Nekromanti [Nyhet] Boken om Äventyrsspel

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Så stort att vi borde ha ett förbund för det. "Svenska förbundet för roll- och konfliktspelande" kanske? För att anknyta till rötterna i krigsspelen.

Vimes

Sillkung
Björn Wärmedal;n134166 said:
Den får ju mer medial uppmärksamhet än Lorder och Lodisar, till och med! Helt makalöst!
Visst. Samtidigt är det ju uppenbart att LoL-publiceringen i Helga bröt medieisen. "2015 var året då ett rollspel om lyten, fekalier och lump fick in hobbyn i kulturens finrum" kommer det stå i 2030 års kulturhistoriska exposé "Nickelfint".

("Nickelfint" är alltså en redan ikonisk LoL-färdighet i likhet med "Finna dolda ting")

((En alternativ titel är annars "Svällpiss" eller "Råttvärd", klassiska lyten i LoL))

Quasimodo

Fiskmånglare
Kommer precis från releasen. Cool lokal. Folk fick stå och köa däruppe på grund av rigida brandregler. Orvar hurrade när Strage spelade Venom. I övrigt som man kan trott: Medelålder 42, 95% män. Kul att se några legender. Anders Fager berättade att han fick ligga sjukt mycket till någon låt Strage spelare, kan bara inte minnas vilken... Var någon rätt mörk synthig grej.

Tre solar

Hero
Kommer precis inte från releasen. Det är roligt att intresset var så stort, men jag undrar lite var alla är i vanliga fall.

Conan

انتفاضة
Har förhandsbeställt flera ex av boken för att ge bort i Julklapp, och så får jag mejl om att man nu ska skicka böckerna i januari!! Sen har man mage att be mig ta en selfie med boken nör jag väl får den. Sista jävla gången jag föreställer någon rollspelsprodukt! Det blir fanimej aldrig ett rätt på dem beställningarna! *rasar*

cogitare

Swashbuckler
Har du fått ett annat mail än jag? Följande står i mitt mail:
Tyvärr har Äventyrsspel-tärningen blivit försenad eftersom vi var tvungna att byta leverantör – men vi skickar den till dig i januari.

Så som jag läser det är det tärningen som inte kommer men boken är på väg. Eller har jag missat något?

Cog.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Evokee;n134698 said:
Har förhandsbeställt flera ex av boken för att ge bort i Julklapp, och så får jag mejl om att man nu ska skicka böckerna i januari!! Sen har man mage att be mig ta en selfie med boken nör jag väl får den. Sista jävla gången jag föreställer någon rollspelsprodukt! Det blir fanimej aldrig ett rätt på dem beställningarna! *rasar*
Böckerna började packas och skickas ut redan förra veckan.

Däremot har, som Cogitare skriver, tärningstillverkaren schabblat, och tärningen skickas därför separat när den väl dyker upp.

Inkognito

Swordsman
Evokee;n134698 said:
Har förhandsbeställt flera ex av boken för att ge bort i Julklapp, och så får jag mejl om att man nu ska skicka böckerna i januari!! Sen har man mage att be mig ta en selfie med boken nör jag väl får den.
Hahahaha!! Det här gjorde min dag!
Hoppas du får dina böcker i tid till jul, annars röstar jag för en kampanj #Tomma_paket !
..kanske en selfie med tärningarna i januari? :)

Conan

انتفاضة
Ska sluta läsa mejl så tidigt på morgonen. Var visst bara tärningarna :)

CapnZapp

Myrmidon
Dante;n134945 said:
En första recension har dykt upp på Rollspelaren.com.
"Känslan som infinner sig, ju längre in i berättelsen om Äventyrsspel man kommer, är att mitt svalnande intresse för företagets produkter intimt hör samman med denna utveckling. Från att ha gett ut produkter som medarbetarna brann för, så började man förlita sig på allt mer själslösa produkter som inte skiljde sig nämnvärt från de som TSR, Games Workshop, och så vidare gav ut."

Denna konspirationsteori förstår jag inte alls.

Ram

Skev
CapnZapp;n134989 said:
"Känslan som infinner sig, ju längre in i berättelsen om Äventyrsspel man kommer, är att mitt svalnande intresse för företagets produkter intimt hör samman med denna utveckling. Från att ha gett ut produkter som medarbetarna brann för, så började man förlita sig på allt mer själslösa produkter som inte skiljde sig nämnvärt från de som TSR, Games Workshop, och så vidare gav ut."

Det gör nog jag lite.

Jag tror steget från hobbyverksamhet till landets största leverantör av rollspel var både jobbig och smärtsam. I Äventyrsspels tidiga produkter så andades det väldigt mycket spelglädje. De var ganska självsäkra skulle jag vilja säga, de klev ut på en oritad karta och slog ned ett antal bopålar.

I de senare produkterna, jag tänker till exempel på de yrkesorienterade handböckerna, så fick jag mycket mer känslan att det handlade om att ge folk det som de ville ha; En splatbook med nya feats för att göra din gubbe coolare. Illustrationerna blev också enligt mig bara sämre och sämre och i vissa äventyr så syntes det att kartorna var körda direkt i kopieringsmaskinen från ett rutat papper. Känslan där var att då ville de coola katterna jobba med Kult eller kanske nya mutant eller mutant rymd och de la mindre tid på sina gamla trotjänare. Eller också var de helt enkelt lite mätta eller överarbetade.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
anth;n135054 said:
Wee! Nu har jag lyckats lägga mina skitiga labbar på ett eget ex. av boken.

Det enda som gör mig besviken är att Dante inte layoutat så som Klas Berndal beskriver på sidan 28. :grin:
Orvar och Jimmy tyckte att jag skulle göra det – men det kändes förmätet, liksom.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
CapnZapp;n134989 said:
Vi som skrev brann som fan för det vi gjorde. Men redaktionen kunde inte lägga så mycket tid eller resurser på att förädla det som togs fram, så det som skrevs var det som gavs ut, i mångt och mycket. Särskilt till DoD blev det så.

Och rollspelen likriktades absolut till viss del, men inte på grund av att skaparna var mindre engagerade, utan för att det var dels kommersiella krav och dels var det ju så att allt redan gjorts flera gånger om. Rollspelens förbannelse på nått sätt.

EDIT: En annan förklaring till ett falnande intresse är det som drabar alla ungdomar när de växer upp. Man får andra intressen, helt enkelt.

/Magnus