"Nu vet jag inte hur dina egenskaper funkar, men jag undrar om du inte trampar i ännu en DoD-fälla: du antar att din version på egenskaper är mer komplex än för- och nackdelar, men måste det vara så?"
Egenskaperna i Andra Imperiet är inte komplexa för att de är komplexa, utan för att de kräver en hårfin moderering av spelledaren. Regelmässigt är de skitsimpla: de är en inspiration för äventyr. Kan spelaren få en egenskap att dominera ett spelmöte så får han bättringspoäng för det, och kan spelaren förklara varför egenskapen kan lösa ett givet problem så kan han få en automagisk framgång eller ett extraslag. Skitsimpelt.
Kruxet är att det
inte är snorklart och att det
kräver finlir och känslig moderering av spelledaren. De kräver helt enkelt en erfaren spelledare på grund av sin luddighet, och en erfaren spelledare är per definition inte nybörjare. Det skulle förmodligen kräva en erfaren spelare också.
"Beträffande den omfattande miljön kanske det blir lite knivigare."
Där är problemet inte så mycket vad man har med sig i bagaget, som dess blotta storlek. Halva boken (av 288 sidor) kan stoppas in under bakgrundsmiljö, plus att det tillkommer en hel wiki, så det är definitivt för mycket för nybörjaren. En nybörjarversion skulle behöva begränsas till ett specifikt område, så att det dels inte blir så förbaskat mycket och dels inte så öppet (det kan alltid expanderas sen).
"Jag har noterat att manga-intresset bland ungar är extremt stort idag, så I2 skulle säkert kunna gå hem. Särskilt om det kom i en box komplett med regelhäfte i färgomslag, taktikkort att klippa ut, tärningar och ett gäng tuffa floorplans i färg... men nu skenade visst produktionskostnaden, va?"
En smula, ja. Fast man ska inte ge upp hoppet än. Dels är Andra Imperiet byggt med tanken att kartorna är en spelledares fiende, så golvplaner kan man skippa. Box kanske går att ordna i alla fall, och då är det taktikkorten kvar, och de har jag eventuellt en lösning på, då de ska göras till det vanliga rollspelet. Förmodligen slipper man till och med klippa ut dem.