna uttrycka sig (med möjligheten att göra detta anonymt). De som inte skriver i forumen till vardags kommer knappast skriva i en tråd om varför de inte skriver.
Trots att detta faktiskt har någon liten relevans just i denna tråd, skulle jag uppskatta om du slutade dra upp »#rpgonline-debaclet« i tid och otid.Tibbelin said:Intressant att just du skulle säga det, då den huvudsakliga anledningen till att jag inte "vågar" posta inlägg är för att det vid mer än ett tillfälle varit som så att direkt efter att jag gjort inlägg på rollspel.nu så har du kommenterat mig nedvärderande i #rpgonline, och det är bara de gångerna jag faktiskt känner till. Med tanke på hur stat-sidan fungerar så har jag säkert missat åtskilliga kommentarer.
Hur fristående #rpgonline än är från rollspel.nu så tycker i alla fall inte jag det är roligt att skriva i ett forum när jag vet att jag omedelbart kommer kommenteras nedvärderande bakom ryggen.
Tack på förhand,ur Regler för användare said:Privata angelägenheter och bråk mellan enskilda ska inte tas i forumen.
För att tvätta bort den eventuella stämpeln så tror jag man bör undvika att göra sådana här inläggTror ni att det skulle göra det minsta för att åtminstone tvätta bort Rollspel.nu:s nybörjarfientlighetsstämpel lite grann?