Sant...
Jag måste bara få berätta lite om min karaktärsidé, för att ge lite insperation... Eller något...
Hela min idé är att min karaktär ska ha ett lättare liv på grund av magin han behärskar...
Så i varje given situation (yyp) försöker jag tänka...
"Hmmh, hur kan jag använda magi för att göra denna situationen enklare? Vilken besvärjelse kan göra nytta här?"
Hittar jag ingen magi som jag kan som skulle kunna hjälpa är nästa steg...
"Hmmh, vilken besvärjelse som jag känner till skulle kunna göra denna situationen lättare?"
Ta exempelvis en besvärjelse som gör att karaktären inte mår dåligt av naturlig kyla... Min karaktär anväder den när jag simmar i kristallklara kyliga sjöar... Härligt... Jag kan tvätta mig, utan att behöva huttra som en dåre...
En användning som kanske inte är den första man tänker sig..?
Eller, magin som går att spruta ut 100 liter vatten ur handflatan, källvatten... Man tänker, kostnad 2 (tror jag det e) besvärjelse som gör att man aldrig behöver törsta ihjäl... Gött!
Så, vad har jag då gjort med den:
<ul type="square">
[*]Gett folk som behövt det en dusch...
[*]Straffat en som sov på vakten en dusch när hon låg och sov i sitt tält...
[*]Letat efter fällor i golvet på ett tunnelsystem i en grotta...
[*]Slagit vapen ur händerna på monster (lägger man på lite effektgrader blir det ganska brutalt tryck på vattnet!)...
[*]Skaffat dricksvatten (såklart).
[*]Orsakat skada... Kort håll, rakt i ansiktet på en stackare (med många extra effektgrader, det där med tryck).
[*]Agerat smidig brandbil... 100 liter vatten baby, det är typ 10-15 hinkar på ettpar sekunder... Funkar finfint!
[*]Gjort stengolv/trappor hala som helvete... Försök springa upp för en nyblöt, slät stentrappa... Lycka till!
[*]Trycka på hemliga knappar en bit bort (då risken för fälla var överhängande om man stod vid knappen och tryckte, men vi ändå ville åt knappen)
[/list]
Så vad kan man säga... En billig, enkel, säker och snabb magi som kan har förbluffande mängder med användningsområden...
Så, din magikerspelare... Ge tipset att försöka se möjligheterna till att använda magi på ett kreativt sätt i alla lägen... Det gör magi så mycket roligare för alla i gruppen! Inte det hjärndöda "jag kastar eldboll när det kommer fiender"-besvärjandet...
Min karaktär har en renodlad offensiv besvärjelse... En styck... Och jag sitter på några, speciellt nu när vi spelat ett tag...
Uppmuntra intressanta användningar av magi och försök få spelaren att se mängden möjligheter i alla besvärjelser! Det går alltid att hitta underbara användningar...
Tänk denna kombinationen... Du har magin som gör att du kan hoppa superlångt (den upphäver delvis gravitationen för den besvärjde), och vattenstrålemagin... Så kastar du hoppmagin på dig, och hoppar baklänges och kastar samtidigt vattenstrålemagin med maximalt antal effektgrader för att göra trycket större... Kommer du flyga långt?? Ohhhh yes...
Och denna användning kom jag på precis nu. Det krävs lite arbete av spelaren, men om du ger tipset, så kanske det kan bli något?? Lycka till!