Nekromanti Nybörjarrollspel

Rickard

Urverk speldesign
DoD6 kom ut vid rätt tidpunkt med Sagan om Ringen och Harry Potter och det kan ha lite att göra med de unga spelare som nu spelar DoD6.. Jag skissade på ett nybörjarrollspel (som sedemera blev dogmabidraget Fanatasy Light), men på grund av min inkompetens att sträckarbeta (dogmautmaningen fick mig till att göra) gjorde jag aldrig något vidare med det..

Jag undrar.. Om ni skulle vilja lansera DoD som ett nybörjarrollspel, vad skulle ni göra om i så fall.. Vad skulle ni strunta i och vad skulle ni lägga till? Med andra ord, hur skulle DoD vara för att bäst lämpa sig som ett nybörjarrollspel?

Givetvis(?) så menar jag de äldre versionerna av DoD, för börjar ni snacka DoD6 så blir jag helt lost.. Men för all del, ta gärna upp exempel därifrån också.. DoD6 ligger på drygt 200 sidor har jag fått för mig.. Man måste kunna plocka bort saker därifrån.. Begränsa er till kanske max 100 sidor.. Vad är realistiskt att kunna få med?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som givetvis ställer frågan för att lufta och ta del av åsikter

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vem kallar du nybörjare?!

Tja, jag sitter här med DoD6R i handen och det är ett bra spel, helt klart. Men det är inget nybörjarspel. Stridskapitlet är löjligt detaljerat och komplext, likaså kapitlet för skador och läkning och det urfåniga kapitlet om extrakt. De regler som finns i dessa kapitel är typiska expert-regler. Reglerna är inte bara dåliga utan går nog att använda till något bra, men de är onödigt detaljerade för att tilltala en nybörjare och inbjuda till snabbt, lättsamt och roligt rollspelande.

Jag förstår helt enkelt inte varför det skall vara så detaljerat som det är. Kika bara på reglerna för "skador som påverkar totala KP" på sidan 189, DoD6R. Vem orkar använda sådana regler i en strid som skall vara fartfylld, uppstressad och spännande? Inte kan det väl vara meningen att det skall behövas fyra spelexempel för att förklara en sådan enkel sak?

Till mångt och mycket har Riotminds förenklat och snabbat upp den kylskåpssmidiga samling skitregler som utgjorde D6E: Rollpersonen men att kalla det nybörjarspel? Näppeligen.

DoD6R är en fusion av de tidigare grundreglerna och D6E, men man har i och med denna blandning tappat bort nybörjarvänligheten som jag anser fanns i DoD6. DoD6 hade en del att önska, men det var lätt att lära sig och lätt att spela/spelleda.

Samtidigt har man tappat bort det som faktiskt var bra med expert; beskrivningen av folkslag och raser samt yrkesbeskrivningarna. Dessa var lysande exempel på hur man kan ge en nybörjarSL de verktyg som hjälper honom att skapa en intressant och spännande insikt i Trudvang och DoD, utan att tillföra regler.

Så mitt recept på att göra DoD till ett nybörjarspel är att ta de reviderade gundreglerna, skala bort många av de regler som kommer från expert och istället bjuda på den bakgrundsinformation som kommer från densamma. Reglerna skall istället bygga mycket på de som återfanns i den ursprungliga DoD6: Regelboken, men utan buggar och gärna utan yrkesnivåer (eller i varje fall ett bättre system för yrkesnivåer).

Just det!

/Vulf

Krille

Super Moderator
Nybörjar-DoD

"Om ni skulle vilja lansera DoD som ett nybörjarrollspel, vad skulle ni göra om i så fall.. Vad skulle ni strunta i och vad skulle ni lägga till? Med andra ord, hur skulle DoD vara för att bäst lämpa sig som ett nybörjarrollspel?"

Trudvang är en ball värld, och den funkar jättebra för nybörjare. Den skulle jag sno direkt och kondensera ner till något enkelt och lättgripligt.

Regelmässigt, ta DoD2/3, och gå ner på T20 istället. Det vill säga, slå T20 under eller lika med färdighetsvärde (varför? kompatibilitet med "det riktiga" spelet).

Istället för att köpa färdigheter för erfarenhetspoäng (DoD Expert och senare) så skulle jag köra som DoD2/3: varje rollperson får ett antal "slots" att fylla, säg tre bra och åtta halvtaskiga. I dessa "slots" får man sedan stoppa in en färdighet som hämtas ur en lista med yrkesfärdigheter. Antalet färdigheter skulle vara färre också. Ett trettiotal totalt skulle nog vara rätt lagom.

Rent generellt så skulle reglerna vara enkla. De kan byggas ut med en expertbok senare (vilket bara är bra för säljsiffrorna). Dvs inga kostnader, inga stridskonster, inga konstigheter, utan rakt, enkelt och konsekvent.

Stridskapacitet skulle nog också få vara kvar, av kompatibilitetsskäl. Samma sak med magi, fast där krävs det en specialare för besvärjelser och "slots".

Massor med material för att hjälpa spelarna att komma igång med spelet. Ett introäventyr är jättebra, till exempel, och ännu hellre två! Dessutom komponenter för att bygga egna arketypiska äventyr (monster och platser), plus gott om tips om hur man bygger egna äventyr. Även information om världen, med gott om inspiration och information för att komma igång.

Och sist, men inte minst, ett ordentligt index så att man lätt hittar det man söker efter!

Så, en disp på min önske-nybörjar-DoD.

Förord, en sida.
Innehållsförteckning, en sida.
Vad är rollspel plus spelexempel, fyra sidor.
Hur man slår tärningar plus grundregler, fyra sidor.
Hur man gör rollpersoner, fyra sidor.
Yrken, åtta sidor.
Färdigheter, åtta sidor.
Strid, åtta sidor.
Magi, åtta sidor.
Prylar, fyra sidor.
Grundläggande spelledartips, fyra sidor.
Introäventyr, åtta sidor.
Ett introäventyr till, åtta sidor.
Skapa egna äventyr, fyra sidor.
Världen Trudvang, åtta sidor.
Ett ball land i Trudvang, fyra sidor.
Typiska platser att äventyra på, fyra sidor
Monster, åtta sidor.
Raser, fyra sidor.
Index, två sidor.

Summa: 96 sidor.

Gormasus

Veteran
Re: Nybörjar-DoD

Varför inte köpa någon annan version av DOD? och jag tyker faktiskt att man skall lära sig genom att testa, givetvis ska de ju inte vara för svårt, men jag kommer ihåg i början , man får ju testa sig fram och ta in nya saker lite som det kommer. Det tycker jag är en bra lösning, har funkat utmärkt för mig och den gruppen jag spelade med i början.

Krille

Super Moderator

"Varför inte köpa någon annan version av DOD?"

För att den enda som finns någorlunda lättillgänglig är DoD6, och den är inte särskilt nybörjarvänlig längre. Övriga versioner kräver att man har specialintresse, tid och en del kunskaper för att man ska hitta dem.

G

Guest

Guest

Jag skulle nog vilja påstå att DoD6 Grundregelerna visst är nybörjarvänligt. Problemet är väl att DoD6 är så omständigt och stundtals helt jättekonstigt skrivet.

Mvh
Lexx - Men vad vet jag...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag skulle nog vilja påstå att DoD6 Grundregelerna visst är nybörjarvänligt. Problemet är väl att DoD6 är så omständigt och stundtals helt jättekonstigt skrivet.
Det tycker jag låter som typiska saker som INTE är nybörjarvänliga.

/tobias

G

Guest

Guest

Jo, vi säger väl det då....

Mvh
Lexx

Havoc

Swordsman
Att det inte längre finns något lämpligt nybörjarrollspel i Sverige tror jag är ett mycket stort problem för återväxten. Om nybörjarna lyckas ta sig igenom alla sidor regler så blir det hur som helst mer "spel" än "roll" eftersom det hela blir svårt at hantera. Det regelmässigt mest nybörjarvänliga rollspelet tror jag är Mutan:UA men det har nackdelen att inte vara fantasy, kidsen vill slakta troll och orcher.

Jag undrar om det skulle kunna gå att övetala Riot Minds att ge ut en DoD6 Lite, antingen som de själv skriver eller som några fans knåpat ihop. Eftersom den bör ligga på runt 100 sidor och inte innehålla så mycket nytt så borde det inte vara ogörligt. Sen bör det finnas med en sektion för hur man konverterar rollpersonen till de ordinare reglerna om man vill gå vidare till dem.

Johan K

Gammal & dryg
Nu var det ett bra tag sedan som jag spelade de äldre versionerna av DoD. men jag har ett starkt minne av att de var enkla att lära sig..
Så, skulle jag lancera en DoD-produkt så skulle jag nog inte ändra på så välldans mycket faktiskt..

Havoc

Swordsman
Nu kommer ju knappast varken Paradox eller Riot Minds att ge sig på någon ny utgåva av ett gammalt DoD. Det vore förvirrande för licensen. Det är tyvärr nog osannolikt att de kommer göra en nybörjarversion av DoD6 heller.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
DoD 2 ...

Jag skulle ta DoD 2 (svarta boken) mer eller mindre rakt av; fräscha upp layout och illustrationer och skicka med en trave välgjorda och medryckande introduktionsäventyr.

Big Marco

Läskig
Re: DoD 2 ...

...med en trave välgjorda och medryckande introduktionsäventyr.

Som Sarkath Hans gravvalv, Spindelkonungens pyramid, Dimön och Havets vargar. ,-)

vandraren

Swordsman
Jag förstår inte vad alla har emot gamla goda DoD -91. Det är väl nybörjarvänligt? Jag och mina kompisar hade i alla fall inga större problem att lära oss det systemet när vi var ungefär tolv år gamla. Att ett system där man slumpar fram karaktärer skulle vara enklare än att köpa grundegenskaper osv. har jag svårt att inse. Problemet är nog antagligen BC, FV, CL och EP. Där gjorde man väldans mycket fel när man var liten. Det borde gå att förenkla lite.

Havoc

Swordsman
Håller med om att DoD -91 var mycket nybörjarvänligt, men faktum kvarstår: Det kommer aldrig mer att tryckas. Ska det bli ett DoD nybörjarrollspel så kommer det att baseras på DoD6.

Krille

Super Moderator
"Jag förstår inte vad alla har emot gamla goda DoD -91."

Det handlar inte om att ha något emot DoD'91. Det handlar helt enkelt om att DoD2/3 är ett bättre nybörjarspel än DoD'91.

"Att ett system där man slumpar fram karaktärer skulle vara enklare än att köpa grundegenskaper osv. har jag svårt att inse."

Slumpa fram innebär att man följer en serie uppspaltade instruktioner. Köpa innebär räknande, balanserande och skutt fram och tillbaka. Det är inte alls lika linjärt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Frkrtningr

Problemet är nog antagligen BC, FV, CL och EP. Där gjorde man väldans mycket fel när man var liten. Det borde gå att förenkla lite.
Här är något som jag tycker är viktigt i ett nybörjarspel: [color:\\"red\\"]INGA FÖRKORTNINGAR![/color] Det gäller för övrigt i rollspel som inte vänder sig till nybörjare också. Det enda stället där det är okej med förkortningar är i tabellhuvuden för att man inte får plats med hela ordet.

/tobias

Havoc

Swordsman
Re: Frkrtningr

Nu håller jag inte med. Utan förkortningar skulle många rollspel vara jättejobbiga att både läsa och spela. Skulle du själv vilja se "obegränsad" på alla ställen i Eon där ob används? Skulle du vilja säga "Slå tre obegränsade sexsidiga träningar" eller tror du som jag mer på "Slå ob3T6". Om man inte har stringenta förkortningar i text så kan man inte heller använda dem i tal och då blir det inte tevligt.

Vad gäller nybörjarrollspel så ska det vara så enkla regler att det blir få förkortningar att använda, men jag ser inget problem i att ha med dem. Viktigare då att ha en tabell där alla förkortningar gås igenom som man kan titta i om man blir osäker.

Krille

Super Moderator

"Nu håller jag inte med. Utan förkortningar skulle många rollspel vara jättejobbiga att både läsa och spela."

Jo, men det beror på att många rollspel har klumpig terminologi och klumpiga system. Star Wars d6 klarade sig till exempel med en (1) förkortning: "D" för "die" eller tärning, i formen "4D+1". Man talade inte ens om vilken sorts tärning, eftersom det alltid var sexsidiga tärningar som användes, så förkortningen var ändå rätt redundant. Man sa ändå "slå fyra tärningar plus ett" eller möjligen "fyra plus ett", inte "fyra de plus ett".

Och för att vara självgod och göra reklam för mig själv: Västmark saknar förkortningar över huvud taget. Utom på ett formulär, där "Omtöckning" inte fick plats, så det fick stå "Omt" där.

Sensmoral: smart skrivna och konstruerade rollspel behöver inte förkortningar. Klumpigt skrivna rollspel finns det dock tretton på dussinet av.

Havoc

Swordsman

Själv använder jag inte så mycket regler alls när jag spelar men vill man ha ett detaljerat regelsystem så tror jag inte man kommer ifrån förkortningar.

En annan fråga är om ett nybörjarrollspel inte bara ska vara lämpligt för nybörjare att spela utan även göra det lättare att sedan spela ett annat spel. Isåfall bör man kanske ha med en del förkortningar så att spelaren vänjer sig vid att de finns. Dessutom bör då reglerna vara upplagda på ett sätt som liknar andra rollspel. Sen kan man ju tycka att någon ska vara den första att bryta trenden och göra det hela på rätt sätt.