Nekromanti Nyfiken på Eon

.113

Swashbuckler
Tja, blev lite nyfiken på Eon, så skulle vilja veta lite mer om systemet, världen och sånt..
Har för mig att jag undvikit Eon pga att det verkade vara rätt mycket regler, stämmer det? Eller är det främst i skapandet som det är så, alltså slå massa slag välja hit och dit och titta på tabeller.. Eller påminner det om rolemaster?

Lite för och nackdelar vore bra att höra. Och hur besvärligt det är att börja som ny grupp i det :gremsmile:

Tack på förhand

tillägg: Eventuellt kan en kompis ha någon första utgåva, men jag förstår det finns några nyare också.. Hur pass stor skillnad är det mellan dom? Tänkte om nu tex 3:e utgåvan är gudarnas gåva till människan vore det ju onödigt köra första kanske..

duncan_UBBT

Swordsman
Hejsan! Första utgåvan fungerar. Vissa regler har ersatts, men grunden är den samma mellan 1 - 3. Snart kommer dock Eon 4 och då kommer mycket att bytas ut, så om du skall köpa nytt så är det efter 4an kommer.

Eon har väldigt mycket regler i jämförelse med många andra rollspel, men mycket av regelmotorn är frivillig att använda. Det viktigaste att kika på är grundläggande strid och introduktionen. Tärningssystemet är skapat för att kunna improviseras. Har man bara en ungefärlig koll på vilka färdigheter som finns kan man relativt lätt komma på regler on-the-fly när ett behov uppstår.

Eon är inte skapat för dungeon-crawling, och försök verkligen inte på det första gången. Kör hellre ett äventyr i en mindre by och satsa på att få användning för rollpersonernas många färdigheter. Att ha en eller ett fåtal strider kan fungera, men håll dem under kontroll. Släng aldrig in fler fiender än vad det finns rollpersoner.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Min rekommendation när det gäller strider i Eon är att lägga fokus på vad systemet gör bra: dueller. I en strid mellan två personer är det inte särskilt jobbigt att hålla reda på blödning, utmattning och allt det där (faktum är att det blir mer spännande), och ingen känner att man behöver vänta för länge på sin tur. Ju större strid det är, ju mer känner varje deltagare av väntetiden när de andra gör sin grej.

Överlag bör strid nästan alltid gå att undvika, just eftersom Eon är så pass dödligt. Spelarna bör ha möjlighet att klara sig undan genom list och charm, eller åtminstone ges öppningar för att slåss på sina egna villkor -- bakhåll, trånga positioner och liknande skapar en stor fördel, och om spelarna inte drar nytta av det kommer deras motståndare säkerligen att göra det.

wallahad

Swordsman
Karaktärs skapande i Eon tar 1 hel kväll i anspråk.
Slå Stats & Köpa FV samt utrustning är ju relativt normalt.
Bakgrunds slag, kontakt slag, familj slag och karriärs slag är det som blir utöver det normala spelet.
Det ger onekligen mer djup men tar mer tid i skapandet.

Karriärs slaget, alltså hur bra det gått för din karaktär i livet innan du tar över avgör ALLT i början och är jätte tungt att arbeta igen. Misslyckas din karriär så har du nästan ½ av saker och poäng än den som lyckas med alla slagen.

För att spelets strid ska komma till sitt rätta så anser jag att man tyvärr behöver alla de där frivilliga reglerna.
Speciellt om ni skulle snubbla över en bok med stridskonster.

Magin är för mig riktigt intressant. Alla kan lära sig magi. Det är en färdighet precis som rida.
Här i forumet har vi däremot kommit fram till att det är få magiker då;
1: Magiker gillena inte vill ha konkurrenter så vaktar de magin lika hårt som kyrkan vaktade det latinska språket.
2: Magi har en nackdel via fummel, du tappar Qadosh eller en bit av din själ. Vilket gör att din gud som du tror på inte vill ha med dig att göra.

Däremot att systemet ska tillåta improvisation synar jag. Det tillåter en massa kombinationer som styrs upp av olika regler.

Summering; Jag gillade Eon under den tid jag spelade. Världen har mycket utrymme, från Jargien där magi är för kättare till länder som styrs av magiker samfundet.
Funkar för alla, gris odlare och power gamers.
Det hänger bara på gruppen vad ni vill ha.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Märkligt att neogames inte lagt in det särskilt i o med Marcos medverkan som implemneterade det i Noir.

.113

Swashbuckler
Hmm, så, strid är väldigt farligt alltså, och lite avancerat egentligen (iaf på det sättet att man måste hålla reda på mycket).

Låter ändå intressant, kommer nog spela en mindre grupp ändå och då gör det inte lika mycket antar jag.

Antar man slumpar fram rätt friskt vad man har för familj och sånt men karriär då? får man välja det och sen slå hur det gått eller slumpas det också? Spelar väl ingen roll egentligen men nyfiken :gremsmile:

Gillade speciellt grejen om magi iaf att

"Magin är för mig riktigt intressant. Alla kan lära sig magi. Det är en färdighet precis som rida.
Här i forumet har vi däremot kommit fram till att det är få magiker då;
1: Magiker gillena inte vill ha konkurrenter så vaktar de magin lika hårt som kyrkan vaktade det latinska språket.
2: Magi har en nackdel via fummel, du tappar Qadosh eller en bit av din själ. Vilket gör att din gud som du tror på inte vill ha med dig att göra."

Jag gillar mäktig magi men att den är begränsad. Håller ju på med ett eget system, så man kanske om inte annat kan få nån ide eller tänker sig för lite..

Vill ha något att spela en stund medan jag blir klar, kanske inte rätt system att hoppa på då egentligen däremot..

Men man skulle alltså haft både en bok om magi och stridskonst? Vad heter dom? Och när kommer 4:an :gremsmile: kanske enklare bara vänta på den då.

Tack för alla svar so far iaf, en del att tänka på

wallahad

Swordsman
Böckerna heter; "Mystik och Magi" samt Riddaren/Vapenmästaren. Den sista kom ut ungefär då jag slutade spela.

Magin är inte kraftig i sig. Ett svärd gör Ob2t6 i skada som du senare modifierar med atribut bonusen och till slut lägger in i en tabell för att se hur bra träffen tar.

En tex besvärjelse; Nekrotropisk Trauma Magnitud 2 gör Ob2t6 Trauma rakt av. OM magikern lyckas med sina 2-3 slag.
Dessutom så tar varje slag ½runda att göra, i sin grund form, samt Magi kommer alltid sist i rundan.

Så svärds killen har 2 runder på sig att få in en träff som gör skada så magikern tappar besvärjelsen.

DÄREMOT om magikern och svärds killen samarbetar så kan grund skadan på svärdet lätt piffas upp med +Ob2t6 via rätt magi till Ob4t6 i grund skada.

Du behöver My&mi boken för att Magin ska komma till sitt rätta :-(
Samma sak med Strids tekniker och Prästers Cermonier "Gudar och demoner"?

Arfert

Facit
Jag tycker du skulle försöka provspela med några eoniter för att se efter om Eon är din kopp te. Gillar du det, köp Eon III, grundböckerna är inte så dyra. Och Bättre än Eon 1.

Fyran kan du köpa när den kommer.. i år är det sagt, men rollspelsprojekt har en tendens att dra ut på tiden. Men det finns andra som har mer koll på fyran och hur nära släpp den är.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Njaaeee... Eon är mer tungrott än Rolemaster, i alla fall i grundutförande. Lägger man på alla Companions på Rm kanske det ser lite annorlunda ut.

Big Marco

Läskig
wilper said:
Njaaeee... Eon är mer tungrott än Rolemaster, i alla fall i grundutförande. Lägger man på alla Companions på Rm kanske det ser lite annorlunda ut.
Intressant jämförelse - _vad_ är mer tungrott i Eon än motsvarande i Rolemaster??

Big Marco

Läskig
Niklas73 said:
Märkligt att neogames inte lagt in det särskilt i o med Marcos medverkan som implemneterade det i Noir.
Det är tio år mellan Eon och Noir, och Noir skapades efter att jag hade sålt och lämnat Neogames.

.113

Swashbuckler
Hmm, ja, alltså det tog ju lite tid att köra rolemaster minns jag, så får se om det blir att spela eller inte då, speciellt eftersom jag inte vet om nån erfaren eon SL härikring heller, men inte kollat så mycket å andra sidan :gremtongue:

Men lär iaf titta igenom det vid tillfälle om inte annat.

wallahad

Swordsman
Norrläning, Var? Norrland är ju "bara" lika litet som Danmark, Lettland och Estland tillsammans.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Den Upplyste Despoten said:
Intressant jämförelse - _vad_ är mer tungrott i Eon än motsvarande i Rolemaster??
Känner inte igen det här från RM (ens med alla Companions):

Svarte faraonen said:
Min rekommendation när det gäller strider i Eon är att lägga fokus på vad systemet gör bra: dueller. I en strid mellan två personer är det inte särskilt jobbigt att hålla reda på blödning, utmattning och allt det där (faktum är att det blir mer spännande), och ingen känner att man behöver vänta för länge på sin tur. Ju större strid det är, ju mer känner varje deltagare av väntetiden när de andra gör sin grej.
Jag drar mig inte för att ha en strid med åtminstone ett dussin stridande i RM... Har dock inte spelat Eon tillräckligt för att veta att det verkligen är så. :gremfrown:

//EvilSpook

bozar_UBBT

Warrior
Den Upplyste Despoten said:
wilper said:
Eons skaderegler är tyngre med mer att hålla reda på och det tar mycket längre tid med fler tärningsslag. Rolemaster är förvisso tabell-fixerat men mekanismen i skadesystemet är väldigt enkel egentligen.
Hög dödlighet tillsammans med få tärningsslag, helst max 1 eller 2 är vad jag önskar av alla rollspel.