Kul att du diggar det. Som jag skriver i förordet ”Om ni INTE känner igen teman så har jag misslyckats rejält.”
Vi har även inspirerats i mängder av Alien universumet, Mass Effect, Firefly, Pandorum och en mängd andra källor. Vi har medvetet använt en hel del igenkännbara källor men satt dem i nya kontexter, tagit koncepten till nya platser och mixat dem vilt.
Hela den mörka sci-fi genren är en kokgryta av crossover inspiration. Skådespelarna i Aliens fick läsa Starship Troopers boken, necromorpherna i Dead Space är en mix av varelsen i The Thing och Xenomorpherna, medan stilen och galenskapen i DS är inspirerad av Event Horizon (och styrningen tagen nästan direkt ifrån R4).
Vi koncentrerade oss på att ta de mörkaste aspekterna ifrån en lång lista av smutsig sci-fi och muterade koncepten varpå vi satte dem i nya kontexter tills de blev något eget.
Vissa teman undvek vi såsom psykiska förmågor, starka transhumanistiska strömningar, stora mängder intelligenta rymdvarelser, cybernetik och ren mysticism.
Och namnet …tja, det hängde med ifrån tiden då spelet var ett projekt jag jobbade på medan jag pluggade speldesign, ren nostalgi
Här kan du
kika på en artikel som släpptes idag. Här jämförs den grafiska stilen med Mass Effect.