"Jag förstår inte vad alla har emot gamla goda DoD -91 som nybörjarrollspel"
Det är inget bra nybörjaspel, helt enkelt. Det tror jag att var och en som har lite erfarenhet av fler spel än DoD'91 kan gå i ed på.
"Jag tror inte att ett system där man köper grundegenskaper istället för att fumla med tärningar (nej, jag menar inte att man slår 20 hela tiden ) måste var mer komplicerat."
Det tror inte jag heller. Däremot är jag rätt övertygad (och jag har erfarenhet av ett femtital andra rollspel, varav många är mycket bättre som nybörjarspel, i bakfickan) om att DoD'91 är komplicerat som köpsystem.
Bara för att vara lite konstruktiv, här kommer ett rollpersonsgenereringssystem som bör funka hyfsat väl till ett nybörjar-DoD.
1) Välj ras och yrke.
2) Rasen ger en grundläggande rad för grundegenskaperna, exempelvis 11 på alla grundegenskaper för människor.
3) Spelaren får nu modifiera grundegenskaperna. Genom att minska en egenskap ett steg så kan han höja en annan ett steg. Man får max ändra grundegenskapsraden med fem steg upp eller ner (för människor alltså max 16 och minst 6).
4) Ta fram baschanser från grundegenskaperna och alla andra sekundära värden (KP, PSY/SPI, whateva).
5) Yrket ger ett antal yrkesfärdigheter som man kan välja mellan. Spelaren får nu välja tre stycken som han är väldigt bra på (lägg till 10 till baschansen, eller sätt den till 10 om det inte finns någon baschans), och åtta stycken andra färdigheter som han är hyfsat bra på (lägg till 6 till baschansen, eller sätt den 6 om baschans saknas).
6) Yrket ger dessutom lite utrustning eller möjligen utrustningsval och lite social status och specialförmågor. Trollkarlars besvärjelser ingår här, till exempel.
Är det här spelbart? Definitivt är det det. Möjligen behöver man minska ner på färdighetslistan till ca 30-talet färdigheter, men du lär kunna göra en fullt spelbar gubbe på en kvart, även om du är tolv år och har damp. Det lär dessutom vara enkelt att göra varierande gubbar: bygg helt enkelt fler yrken med balla namn. Det är dessutom överlägset som rollpersonsskaparsystem ur nybörjarsynvinkel betraktat.
"Själva skapandet av karaktärer i DoD -91 är inte mycket krångligare än i andra spel"
Ska jag börja lista rollspel som är enklare än DoD'91? Du kommer att bli förvånad.