Nekromanti Nybörjarrollspel

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Frkrtningr

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror att svenska medborgare i allmänhet har stött på förkortningar utanför rollspelens värld. Därmed borde förekomsten av förkortningar i klumpigt skrivna rollspel inte komma som en fullständig chock, och det finns definitivt ingen anledning att införa förkortningar enbart för att få nybörjarna att bli vana vid det. Rollspel gör sig bäst utan förkortningar!

/Dimfrost

hraufnir

Swordsman
Re: Nybörjar-DoD

Jag köpte DoD6 när det kom ut, eller jag förhandsbeställde det, och jag läste boken och fattade reglerna och allt. Det var inte svårt. Däremot så föll mig regelsystemet inte i smaken för 5 öre (kan nog ha att göra med lvls) och därför sålde jag boken. Gör jag ngt nyinköp blir det reviderade.

Troberg

Sinister eater

Rollspel gör sig bäst utan förkortningar!
Håller med.

Jag använder enbart förkortningar för tärningskombinationer, vilka jag egentligen i vilket fall mer betraktar som aritmetiska uttryck snarare än text, med T (eller D om man är internationell) som en operator. Det är ju ingen som skulle få för sig att skriva "fem plus tre dividerat med två".

I enstaka fall (tabeller, karaktärsblad) så kan man vara tvungen att förkorta av utrymmesskäl, men i så fall bör man göra det så begripligt som möjligt, det vill säga inte förkorta mer än nödvändigt. Exempel: Har man plats att förkorta 'Eldhastighet' till 'Eldhast' så ska man inte förkorta det till 'EH'.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Skulle du själv vilja se "obegränsad" på alla ställen i Eon där ob används? Skulle du vilja säga "Slå tre obegränsade sexsidiga träningar" eller tror du som jag mer på "Slå ob3T6".
Jag glömde tärningarna. Tärningarna är godkända förkortningar, men de är också det enda. Att förkorta tärningarna är nödvändigt för att man ska slippa förklara hur man ska slå dem varje gång de dyker upp. Det finns inte samma behov att skriva CL, FV eller BEP i löpande text istället för att skriva ut Chans att lyckas, Färdighetsvärde eller Belastningspoäng. Förkortningar gör bara texten svårläst, speciellt för någon som inte lärt sig alla termer ännu.

Precis som Krille har jag skrivit ett rollspel helt utan förkortningar. Det är inte ett dugg svårt, det är faktiskt lättare än att skriva med förkortningar. Millennium ligger här!

För övrigt är jag mot användande av förkortningar även i andra sammanhang om det inte finns mycket goda skäl till att använda dem. Och "jag orkar inte skriva hela ordet" är INTE ett gott skäl.

/tobias

Radagast

Swordsman
Varför egentligen?

"Jag glömde tärningarna. Tärningarna är godkända förkortningar, men de är också det enda. Att förkorta tärningarna är nödvändigt för att man ska slippa förklara hur man ska slå dem varje gång de dyker upp. Det finns inte samma behov att skriva CL, FV eller BEP i löpande text istället för att skriva ut Chans att lyckas, Färdighetsvärde eller Belastningspoäng. Förkortningar gör bara texten svårläst, speciellt för någon som inte lärt sig alla termer ännu."

Varför? Är spelsystemet bra uppbyggt skall det bara finnas ett möjligt sätt att slå tärningen på (och då behövs det bara beskrivas i början en {1} gång).

Så vida det inte skall slås på vanligt sätt med en/flera sexsidig/a tärning/ar, då behövs det inte så avancerat, speciellt om den som spelar har spelat yatzy, monopol eller liknande innan. :gremgrin:

// Radagast

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Varför egentligen?

Varför? Är spelsystemet bra uppbyggt skall det bara finnas ett möjligt sätt att slå tärningen på (och då behövs det bara beskrivas i början en {1} gång).
Jag sa inte att man måste förkorta tärningsslagen, bara att jag tyckte att det var okej. Speciellt i rollspel med många olika tärningar är det nästan nödvändigt. Jag ser beskrivningarna av tärningsslag som matematiska formler, inte som löpande text. Därför får man skriva "2T6+4" istället för "slå två sexsidiga tärningar och lägg till fyra" precis som man skulle skriva "3+5" istället för "tre plus fem".
Om ett bra spelsystem kan innehålla olika typer av tärningsslag är en helt annan diskussion.

/tobias

hraufnir

Swordsman
Re: Varför egentligen?

Om inte annat är det lättare att få fram ett mångsidigt system med flera sorters tärningar. Kanske inte blir ett bättre slutresultat, men lättare att uppnå är det iaf.

Havoc

Swordsman
Re: Fktngr

För övrigt är jag mot användande av förkortningar även i andra sammanhang om det inte finns mycket goda skäl till att använda dem. Och "jag orkar inte skriva hela ordet" är INTE ett gott skäl.
Hur goda skäl behöver man? De kurser jag just läser (Ytvetenskap och Biosensorteknik) är fulla med förkortningar som jag inte riktigt förstår hur man kan klara sig utan.

AFM = Atom Force Microscopy
ELISA = Enzyme-Linked Immunosorbent Assay
XPS = X-ray Photoelectron Spectroscopy
QCM = Quantum Crystal Microbalance

Om man ska säga dessa haranger varje gång man ska benämna metoden så skulle vi inte ha någon forskning, de potentiella forskarna skulle bli galana innan examen. Alternativet är att ge varje metod ett helt nytt namn och det verkar onödigt. Istället blir förkortningen namnet, mycket lättare att minnas då det i alla fall har någon koppling till vad det benämner.

På samma sätt är det med förkortningar i rollspel, de används inte för att man inte orkar skriva eller säga hela ordet utan för att det är mindre ansträngande att läsa meningar om en MYCKET OFTA förekommande följd av ord byts mot en förkortning. Har man för mycket förkortningar, vilket ofta sker i rollspel, får man motsatt effekt.

Förkortningar behövs men de ska användas med måtta.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Fktngr (generellt om)

På samma sätt är det med förkortningar i rollspel, de används inte för att man inte orkar skriva eller säga hela ordet utan för att det är mindre ansträngande att läsa meningar om en MYCKET OFTA förekommande följd av ord byts mot en förkortning.
Men i rollspelen förekommer inte regeltermerna MYCKET OFTA, de förekommer lite då och då. Jag kan inte komma på någon regelterm (förutom då tärningsslagen) i något rollspel som förekommer så ofta att en förkortning känns motiverad. De värsta avarterna är när vanliga ord (som visserligen används som rollspelstermer) förkortas, så att det står SMI istället för Smidighet i texten. Regeltermerna förekommer i texten, men inte i en sådan omfattning att de egentligen behöver förkortas. Och om de är lika långa som Enzyme-Linked Immunosorbent Assay bör man tänka över sitt val av term.

Om man ska säga dessa haranger varje gång man ska benämna metoden så skulle vi inte ha någon forskning, de potentiella forskarna skulle bli galna innan examen.
Det vore bra. Vi behöver fler galna vetenskapsmän! :gremwink:

/tobias

vandraren

Swordsman
Jag håller med om att det är svårt att bortse från fakta: DoD91 har gått igraven och DoD6 lever. Men ändå tycker jag personligen att DoD91 är minst lika nybörjarvänligt som DoD6. DoD6 var inte alls lika välgjort enligt min mening. Ett levelsystem med bara fem levels? Då kan man väl slopa det hela. Och en massa skumma namn på magin som hraufvitur och rimnilsur och allt vad det heter. Tacka vet jag Eldklot och Hela. =) Men iofs är settingen i DoD6 ball, vilket kan rättfärdiga gamla nordiska namn på allt möjligt. Men ändå.

vandraren

Swordsman
Jag förstår inte vad alla har emot gamla goda DoD -91 som nybörjarrollspel, var självklart vad jag ville säga. :gremsmile:
Sen om man rent subjektiv tycker om/gillar/älskar/hatar/ogillar DoD91 och dess spelvärld/regler/stämning osv. är en annan sak.

Jag tror inte att ett system där man köper grundegenskaper istället för att fumla med tärningar (nej, jag menar inte att man slår 20 hela tiden :gremsmile:) måste var mer komplicerat. Hur ofta MÅSTE man hoppa fram och tillbaka när man köper grundegenskaper, EP och liknande EGENTLIGEN? Jag skulle hävda 0 gånger. Man kanske inte blir helnöjd första gången med sin första karaktär, men förhoppningsvis lär man sig tills nästa gång det är dags. Man kanske fattar att det kan vara bra att ha några BP kvar till startkapital eller EP eller något annat vettigt. Eller så tyckte man att det funkade med förra "gubben" och slösar allt på grundegenskaper.

Själva skapandet av karaktärer i DoD -91 är inte mycket krångligare än i andra spel, kanske bortsett från färdigheterna och satsandet av EP. Där skulle det behövas bättre exempel eller ett bättre system. Man blir lätt virrig av EP som höjer FV, men som utgår från BC och som modifieras till CL. :gremsmile:
Där kan det behövas lite nytänkande.

Krille

Super Moderator
"Jag förstår inte vad alla har emot gamla goda DoD -91 som nybörjarrollspel"

Det är inget bra nybörjaspel, helt enkelt. Det tror jag att var och en som har lite erfarenhet av fler spel än DoD'91 kan gå i ed på.

"Jag tror inte att ett system där man köper grundegenskaper istället för att fumla med tärningar (nej, jag menar inte att man slår 20 hela tiden ) måste var mer komplicerat."

Det tror inte jag heller. Däremot är jag rätt övertygad (och jag har erfarenhet av ett femtital andra rollspel, varav många är mycket bättre som nybörjarspel, i bakfickan) om att DoD'91 är komplicerat som köpsystem.

Bara för att vara lite konstruktiv, här kommer ett rollpersonsgenereringssystem som bör funka hyfsat väl till ett nybörjar-DoD.

1) Välj ras och yrke.
2) Rasen ger en grundläggande rad för grundegenskaperna, exempelvis 11 på alla grundegenskaper för människor.
3) Spelaren får nu modifiera grundegenskaperna. Genom att minska en egenskap ett steg så kan han höja en annan ett steg. Man får max ändra grundegenskapsraden med fem steg upp eller ner (för människor alltså max 16 och minst 6).
4) Ta fram baschanser från grundegenskaperna och alla andra sekundära värden (KP, PSY/SPI, whateva).
5) Yrket ger ett antal yrkesfärdigheter som man kan välja mellan. Spelaren får nu välja tre stycken som han är väldigt bra på (lägg till 10 till baschansen, eller sätt den till 10 om det inte finns någon baschans), och åtta stycken andra färdigheter som han är hyfsat bra på (lägg till 6 till baschansen, eller sätt den 6 om baschans saknas).
6) Yrket ger dessutom lite utrustning eller möjligen utrustningsval och lite social status och specialförmågor. Trollkarlars besvärjelser ingår här, till exempel.

Är det här spelbart? Definitivt är det det. Möjligen behöver man minska ner på färdighetslistan till ca 30-talet färdigheter, men du lär kunna göra en fullt spelbar gubbe på en kvart, även om du är tolv år och har damp. Det lär dessutom vara enkelt att göra varierande gubbar: bygg helt enkelt fler yrken med balla namn. Det är dessutom överlägset som rollpersonsskaparsystem ur nybörjarsynvinkel betraktat.

"Själva skapandet av karaktärer i DoD -91 är inte mycket krångligare än i andra spel"

Ska jag börja lista rollspel som är enklare än DoD'91? Du kommer att bli förvånad.

Feuflux

omjonasson.se
Alltså, att skapa rollpersoner i DoD4 hade jag aldrig problem med (om vi bortser ifrån att vi missade multiplikationen med 2, 3 eller 5 beroende på färdighetstyp, men vem fan bryr sig som sådant när man precis börjar lira rollspel? :gremlaugh: Sådant är ju bara kul att skratta åt i efterhand. Vill vi beröva nya generationer rollspelare det?...). Mittuppslaget i bok1 innehöll ju en fin sida med enkla framslagningsregler (inget köp utan slumpande, även om köp var enkelt det med).

Det jag hade problem med när jag fått DoD4 i julklapp var inte att fatta hur man skapade en karaktär utan hur tusan ett spelpass såg ut. Det fattade jag inte till fullo förrän en kusin SL:ade mig+en annan kusin. Pga detta har jag vid ett par tillfället kläckt ur mig att det inte är så petigt om spel är nybörjarvänliga eller ej, det är ändå alltid bäst att stoppa in en erfaren SL om man vill lära sig något. Har man då ingen sådan SL inom de närmsta milen så får man väl spana på nybörjarvänlighet då men då kör jag fast totalt eftersom jag inte kommer på något mer nybörjarvänligt än DoD4 (vilket i vanlig ordning inte säger ett skvatt då jag inte är bekant med särskilt många produkter).

Big Marco

Läskig
Ska jag börja lista rollspel som är enklare än DoD'91? Du kommer att bli förvånad.

Jag får verkligen jättelust att damma av Hjältarnas Tid... *grmbl*

Krille

Super Moderator
"Jag får verkligen jättelust att damma av Hjältarnas Tid... *grmbl*"

Men gör det då! Sverige behöver ett nybörjarrollspel, och det helst igår!

Havoc

Swordsman
Har länge funderat på det här problemet, att rollspelen blir tjockare och svårare för varje år. För även om DoD91 inte är världens enklaste så är de flesta av dagens rollspel krångligare. Då ser jag inte bara på reglerna utan även på hur tjocka de är. Långa och tunga texter gör att yngre spelare tappar intresset och slår på datorn istället. I gamla Drakar och Demoner behövdes det inte många rader text för att spela en standardalv.

Det stora problemet med att göra ett nybörjarrollspel idag är väl hur man ska få ut det till nybörjarna. Om jag skrev ett och tryckte med print on demand så skulle det väl bara gå att få tag på via en hemsida och kanske på ett konvent. Om Krille skiver ett och lyckas exponera det lika mycket som Västmark så kan vi lägga nägra specialbutiker till den listan. Hur som helst skulle de stackars nybörjarna troligen ändå stöta på DoD6 eller Eon när de ska köpa rollspel. Finns det någon lösning.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig på att skriva ett regelsystem för ett nybörjarrollspel, bara någon hjälper mig med spelvärden. Och med det kommer vi till nästa fråga: Ska spelvälden vara uppbyggd på något speciellt sätt? Ska den vara väldigt traditionell så att den nye spelaren kan bruka sin befintliga kunskap om fantasy (eller ska det inte ens vara fantasy). Eller ska man passa på och smida medans järnet är varmt och göra något djupare. Problemet är att det inte får bli så långa bakgrundstexter. Går det att kombinera med annat än vaniljfantasy?

Krille

Super Moderator
"Det stora problemet med att göra ett nybörjarrollspel idag är väl hur man ska få ut det till nybörjarna."

Mmm. Jag har länge haft en idé om att försöka få ut det via vanliga leksaksbutiker, men i så fall måste det vara ett speligt rollspel. Snudd på Drakborgen i produktion: maffig box, massor med plupps och lagom med skrammel när man skakar lådan. Expansionerna måste också vara av samma stuk - inga fåniga böcker här inte.

Kruxet är att även leksaksbutiker håller på att stöpa om sig. Målgruppen för leksaksbutikerna är i första hand småbarn och i andra hand deras föräldrar å småbarnens vägnar. Äldre barns (dvs målgruppen för rollspel) lekmöjligheter förbises i stort sett idag, utom som sportredskap eller dataspel.

"Går det att kombinera med annat än vaniljfantasy?"

Om jag får gissa, så går det förmodligen med vanilj-space opera också.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mittuppslaget i bok1 innehöll ju en fin sida med enkla framslagningsregler (inget köp utan slumpande, även om köp var enkelt det med).
Uäääääääää! *gråter hejdlöst* Det bladet är borta i mitt ex....! :gremfrown:

Havoc

Swordsman
Var går då denna målgrupp och spenderar sina pengar? Om vi räknar bort sport så köps det väl en hel del skivor och som du sa dataspel. Dataspel köper man i dataspelsbutiker, Tradition och i varuhus. Skivor köps i skivbutiker och på varuhus.

Om man får ut sin produkt i rollspelsbutiker (inklusive Tradition), och på varuhusen så borde det räcka. Med andra ord alla ställen där sällskapsspel finns, det var ju så det var förr i tiden.

Spelet måste nog vara i box, men måste det vara så mycket blippar för det? När man ändå har en box kan man passa på att gör spelet lite mer visuellt, men inte så att det blir sämre eller mindre rollspel av det.

Vad krävs för att nå ut till varuhusen? Måste man ha ett stort företag som backar en? Med tanke på hur "inne" det är med lajv och rollspel i media (iofs samtidigt som de vill förknippa oss med mord) så borde det gå att få en sådan produkt att sälja.

Blir mer och mer sugen på att försöka...

Havoc

Swordsman
Golvplan och plastfigurer till strid kunde vara lämpligt att inkludera. Dessa underlättar ju faktiskt ibland särskilt som en strid kan vara lite vår att hålla i huvudet för en ovan SL. Dessutom kan det tendera att bli mycket strid när man först börjar spela rollspel.

Naturligtvis ett antal tryckta rollformulär.

Frågan om man ska ha med många sorters tärningar bara för att det är roligt. Jag skulle nog inte tyckt att rollspel var lika kul när jag först började om det bara var en sorts tärning.

Den här produkten börjar bli lite väl dyr att producera som hobbyprojekt.