Re: OT om Lego-tärningen
Lego Heroica-spelen använder precis som de övriga Lego-spelen den omnämnda Lego-tärningen, som alltså är en sexsidig tärning. Det speciella, som redan har nämnts är att tärningens sidor är modifierbara - det är ju Lego vi snackar om. Lego Heroica-spelen använder några tärningssidor som inte förekommer i de övriga Lego-spelen, även om de till viss del liknar t.ex. de som används i Ramses Pyramid (Lego-spel av Reiner Knizia).
Enkelt uttryckt är Heroica-tärningens sex sidor den följande sifferserien: 1, 2, 2, 3, 3, 4. Det intressanta är alltså att det inte är en rak fördelning utan att värdena nära mitten är vanligare rent statistiskt än extremvärdena.
I Heroica används tärningen i huvudsak i två olika syften: a) att avgöra hur många steg gubben kan gå, samt b) att avgöra hur en strid mot ett monster gick.
Förflyttning är enkel. Flytta lika många steg som tärningsresultatet (1-4). Om man kommer fram till ett hinder måste man stanna. Hinder kan vara t.ex. ett monster, ett stenras eller en låst dörr. Vi har också gjort tillägget att man kan välja att gå kortare än vad man slog med tärningen.
Strid är mer intressant. Så fort en gubbe kommer fram till ett monster blir det strid. Spelarens tur (dvs omgång) är inte över förrän striden är över. Man växlar alltså inte över till nästa spelare mitt i en strid. Men eftersom striderna är så korta så behöver ingen vänta så länge. Den ende som slår tärning i strid är gubbens spelare. "Monstret" slår ingen tärning. Allt avgörs av den ena spelarens tärningsslag.
Monstrena har inte någon "svårighetsgrad". Tärningsslaget modifieras aldrig. I Heroica har alla figurer samma färdighetsvärden - rättare sagt, man använder inte färdighetsvärden alls. Alla använder samma tärning. Alla har samma sannolikhet att träffa. (Däremot har monster olika styrka och orsakar därför olika mycket skada då de träffar.)
Så hur vet man då vem som träffar? Jo, tärningen har sidor som är BRA för hjälten, sidor som är DÅLIGA för hjälten, samt sidor som är BÅDE bra OCH dåliga för hjälten. BRA betyder att monstret besegrades (man räknar inte kroppspoäng på monster, de är antingen besegrade eller fullt friska). DÅLIGA betyder att hjälten sårades (dra av KP motsvarande monstrets STYrka).
Att bli skadad kan ha sidoeffekter, t.ex. att eventuell fackla som hjälten bär, tappas och slocknar. Att bli skadad/förlora en strid betyder också att hjälten måste backa ett steg bort från monstret. Det medför t.ex. att striden är slut för den här gången. Om hjälten vill (och kan) så får han kliva fram till monstret igen nästa gång det är spelarens tur, och då fortsätter striden (som en ny strid). Att hjälten backar ett steg gör också att andra hjältar har lätt att komma fram och slåss mot monstret (man slipper situationer där en hjälte står i vägen för en annan, det har Lego Heroica-skaparna minsann tänkt på).
Jag gillar att ett så "enkelt" spel som Heroica har med utfallet "du besegrar monstret men du blir skadad i dina ansträngningar". Det känns modernt och fräscht och breddar spelupplevelsen. Kom ihåg att många strider avklaras med ett enda tärningsslag. Trots denna simpelhet kan utfallen vara ganska ähum varierade. Jag kanske tar i, men det känns som att simpla Heroica har fler nyanser än de sämsta rollspelen.
Jag har inte nämnt hjältarnas respektive specialförmågor som aktiveras då de slår "sköld". Inte heller att hjältarna kan köpa vapen / hitta föremål med specialförmågor. Dessa modifierar vissa värden och aktiviteter i spelet.
Nu slutar jag innan jag tappar några fler läsare...
Heja Heroica!
/Calle - som vill påminna om att ett omoddat Heroica bara är kul i en eller två omgångar, sen måste man modda - men det är kul! Och att Heroica är ett spel för en ung publik...