Nekromanti Nybörjarforum? ...

G

Guest

Guest
Jag vet inte om ett nytt frum är lösningen, men skulle man inte kunna lägga in i beskrivningen av Rollspelsforumet att det är där nybörjare kan vända sig om dom har frågor och funderingar...?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det har registrerats 93 nya användarkonton de senaste 31 dagarna. Det är exakt 3 om dagen. Åtminstone någon av dem torde vara nybörjare."

Och skälet till att de inte skriver något är alltså att det saknas ett nybörjarforum? En majoritet av alla forumiter har inte skrivit några inlägg alls och många har skrivit väldigt få. Det tror jag inte beror på att de saknar något eget forum. Många registrerar sig av nyfikenhet eller för att ha möjligheten att någon gång i framtiden ställa frågor till oss. Andra kan vara inaktiva i flera år för att plötsligt engagera sig i forumen.

Att många användare på ett forum inte skriver några inlägg tror jag är fullt naturligt och vill man engagera dem så är det sannolikt bättre att avdramatisera allt trådstartande och inläggsskrivande och inte bara starta nya forum med mindre regler.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
walium said:
[…] vill man engagera dem så är det sannolikt bättre att avdramatisera allt trådstartande och inläggsskrivande […]
En god idé – men hur ska det gå till?

Vi har den forumkultur vi har och jag kan, med regler och styrdokument, bara marginellt påverka den i önskad riktning. Att åstadkomma en attitydförändring hos användarna – det kan bara de själva göra.

Dante

Staff member
Re: Inte riktigt samma sak ...

Eksem said:
Alla nybörjare blir hälsade välkomna, och de flesta förstatrådar bemöts väl välkomnande och ges extra mycket tid?
Jo, de som faktiskt skriver något brukar bemötas hyfsat.

Men hur kan vi göra det lättare för de som inte skriver något att ta modet till sig och faktiskt posta något? (Jag säger inte att alla som inte skriver är för blyga, men jag tror nog att det kan finnas åtminstone några.)

PAX

Jordisk Äventyrare
Utmaning för Nya Forumiter

Utmaning för Nyreggade nybörjare på Rollspel.nu: Skriv din åsikt i denna tråd om du är nyligen nybörjare och hittade till denna tråd.

Ram

Skev
Sedan anser jag att god stämning och öppenhet för nykomlingar är något som bör finnas på alla forum och inte bara på ett nybörjarforum.
Rollspel.nu har en ganska speciell jargong. Det är i tur och ordning:
1. Ett ganska högtravande språkbruk. Många fina ord, speciella benämningar och över lag korrekt gramatik.
2. Stämningen är... Rå är fel ord. Det är förhållandevis högt i tag, folk är lite småsarkastiska mot varandra osv.
3. Det finns ganska många gamla drakar vars ord väger tungt. Dessa kan te sig lite skrämmande för nybörjare även om de är världens goaste killar och tjejer egentligen.

Ovanstående gör att jag tycker att rollspel.nu inte är direkt anpassat för nybörjare. Kanske inte mindre än andra forum, men inte mer heller.

Sedan tycker jag att man kan vända på frågan: Vad är nackdelarna med ett nybörjarforum? Nu har jag inte hunnit läsa jättenoga, men den ende som jag sett ha en konkret invändning är Arvidos med Min spontana reaktion är att det skulle göra forumet -mer- uteslutande för nybörjarna om de får sitt eget forum. Det kan tolkas som nedlåtande och uteslutande från de andra forumen.

Varför inte testa helt enkelt?

Sedan tycker jag att det verkar onödigt krångligt att ha en massa mentorer som ska åta sig att alltid svara på allting för att ingen ska känna sig utanför.
Mitt största aber rörande ovansående är att jag tror att det blir svårt att rekrytera till jobbet. Finns det någon som känner sig manad?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag hänger på ett annat forum, där har de ett "Introduktionsforum", där nybörjare kan gå och säga hej och presentera sig lite. Kanske kan vara något liknande? För i praktiken så ser ganska mångas presentationer ut som "Hej jag heter Svante och jag tycker också om kottar, precis som ni gör! Dessutom undrar jag vilket lim ni använder när ni limmar ihop era kottar med garn?". Givetvis skulle frågan egentligen hört hemma i lim-forumet, men ingen tar någon notis utan svarar med ett hej och oftast så får de svar på sin fråga också då forumsveteranerna har satt prestige i att vara den första att hälsa alla nya välkomna. :)
Jag tycker också att ett introduktionsforum är vettigare. Man kan ju ha en paragraf om att det är okej för nybörjarna att ställa vilka frågor de vill där, också. På så sätt får man ett rent nybörjarforum men med ett tydligt fokus.

Sedan är jag inte övertygad om att det behövs, eller ens är positivt, men det känns i alla fall som det bästa förslaget hittills.

Edit: Ja, det verkar som om jag håller med Marco i stort sett. :gremlaugh:

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind
Ett mellansteg mellan att ha ett renodlat nybörjarforum och att inte ha det, skulle kunna vara en "Nykomling? Presentera dig gärna här"-tråd som sitter högst upp på rollspel.nu-forumet. För att den nyanlände inte ska missa den så kan man påtala dess existens på de diverse infosidor man förväntas läsa vid reggning.

/Anders

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
istället för ett nybörjarforum så skulle man kanske kunna göra ett "avancerat"forum för alla djuplodade spelteorier och "trams" hamnar :gremconfused:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den enda egentliga risken med ett nybörjarforum, som jag kan se, är att ingen skulle skriva i det. Det skulle vara som i en skidanläggning där kidsen inte vill åka i barnbacken bland Disney-figurerna, utan vill gå direkt till den svartmärkta störtloppspisten där Hermann Maier åker. Men det kan ju alltid vara värt ett försök.

Sedan vore det jättekul om det fanns någon nybörjare som läste den här tråden och kunde bidra med en åsikt. Nu består tråden bara av en massa dinosaurier som försöker gissa vad de där däggdjuren egentligen vill.

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
istället för ett nybörjarforum så skulle man kanske kunna göra ett "avancerat"forum för alla djuplodade spelteorier och "trams" hamnar
Fast sådana kan ju uppstå i alla forum. Då skulle man ju få starta två versioner av ALLA forum, en "light" och en avancerad.

/Anders

Tibbelin

Warrior
Däremot så bör man säkert uppmuntra både nykomlingar och erfarna rävar att delta mer i den befintliga debatten och inte vara rädda för att posta på de ordinare forumen.
Intressant att just du skulle säga det, då den huvudsakliga anledningen till att jag inte "vågar" posta inlägg är för att det vid mer än ett tillfälle varit som så att direkt efter att jag gjort inlägg på rollspel.nu så har du kommenterat mig nedvärderande i #rpgonline, och det är bara de gångerna jag faktiskt känner till. Med tanke på hur stat-sidan fungerar så har jag säkert missat åtskilliga kommentarer.

Hur fristående #rpgonline än är från rollspel.nu så tycker i alla fall inte jag det är roligt att skriva i ett forum när jag vet att jag omedelbart kommer kommenteras nedvärderande bakom ryggen.

Vill man på allvar ta reda på varför många inte skriver inlägg i forumet så föreslår jag att man sätter ihop en enkät och helt enkelt ber medlemmarna uttrycka sig (med möjligheten att göra detta anonymt). De som inte skriver i forumen till vardags kommer knappast skriva i en tråd om varför de inte skriver.

Dante

Staff member
Tibbelin said:
Vill man på allvar ta reda på varför många inte skriver inlägg i forumet så föreslår jag att man sätter ihop en enkät och helt enkelt ber medlemmarna uttrycka sig (med möjligheten att göra detta anonymt). De som inte skriver i forumen till vardags kommer knappast skriva i en tråd om varför de inte skriver.
Ingen tokig idé, även om det förstås blir ganska svårt att utforma frågorna så att man är säker på att få meningsfulla svar.

Dante

Staff member
Räcker det inte nu? ...

Tibbelin said:
Intressant att just du skulle säga det, då den huvudsakliga anledningen till att jag inte "vågar" posta inlägg är för att det vid mer än ett tillfälle varit som så att direkt efter att jag gjort inlägg på rollspel.nu så har du kommenterat mig nedvärderande i #rpgonline, och det är bara de gångerna jag faktiskt känner till. Med tanke på hur stat-sidan fungerar så har jag säkert missat åtskilliga kommentarer.

Hur fristående #rpgonline än är från rollspel.nu så tycker i alla fall inte jag det är roligt att skriva i ett forum när jag vet att jag omedelbart kommer kommenteras nedvärderande bakom ryggen.
Trots att detta faktiskt har någon liten relevans just i denna tråd, skulle jag uppskatta om du slutade dra upp »#rpgonline-debaclet« i tid och otid.

Det har redan diskuterats i flera omgångar, och kontentan är som vanligt att Rollspel.nu (i detta fall mer specifikt jag) varken har möjlighet eller för avsikt att påverka vad som sker på #rpgonline.

Dessutom är Rollspel.nu definitivt inte rätt arena för personligt groll mellan dig och walium.

ur Regler för användare said:
Privata angelägenheter och bråk mellan enskilda ska inte tas i forumen.
Tack på förhand,

Nightowl

Champion
Re: Inte riktigt samma sak ...

Introduktionsforum? Hur menar du då?

Erik, har inte lyckats komma fram till en åsikt om nybörjarforum än. Jag vet inte vad jag tycker.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
FDP-forum istället

Okej, det finns en massa gamlingar som suger musten ur de stackars nybörjarna, för att vi redan diskuterat allt i alla tider och ur alla vinklar.

Alltså föreslår jag att vi tar och skapar ett Frequently Debated Posts-forum, och tar de vanligaste grejerna folk frågar om och somär allra, allra mest utdebatterade.

Alla gamlingar får skriva ETT inlägg som svar på ursrpungsfrågan (tex "Är Vampire skräck?"), och sedan får man bara svara på direkta faktafrågor (alltså göra "sakupplysningar").

Fan vet hur det skulle funka, men det kan ju vara ett sätt att närma sig frågan.

/M

Heimdall

Veteran
Re: Utmaning för Nya Forumiter

Då svarar jag på uppmaningen :gremwink:.

Har hängt här ett tag men dock ej skrivit så mycket mest
betraktat och läst. Givetvis har jag mina åsikter om saker och ting men vad man kan konstatera är att det finns lite olika grupperingar här. :gremwink:

Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt.

Varför skriver jag inte mer i forumen då, tja det mesta som diskuteras och debatteras övergår till rena angrepp och uppdragande av "gamla oförätter" hit och dit.

Det är bara jobbigt att läsa igenom dessa trådar, så därför låter jag bli. :gremwink: Själva poängen druknar snabbt i massan så att säga.

De spel jag är intresserad av har egna forum som jag är mer aktiv på. (aktiv i hänseendet skriver).

Av det som skrivs här försöker man hitta det som jag tycker är intressant och förhoppningsvis tänka och hålla med om eller inte. Men jag gör det "tyst" för jag ids inte plöja genom masssan till slut om vad det än månde vara, blir debatt.

Det är mitt val.

Jag hänger här ändån så...

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Tror ni att det skulle göra det minsta för att åtminstone tvätta bort Rollspel.nu:s nybörjarfientlighetsstämpel lite grann?
För att tvätta bort den eventuella stämpeln så tror jag man bör undvika att göra sådana här inlägg
som Krille gör för att visa sin mycket snygga bild till sitt Biblioteksvärlden problemet är att det är han tar för givet att alla vet vad det är, skulle bara behövas att länkas till en beskrivning men icke.
Känns ganska mycket som om det är ett kompisgäng som har ett forum tillsammans
(OBS detta är absolut inte något påhopp på Krille)