Nekromanti Nybörjarmagiker

LukeFagwalker

Veteran
Hej jag tänkte snart dra igång DoD äventyret Trollkvinnans gåta (tack för tipset Johan K) och har lite funderingar angående magiker. en av mina spelare funderar på att spela besvärjare. om jag inte missat något i regelboken börjar de utan att kunna en endaste magi.har ni några tips på hur man ska kunna se till att hon kan iallafall ett par stycken så att hon har en chans att vara till nytta över huvud taget.

jag funderar på att lägga upp någon lista på magier i nivå med hennes färdighetsvärde och sen låta henne slå några slag och helt enkelt låta henne ha dom besvärjelserna från början.

frågar därför mer erfarna DoDare om det kan ses som en rimlig lösning (jag vet ju inte riktigt hur svårt det egentligen är att lära sig en magi) eller om ni har någon bättre/annan idé om hur man kan göra en nybörjarmagiker brukbar...

///7 Luke Fagwalker

k7e9

Hero
Jag vet inte, är det DoD6?
Jag vet ju att i Expert: Magi står det att spelledaren borde ge spelaren en gräns på sammanlagd spi kostnad för magierna man har från början... Dom rekomenderar 20 i sammanlagd spi-kostnad...

Såhär typ...
Spelare X spelar besvärjare och får köpa magier för 20 spi-poäng sammanlagt...
Och köper då två besvärjelser på kostnad 2, två på kostnad 4, en på kostnad 8...
2+2+4+4+8=20

Sedan om någon annan skulle få för sig att spela en t.ex. jägare och köpa besvärjelsekonst som allmäna färdigheter så bör de få färre spi-poäng att köpa magier för... Kanske 6-10 poäng, beroende på hur bra de motiverar sina val m.m....

Jag spelar besvärjare i en DoD-kampanj...
Och jag fick lite mer än de 20 som rekomenderades för jag hade ett intressant karaktärskoncept och anledningar till alla besvärjelser jag ville ha... (så jag fick typ för 30 i spi-kostnad eller nå't). Sedan beror det på hur heroisk och episk du vill ha din kampanj också... :gremwink:

Tänk på att dom du bara ska spelleda igenom ett äventyr kommer magikern inte ha mycket tid på sig att lära sig någon ny magi, så då bör han få lite fler från början...
"Hej, jag e magiker, jag kan kasta eldklot och skydda mig med en häftig försvarsmagi... Se'n kan jag inge mer..."
Det blir ganska trist om man har så lite och inte hinner utvecklas...

Tänker du spelleda en längre kampanj så får han ju mer tid att lära sig nya besvärjelser...
Jag menar man kan ta ett uppehåll i spelvärlden... Säg att alla karaktärer slappar i ettpar månader, då hinner man lära sig lite nya mäktiga besvärjelser... Så om han börjar med för många kanske det blir...
"Hej, jag är magiker, säg vilket problem du har så löser jag det med en eller ettpar magier..."
Så blir det tråkigt för alla andra i spelgruppen eftersom magikern kan lösa allt på egen hand i princip...

Avvägning, tänk på vad du tänkt göra, hur länge du ska spelleda m.m.
Uppmuntra även intrssanta "onödiga" magier...

Min magiker kan massa hyfsat harmlösa saker som magi för att få träd att växa upp snabbare, förställa rösten och sådanna saker... Saker som inte är så "stridsinriktade"...
Vissa magier kan man använda i de underligaste av lägen, med förbluffande bra resultat! :gremgrin:

k7e9

Hero
Boktips.. Oooh ooohh!

Jag har för mig att det reas ut DoD böcker ganska mycke i världen just nu...

Så låt mig tipsa dig...
Expert: Magi
Expert: Rollpersonen

De två böckerna gör spelet mycket djupare och bättre... Tycker jag personligen då... Jag har visserligen alltid älskat att ha mycket böcker och material...

Oooh oooh, we'r aliens, oooh, from the planet, Yggoth!!

Johan K

Gammal & dryg
Har åxå en som spelar magiker i min grupp. Jag gjorde som så att jag bara i början låta honom hämta magier från havinter-magin. För att sedan efter när han fått ett visst värde låta honom välja från rimvineter-besvärjlesrna.
Även föregående talare har en bra lösning på det hela tycker jag.

Hoppas iaf att det ordnar sig & att du/ni får en trevlig tur med äventyret Trollkvinnans Gåta !!

/ Johan K, som har varit & lirat rollspel idag.

LukeFagwalker

Veteran
det låter som en mycket bra idé så ska jag nog göra. eller iallafall på något liknande sätt.....

eftersom man när man gör en ny karaktär bara kan höja en färdighet med högst 5 poäng så kommer denne bara att kunna använda magier till högst kostnad 6. efter att ha läst igenom magierna å nivå 2-6 kom jag fram till att det bara finns en magi som kan tillfoga skada bland dessa. lite synd då det ju faktiskt borde kunna funnits några fler. men, jag kom också på att en smart magiker kan använda sig av ickedödliga magier i strid ändå. genom att kasta magier som t.ex. (jag vet inte vad de heter) den som gör fienden döva eller den som gör att de ser i svartvit kan man vara rätt nyttig i strid ändå genom att hjälpa sina vänner. nu kommer jag inte ihåg varför jag skrev det här men jag tycker det är rätt intressant.'

/// Luke Fagwalker "På lördag drar vi igång"

Organ

Out of time, out of mind
om jag inte missat något i regelboken börjar de utan att kunna en endaste magi.
Det står nånstans i regelboken att spelledaren bestämmer hur många besvärjelser en nybakad trollkarl kan från början. Jag har hittills kört med att spelaren får välja ett fritt antal besvärjelser till en sammanlagd kostnad lika med dennes SPI-värde. Det tycker jag funkar hur bra som helst.

Trollkvinnans gåta är förövrigt ett mycket bra startäventyr.

/Anders

k7e9

Hero
Sant...
Jag måste bara få berätta lite om min karaktärsidé, för att ge lite insperation... Eller något...

Hela min idé är att min karaktär ska ha ett lättare liv på grund av magin han behärskar...
Så i varje given situation (yyp) försöker jag tänka...
"Hmmh, hur kan jag använda magi för att göra denna situationen enklare? Vilken besvärjelse kan göra nytta här?"
Hittar jag ingen magi som jag kan som skulle kunna hjälpa är nästa steg...
"Hmmh, vilken besvärjelse som jag känner till skulle kunna göra denna situationen lättare?"

Ta exempelvis en besvärjelse som gör att karaktären inte mår dåligt av naturlig kyla... Min karaktär anväder den när jag simmar i kristallklara kyliga sjöar... Härligt... Jag kan tvätta mig, utan att behöva huttra som en dåre...
En användning som kanske inte är den första man tänker sig..?

Eller, magin som går att spruta ut 100 liter vatten ur handflatan, källvatten... Man tänker, kostnad 2 (tror jag det e) besvärjelse som gör att man aldrig behöver törsta ihjäl... Gött! :gremlaugh:

Så, vad har jag då gjort med den:
<ul type="square">
[*]Gett folk som behövt det en dusch...
[*]Straffat en som sov på vakten en dusch när hon låg och sov i sitt tält...
[*]Letat efter fällor i golvet på ett tunnelsystem i en grotta...
[*]Slagit vapen ur händerna på monster (lägger man på lite effektgrader blir det ganska brutalt tryck på vattnet!)...
[*]Skaffat dricksvatten (såklart).
[*]Orsakat skada... Kort håll, rakt i ansiktet på en stackare (med många extra effektgrader, det där med tryck).
[*]Agerat smidig brandbil... 100 liter vatten baby, det är typ 10-15 hinkar på ettpar sekunder... Funkar finfint!
[*]Gjort stengolv/trappor hala som helvete... Försök springa upp för en nyblöt, slät stentrappa... Lycka till!
[*]Trycka på hemliga knappar en bit bort (då risken för fälla var överhängande om man stod vid knappen och tryckte, men vi ändå ville åt knappen)
[/list]

Så vad kan man säga... En billig, enkel, säker och snabb magi som kan har förbluffande mängder med användningsområden...

Så, din magikerspelare... Ge tipset att försöka se möjligheterna till att använda magi på ett kreativt sätt i alla lägen... Det gör magi så mycket roligare för alla i gruppen! Inte det hjärndöda "jag kastar eldboll när det kommer fiender"-besvärjandet...
Min karaktär har en renodlad offensiv besvärjelse... En styck... Och jag sitter på några, speciellt nu när vi spelat ett tag...
Uppmuntra intressanta användningar av magi och försök få spelaren att se mängden möjligheter i alla besvärjelser! Det går alltid att hitta underbara användningar...

Tänk denna kombinationen... Du har magin som gör att du kan hoppa superlångt (den upphäver delvis gravitationen för den besvärjde), och vattenstrålemagin... Så kastar du hoppmagin på dig, och hoppar baklänges och kastar samtidigt vattenstrålemagin med maximalt antal effektgrader för att göra trycket större... Kommer du flyga långt?? Ohhhh yes... :gremwink:
Och denna användning kom jag på precis nu. Det krävs lite arbete av spelaren, men om du ger tipset, så kanske det kan bli något?? Lycka till! :gremlaugh: