Re: Dod
I riktiga DoD (svarta lådan) fanns inte träffområden. Man hade endast totala KP. Vapen och rustningar var dimensionerade efter detta - det krävdes 11 poäng skada för att ta ut medelsvensson, vilket var ungefär så mycket som ett tvåhanssvärd gjorde, eller dubbelt så mycket som ett bredsvärd.
När kroppsdelar infördes i Expert så ändrades denna balans radikalt. I stället för att man behövde ge någon 11 poäng prygel för att ta ut dem så räckte det nu med 3-4 poäng. Plötsligt blev systemet ofantligt mycket dödligare.
Min personliga åsikt är att visst, olika ställen på kroppen är olika jobbiga att få stryk på. Det finns dock redan ett sätt att visa detta: vapnens variabla skada. En smäll med ett bredsvärd som ger 2 i skada var en liten fes-smäll som nog gav en hygglig rispa i överarmen. En attack på 9 är snarare ett hugg som sliter upp en bit av magen.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
I riktiga DoD (svarta lådan) fanns inte träffområden. Man hade endast totala KP. Vapen och rustningar var dimensionerade efter detta - det krävdes 11 poäng skada för att ta ut medelsvensson, vilket var ungefär så mycket som ett tvåhanssvärd gjorde, eller dubbelt så mycket som ett bredsvärd.
När kroppsdelar infördes i Expert så ändrades denna balans radikalt. I stället för att man behövde ge någon 11 poäng prygel för att ta ut dem så räckte det nu med 3-4 poäng. Plötsligt blev systemet ofantligt mycket dödligare.
Min personliga åsikt är att visst, olika ställen på kroppen är olika jobbiga att få stryk på. Det finns dock redan ett sätt att visa detta: vapnens variabla skada. En smäll med ett bredsvärd som ger 2 i skada var en liten fes-smäll som nog gav en hygglig rispa i överarmen. En attack på 9 är snarare ett hugg som sliter upp en bit av magen.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather