Nekromanti NYHET: Heroica - brädspelet från Lego

Rickard

Urverk speldesign
Uppenbarligen har Lego gjort ett dungeonbrädspel där man bygger upp dungen med lego och har enkla stridsregler med custom-tärningar för att avgöra om man lyckas eller inte. Alla karaktärer har var sin specialförmåga och sedan kan de få fler förmågor genom att hitta föremål på vägen genom dungen.

Läs mer på...

...Explorator (blogginlägg 1, blogginlägg 2)

...Gameboardgeeks.com

...officiella hemsidan

/Han som lade den mest informationsfyllda länken först

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag var nyfiken när de annonserade spelet för ett år sen eller så (finns nog en tråd om saken om man söker bakåt), men jag tappade helt lusten när jag såg att de körde microfigs istället för minifigs. Dvs gubbarna har inga armar!

Carl Ö

Warrior
Fråga på ni bara. Här hemma här vi två askar Lego Heroica: Fortaan (slottet, största lådan) och Nathuz (grottsystemet, mellanstor låda).

Bra med Heroica: Makalöst hur effektivt Lego har gjort ett extremt enkelt spel som ändå är en bra grund för mer komplext spel. En hel del eftergifter har gjorts för att spelet ska vara simpelt, men jag kan inte upphöra att imponeras över hur kreativa de har varit när de har kokat ner ett grottkrälarspel till så här lite.

Dåligt: Man står bara ut att spela en eller två omgångar innan man känner att det här måste utvecklas!

Bra: Lego-spelen uppmuntrar till att man vidareutvecklar spelen på egen hand.

Kommentar: Jag håller med om att spelpjäserna kunde ha gjorts större. De är i minsta laget. Men det går att spela med större gubbar om man moddar lite...

Regeltillägg: Det första och hittills enda regeltillägget vi har gjort (jag spelar med min femårige son) är att monstren har fler än ett liv. Vi har gett dem lika många liv som de har styrka. På det sättet blir striderna intressantare. Man slipper snopna slutstrider ("Jag går fram till superskurken och hugger honom". "Han dör, du vann.")

Lego Heroica är bra spel. Framförallt att spela med barn (introduktion till vuxnare spel).
Och konstruktionen är häpnadsväckande enkel - och expansionsmöjligheterna är mycket goda.

/Calle - som gillar Heroica.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
OT om Lego-tärningen

Det som verkar intressantast ur spelmakarsynpubkt med Heroica tycker jag är Lego-tärningen. I det spelet används den bara som en vanlig tärning, men man måste själv sätta på de sex sidorna. Det måste däremot inte vara på det viset. Tänk er ett spel där man får bygga om den tärning man använder av olika anledningar. Till exempel skulle man kunna ha ett antal olika sidor som var balanserade spelmässigt, och varje spelare fick välja sex sidor till sin rollperson och sedan använda sin egen tärning. Eller så skulle man kunna förbättra sin rollperson genom att byta ut mindre bra sidor mot nya när rollpersonen går upp i level.

Har Lego gjort något sådant spel, eller ser tärningen ut som den gör bara för att även den ska kännas som en legobit?

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: OT om Lego-tärningen

Gurgeh said:
Har Lego gjort något sådant spel, eller ser tärningen ut som den gör bara för att även den ska kännas som en legobit?
Delvis; men i t.ex Creationary har jag för mig att de tipsar om att man kan välja att ha egna saker på sidorna, dvs tärningen ska gå att "modda". De brukar också ge exempel på husregler, eller brukade iaf - inte helt olikt att man ibland ser alternativa sätt att bygga ihop lego man köper. Sympatisk tanke.

Men nej, vad jag vet finns inget som det du beskriver.

rjonas

Hero

Legotärningens sidor består av fyra pluppar. Det är alltså möjligt att fästa fyra, tre, två eller en färger per sida. Brickorna som täcker alla fyra plupparna har ofta en symbol för ökad modbarhet. Det är ju heller inget problem att köra både färg och ögon, så man kan slå 2T6 och få dels två tal samt två färger som man kan para ihop eller tolka med något system.

Carl Ö

Warrior

Lego Heroica-spelen använder precis som de övriga Lego-spelen den omnämnda Lego-tärningen, som alltså är en sexsidig tärning. Det speciella, som redan har nämnts är att tärningens sidor är modifierbara - det är ju Lego vi snackar om. Lego Heroica-spelen använder några tärningssidor som inte förekommer i de övriga Lego-spelen, även om de till viss del liknar t.ex. de som används i Ramses Pyramid (Lego-spel av Reiner Knizia).

Enkelt uttryckt är Heroica-tärningens sex sidor den följande sifferserien: 1, 2, 2, 3, 3, 4. Det intressanta är alltså att det inte är en rak fördelning utan att värdena nära mitten är vanligare rent statistiskt än extremvärdena.

I Heroica används tärningen i huvudsak i två olika syften: a) att avgöra hur många steg gubben kan gå, samt b) att avgöra hur en strid mot ett monster gick.

Förflyttning är enkel. Flytta lika många steg som tärningsresultatet (1-4). Om man kommer fram till ett hinder måste man stanna. Hinder kan vara t.ex. ett monster, ett stenras eller en låst dörr. Vi har också gjort tillägget att man kan välja att gå kortare än vad man slog med tärningen.

Strid är mer intressant. Så fort en gubbe kommer fram till ett monster blir det strid. Spelarens tur (dvs omgång) är inte över förrän striden är över. Man växlar alltså inte över till nästa spelare mitt i en strid. Men eftersom striderna är så korta så behöver ingen vänta så länge. Den ende som slår tärning i strid är gubbens spelare. "Monstret" slår ingen tärning. Allt avgörs av den ena spelarens tärningsslag.

Monstrena har inte någon "svårighetsgrad". Tärningsslaget modifieras aldrig. I Heroica har alla figurer samma färdighetsvärden - rättare sagt, man använder inte färdighetsvärden alls. Alla använder samma tärning. Alla har samma sannolikhet att träffa. (Däremot har monster olika styrka och orsakar därför olika mycket skada då de träffar.)

Så hur vet man då vem som träffar? Jo, tärningen har sidor som är BRA för hjälten, sidor som är DÅLIGA för hjälten, samt sidor som är BÅDE bra OCH dåliga för hjälten. BRA betyder att monstret besegrades (man räknar inte kroppspoäng på monster, de är antingen besegrade eller fullt friska). DÅLIGA betyder att hjälten sårades (dra av KP motsvarande monstrets STYrka).

Att bli skadad kan ha sidoeffekter, t.ex. att eventuell fackla som hjälten bär, tappas och slocknar. Att bli skadad/förlora en strid betyder också att hjälten måste backa ett steg bort från monstret. Det medför t.ex. att striden är slut för den här gången. Om hjälten vill (och kan) så får han kliva fram till monstret igen nästa gång det är spelarens tur, och då fortsätter striden (som en ny strid). Att hjälten backar ett steg gör också att andra hjältar har lätt att komma fram och slåss mot monstret (man slipper situationer där en hjälte står i vägen för en annan, det har Lego Heroica-skaparna minsann tänkt på).

Jag gillar att ett så "enkelt" spel som Heroica har med utfallet "du besegrar monstret men du blir skadad i dina ansträngningar". Det känns modernt och fräscht och breddar spelupplevelsen. Kom ihåg att många strider avklaras med ett enda tärningsslag. Trots denna simpelhet kan utfallen vara ganska ähum varierade. Jag kanske tar i, men det känns som att simpla Heroica har fler nyanser än de sämsta rollspelen.

Jag har inte nämnt hjältarnas respektive specialförmågor som aktiveras då de slår "sköld". Inte heller att hjältarna kan köpa vapen / hitta föremål med specialförmågor. Dessa modifierar vissa värden och aktiviteter i spelet.

Nu slutar jag innan jag tappar några fler läsare...
:)

Heja Heroica!

/Calle - som vill påminna om att ett omoddat Heroica bara är kul i en eller två omgångar, sen måste man modda - men det är kul! Och att Heroica är ett spel för en ung publik...

Rickard

Urverk speldesign

...som används i Ramses Pyramid (Lego-spel av Reiner Knizia).
Oj, de har spenderat resurser på detta. Kul att höra. Intressant läsning i övrigt. Tack för inlägget.

/Han som minns spel som Snake and ladders som han tyckte var kul när han var runt sju och jämför sedan de typerna av spel med detta