Nekromanti Nybörjarfråga om skattletaräventyr

joth1006

bibliotekarie och yog-sothothist
Jag håller på att förbereda några skattletaräventyr som jag har tänkt som en inledning både till spelet och till kampanjen Törnetronen. Jag har aldrig spelledat detta och ingen i min grupp har spelat det, så om jag ställer dumma frågor så är det därför.

Min främsta fråga innefattar hur lång tid det brukar ta med ett "vanligt" skattletaräventyr? Hur lång tid brukar ni lägga på gruppens finansiering av expiditionen, att få tag i en karta osv.? Är det även någon som har gjort ett äventyr där gruppen ska etablera en utpost?

En annan (möjligtvis dum) fråga rör skattletarlicensen - är det bara rollpersoner av ambrisk börd som ska betala, eller ska även barbarer, svartalfer och resar betala skattletarlicens?

Tack på förhand!

Bifur

Veteran
Vi har bara spelat Döda drömmars grav och där levererar Ordo Magica upplägget, så tyvärr har jag inga bra svår på hur lång tid det "borde ta" (vi var otåliga med att ge oss in i huvudkampanjen och valde bort allmänt äventyrande innan).

Licensen syftar på att begränsa ambriernas intrång, så pass mycket framgår i backstoryn i någon av Törnetronen-böcker (minns inte exakt var) så rimligen är barbarer undantagna, fast om de uppenbart ingår i en ambrisk expedition hade nog i varje fall mina jägarsoldater avkrävt licens för dem också :).

LordXaras

Veteran
joth1006;n225933 said:
Min främsta fråga innefattar hur lång tid det brukar ta med ett "vanligt" skattletaräventyr? Hur lång tid brukar ni lägga på gruppens finansiering av expiditionen, att få tag i en karta osv.? Är det även någon som har gjort ett äventyr där gruppen ska etablera en utpost?
Min spelgrupp håller precis på att starta en expedition. Efter några äventyr så har en av spelarna tillräckligt med taler för att realistiskt kunna finansiera större delen av expeditionen själv. Han är ordensmagiker, och expeditionen i fråga handlar om att återvända till platsen där Döda Drömmars Grav utspelar sig för att samla in purpurkonvalj och utforska ruinfältet. Tack vare hans kontakter i Ordo Magica och tidigare heroiska stordåd så har han goda chanser att få sponsring om han frågar om det.

För en nystartad grupp så skulle jag föreslå att spelarna blir inhyrda (eller köper sig in i) en expedition som leds av en spelledarperson. Alternativt att gruppen startar med en etablerad sponsor. Och tänk på att expeditioner och utposter inte alltid behöver vara skattletaruppdrag - det kan vara ett uppdrag att samla timmer, eskortera några ordensbotaniker som vill verifiera existensen av en mystisk växt, eller att hjälpa en benskör präst att hitta en beryktad tempelruin med solsymboler på. Sedan kommer så klart äventyret till spelarna när saker och ting börjar gå åt pipan.

joth1006;n225933 said:
En annan (möjligtvis dum) fråga rör skattletarlicensen - är det bara rollpersoner av ambrisk börd som ska betala, eller ska även barbarer, svartalfer och resar betala skattletarlicens?
Tekniskt sett så verkar licensen endast räkna drottningens folk, eftersom det är deras exkursioner som licenserna är menade att bokföra. Dock så känns det som en utmärkt punkt för drottningens legation att hantera godtyckligt. Om Suria Argona misstänker att en grupp anställt svartalver och barbarer enbart för att undkomma avgifter så flyttas helt enkelt de talerna ner till rubrikerna "Inkompetens", "Intensioner", och "Övrigt". Om en grupp däremot kommer med en eller två barbar-guider, bokför deras namn och stamtillhörighet, och uppvisar goda förberedelser så ser jag inget problem med att de inte räknas in i priset.

joth1006

bibliotekarie och yog-sothothist
Tack för tipsen! Har redan tänkt i banorna att de vid något tillfälle ska bli anställda av en alkemist som har fått nys om var en särskild ingrediens växer.