Så här är det:
Den verison som de flesta svenskar känner till är Äventyrsspels version, vilket är en ren översättning av den andra engelskspråkiga utgåvan.
I mitten på nittiotalet kom den tredje engelskspråkiga utgåvan ut - och den var väldigt annorlunda från det gamla spelet. Man hade många nya karaktärer (såsom "skaven", "goblin fanatic", "minotaur", osv) istället för de gamla, (det är typ bara alven, dvärgen, krigaren och trollkarlen som någorlunda följde med till den nya versionen), ett helt nytt system för vad som skulle hända i den innersta regionen, en del nya regler för experience och förstås väldigt många nya kort. Den största förändringen tyckte jag var att man balanserade ner magianvändarna så att de blev skitdåliga (istället för übermäktiga - som tidigare) och att man hade ett nytt system för bärförmåga: I det gamla spelet kunde man bära hur mycket som helst så fort man skaffat sig en mula, men i 3:e utgåvan så finns det ett stort antal bärare och mulor av olika slag, och de kan bara bära ett visst antal saker vardera. Så det blir mer av karavaner där man går med stora släptåg av bärare och djur som kånkar på alla ens saker. Det är kul - men känns helt annorlunda från det gamla spelet.
Den nya utgåvan är typ exakt samma spel som den gamla andra utgåvan. Det är nya illustrationer och nya fina pluppar - men karaktärerna och korten är så vitt jag förstår desamma.
---
Så vill du ha en ny Talismanupplevelse så föreslår jag att du köper den tredje utgåvan - om det nu inte var den du spelade med tidigare.
Det är enkelt:
I den version du spelade - fanns det ett "troll"?
1. Om "ja"; så rekommenderar jag 3:e utgåvan för variationens skull.
2. Om "nej"; så rekommenderar jag 4:e utgåvan för variationens skull.
Rent generellt så tycker jag nog att 2e/4e är något bättre än 3e, men det beror kanske på nostalgi.