Jo, en diskussion i vrållådan fick mig att fundera lite över vilka av marknadens rollspel som egentligen är lämpliga för nybörjare. Jag t.ex tycker ju att D&D4e inte är ett spel för nybörjare; alldeles för komplexa regler och en grundbok som ter sig ganska mastig för den som inte hållit på tidigare. Hell, jag har spelat rollspel i över tio år (huga) och har svårt att navigera i den.
Så, jag skulle vilja diskutera lite kring nybörjarvänliga spel. Vad behöver de? Räcker det med att de har en hyfsad "vad är rollspel?"- sektion i början?
Jag har några idéer:
Kompletta - Jag tycker att ett bra nybörjarrollspel finns i en enda bok. Eller ja, det kanske finns tilläggsböcker, men allt man behöver för att köra sina första kampanjer ska finnas i den grundbok man köper. Man ska inte behöva något mer.
Lätta men tydliga regler - Jag tycker att ett bra nybörjarregler inte har en snårskog av regler, utan är ganska enkelt. Realism är mindre viktigt. Om det finns specialregler så ska de också vara ganska strömlinjeformade. Jag tycker t.ex att WoD är ett föredöme här.
Pedagogiska regelförklaringar - Regler förklaras på ett smart, snabbt och pedagogiskt sätt utan att kräva att läsaren varken är matteintresserad eller erfaren rollspelare.
Exempeläventyr - ett måste. Utan exempeläventyr finns det ingen "mall" att grunda de första stapplande äventyren på.
Spelexempel - som tydligt visar hur man är tänkt att spela, vad man är tänkt att spela, vad man är tänkt att hålla på med i spelet.
Sedan kan spelet vara trad eller indie, det tror jag spelar mindre roll... Vad tror ni?
Om ni inte kommer på nåt eget, svara gärna med exempel på spel ni tycker är nybörjarvänliga. Jag kan börja...
Svenska
Saga
Mutant: Undergångens Arvtagare
Engelska
Eclipse Phase
Shadowrun
Vampire: The Masquerade
Sedan tar min fantasi slut. Vad tycker ni? Är Noir nybörjarvänligt? Neotech? Varför/varför inte?
Så, jag skulle vilja diskutera lite kring nybörjarvänliga spel. Vad behöver de? Räcker det med att de har en hyfsad "vad är rollspel?"- sektion i början?
Jag har några idéer:
Kompletta - Jag tycker att ett bra nybörjarrollspel finns i en enda bok. Eller ja, det kanske finns tilläggsböcker, men allt man behöver för att köra sina första kampanjer ska finnas i den grundbok man köper. Man ska inte behöva något mer.
Lätta men tydliga regler - Jag tycker att ett bra nybörjarregler inte har en snårskog av regler, utan är ganska enkelt. Realism är mindre viktigt. Om det finns specialregler så ska de också vara ganska strömlinjeformade. Jag tycker t.ex att WoD är ett föredöme här.
Pedagogiska regelförklaringar - Regler förklaras på ett smart, snabbt och pedagogiskt sätt utan att kräva att läsaren varken är matteintresserad eller erfaren rollspelare.
Exempeläventyr - ett måste. Utan exempeläventyr finns det ingen "mall" att grunda de första stapplande äventyren på.
Spelexempel - som tydligt visar hur man är tänkt att spela, vad man är tänkt att spela, vad man är tänkt att hålla på med i spelet.
Sedan kan spelet vara trad eller indie, det tror jag spelar mindre roll... Vad tror ni?
Om ni inte kommer på nåt eget, svara gärna med exempel på spel ni tycker är nybörjarvänliga. Jag kan börja...
Svenska
Saga
Mutant: Undergångens Arvtagare
Engelska
Eclipse Phase
Shadowrun
Vampire: The Masquerade
Sedan tar min fantasi slut. Vad tycker ni? Är Noir nybörjarvänligt? Neotech? Varför/varför inte?