Nekromanti Nybörjarrollspel

Helmgast
Frågan om man ska ha med många sorters tärningar bara för att det är roligt. Jag skulle nog inte tyckt att rollspel var lika kul när jag först började om det bara var en sorts tärning.
Samtidigt är det bra om spelet är enkelt. T6-or finns överallt.

// avatarex, röstar för T6-or i nybörjarrollspel

Dimfrost

Special Circumstances
Jag håller i princip med, men om man snackar boxar med en massa skramlande grejer inuti kan det vara bra med en massa olika slags tärningar för att det ser coolt och annorlunda ut. I och för sig tror jag att hela boxidén är mer eller mindre omöjlig att genomföra, och i så fall är ett gäng T6-or helt rätt grej att basera spelet på.

I allmänhet gillar jag faktiskt Krilles förslag på en nybörjarvariant av DoD6 väldigt mycket.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Av vad som har skrivits i tidigare trådar i ämnet verkar det vara för dyrt för att vara en realistisk möjlighet. Jag tror att ungarna som skulle gilla en box kommer in i hobbyn via datorspelen istället. Däremot inte sagt att det inte finns utrymme för ett ordentligt nybörjarspel ändå, för de som vet vad de vill ge sig in på, i stil med det nybörjar-DoD som Krille skissar upp ovan i tråden. I bokform, alltså.

/Dimfrost

Havoc

Swordsman
På vilket sätt skulle en box var mindre nödvändig för rollspelskidsen? Bara föratt man spelar datorrollspel så går man väl inte ut på nätet eller till specialaffär för att köpa en oansenlig liten rollspelsbok.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet inte. Gör man inte det? Efter att ha spelat ett gäng datorspel som bygger på D&D lär man nog gå in på Wizards hemsida och klicka sig vidare för att se var man kan köpa spelet, åtminstone i USA. Jag betvivlar att man går omkring och letar bland barnspelen i leksaksaffären. Alternativt frågar man i kassan på Tradition där man köper sina datorspel, vilket nog är en av få anledningar till att de fortfarande för rollspel.

/Dimfrost

Helmgast
Det är inte för dyrt. Drakborgen kom ut i en ny utgåva nyligen. I en spelig låda. Det är bara att ta steget till rollspel därifrån. Temat i Drakborgen är ett sånt tema som jag antar att de gamla rävarna spelade på åttiotalet. Och som folk fortfarande rollspelar.

// avatarex, har aldrig snott drakskatter, dock

Havoc

Swordsman
Jag tror inte Drakborgen är ett bra exempel. Vad jag vet så trycktes det i stor upplaga av ett stort spelföretag. Men någon slags boxad produkt är nog inte omöjlig att ge ut, men ska den vara helt i färg och med massor av pryttlar så behövs det uppbackning och stora upplagor.

Havoc

Swordsman
Nu pratar jag inte om USA och det är inte D&D vi ska försöka sälja. Vaför skulle någon som spelat Neverwinter Nights gå in på internet och leta reda på "Nybörjare: The Gaming"?

Och varför skulle inte ett barn gå och leta efter ett spel där andra barnspel finns? Jag talar nämligen bara om ett spel för nybörjare i åldrarna 10-14, inte de över 20. Skriva rollspel för dessa är en helt annan sak.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmmm

Tja, jag och Dante gjorde ett nybörjarrollspel förra året som använts i skolor i Stockholm som intro till rollspel.

Ett färdigt system, ett roligt äventyr, färdiga rollpersoner, 16 sidor eller nått sånt.

Skulle folk vilja att vi gör nått med det?

M.

Krille

Super Moderator
Re: Hmmmm

"Tja, jag och Dante gjorde ett nybörjarrollspel förra året som använts i skolor i Stockholm som intro till rollspel. Ett färdigt system, ett roligt äventyr, färdiga rollpersoner, 16 sidor eller nått sånt. Skulle folk vilja att vi gör nått med det?"

Jag skulle i alla fall inte tacka nej. Synd att jag inte fick reda på att ni hade gjort det här tidigare, annars hade jag skickat in en motion till Sveroks riksmöte att delfinansiera ett tryck genom att förbinda sig att köpa in ett antal till Nationella Spelveckan och nya medlemsföreningar, eller nåt i den stilen.

Troberg

Sinister eater
Re: Hmmmm

Skulle folk vilja att vi gör nått med det?
Ni kan ju ta och stoppa det i...

...tex Fenix?

16 sidor borde väl gå att fixa, eventuellt med lite nedkortning. Det skulle ju ge sådana som redan spelar något att sätta i händerna på nybörjare och det skulle ge de som köper tidningen av nyfikenhet något konkret att starta med.

Om det är för stort kanske det går att förhandla med någon av Dogma-deltagarna om att få ha med deras bidrag? Några av dem (och snart blir det fler!) är riktigt bra för nybörjare, även om de kanske skulle behöva ett par sidor till för att bli lämpade för totala oskulder.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det får väl ordna sig på nått annat sätt

Ska gräva fram filerna, så kan du få en exklusiv titt på det.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Way ahead of you

Hehe, jo det är en idé vi diskuterat. Det finns även andra kontakter som vi ska förhandla med, så fort vi har fått tummen ur näsan och gjort klart spelet enligt de senaste speltesternas feedback.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Way ahead of you

Hehe, jo det är en idé vi diskuterat.
Säg som det är, ni kände på er att jag skulle komma på iden och stal den innan jag kom på den!

Det finns även andra kontakter som vi ska förhandla med
Får man fråga vilka, eller är det hemligt? Ryska maffian?

Radagast

Swordsman
Kan annars säga som på polisspråk

Vi är i ett känsligt läga

eller sportspråk

Vi är i ett känsligt och intensivt förhandlingsläge

// Radagast

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eller på ren svenska

Jag har en kontakt på ett företag som distribuerar brädspel i hela norden. De vet inte om att jag vill att de ska distirbuera ett nybörjarrollspel.

Ja, mitt nybörjarrollspel alltså. Så det är ingen idé att nån annan försöker mångla sina nybörjarspel till mig. :gremlaugh:

M.