Rickard
Urverk speldesign
Det här är en klyscha som upprepas av folk vars preferenser är regellätta spel. Det finns oändligt många som börjat med Eon, AD&D och andra komplicerade spel och klarat det galant. Sedan är WoD inte direkt ett strömlinjeformat system, utan ett rätt föråldrat system. De har däremot varit väldigt duktiga på att sälja sin sak.krank said:Lätta men tydliga regler - Jag tycker att ett bra nybörjarregler inte har en snårskog av regler, utan är ganska enkelt. Realism är mindre viktigt. Om det finns specialregler så ska de också vara ganska strömlinjeformade. Jag tycker t.ex att WoD är ett föredöme här.
Enda skillnaden mellan komplexa och simpla system är tiden det tar att läsa dem, förutsatt att båda system är lika vettigt förklarade och inte lämnar luckor
Fast mallen går sällan att hitta i intro-äventyret. Jag hade hellre sett, som i Unknown Armies, en text om hur man bygger scenarion och så exemplifierar man med ett fiktivt äventyr som sedan kan användas som ett introäventyr.Exempeläventyr - ett måste. Utan exempeläventyr finns det ingen "mall" att grunda de första stapplande äventyren på.
DoD2 hade ett introäventyr, visst, men det hade också ett kapitel om hur man skrev äventyr. Spelskapare har sedan trott att det räcker med introäventyren och glömt bort att faktiskt skriva hur spelledaren skriver egna.
På just detta är faktiskt Noir bra och om man lägger till att klyschan om "komplicerade system" är falsk, så är Noir faktiskt ett bra nybörjarspel. InSpectres har tagit det ett steg längre där hela regelboken handlar om hur ett scenario byggs.
Jag tror det inte spelar någon större roll alls. Om någon säger "Det är svårare med dramatiska regler än trad-regler" så är det bara för att personen själv är inkörd på trad-regler. Man lär sig det som man först börjar med eller spelar mest och så utgår från den jämförelsemallen när man stöter på andra spel.Sedan kan spelet vara trad eller indie, det tror jag spelar mindre roll... Vad tror ni?
---
Sedan bör världen vara lättillgänglig. Om man ska spela någonting som en Svensson inte har så stor koll på så kommer spelet bli svårare att ta till sig än om det är ännu ett fantasyspel.
Hur man sprider stämningen är väldigt viktigt. Chock har jag för mig inte är så himla bra på det, medan Vampire och Stjärnornas krig d6 är suveräna på det.
/Han som undrar om det är något konstigt med honom när han svarar på kranks inlägg, men det har varit två vettiga trådar nu