Nekromanti [Nyhet] Pathfinder 2E

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Magnus Seter;n277044 said:
Baserat på reaktionerna på Paizos forum så har folk börjat gräva sina skyttegravar redan.

Det är en logisk följd av att de som utgör kärnan av Pathfinder-spelarna är de som följde med från WotC 3.5 när D&D4 kom som en storsmocka i luften. Paizo tog dessa under sina vingar och fortsatte att ge ut det spel de ville spela, så lojaliteten blev superstark.

Nu finns helt logiskt alltså en känsla av svek hos ett antal (troligtvis ett litet antal) i den den hårda kärnan, och de är rätt angelägna om att berätta hur de känner.

Krattat i manegen för nästa versionskrig alltså.

/Magnus
DnD/OSR/Pathfinder-falangen påminner ibland inte så lite om 70-talets bokstavsvänster. "People's front of Judea! Pff!"

Knappast oväntat. Man kan ju säga att detta var modigt av Pazio, men kanske också nödvändigt. Det påstås ju i tid och otid att det är regelböcker som säljer (inte moduler och "splatbooks"), så kommersiella spelmakare är väl piskade att ge ut nya regelutgåvor till och från. Och något måste de ju göra för att inte blir helt marginaliserade av DnD5.

anth

Vetefan
Magnus Seter;n277044 said:
Baserat på reaktionerna på Paizos forum så har folk börjat gräva sina skyttegravar redan.

Det är en logisk följd av att de som utgör kärnan av Pathfinder-spelarna är de som följde med från WotC 3.5 när D&D4 kom som en storsmocka i luften. Paizo tog dessa under sina vingar och fortsatte att ge ut det spel de ville spela, så lojaliteten blev superstark.

Nu finns helt logiskt alltså en känsla av svek hos ett antal (troligtvis ett litet antal) i den den hårda kärnan, och de är rätt angelägna om att berätta hur de känner.

Krattat i manegen för nästa versionskrig alltså.

/Magnus
Dags att plocka fram popcornen och luta sig tillbaka i fåtöljen för att beskåda spektaklet. :)

God45

#PrayersForBahakan
Skarpskytten;n277047 said:
DnD/OSR/Pathfinder-falangen påminner ibland inte så lite om 70-talets bokstavsvänster. "People's front of Judea! Pff!"

Knappast oväntat. Man kan ju säga att detta var modigt av Pazio, men kanske också nödvändigt. Det påstås ju i tid och otid att det är regelböcker som säljer (inte moduler och "splatbooks"), så kommersiella spelmakare är väl piskade att ge ut nya regelutgåvor till och från. Och något måste de ju göra för att inte blir helt marginaliserade av DnD5.
Jag har haft 9 och ett halvt år på mig att öva inför detta Flame war! Internet ska brinna!!!!!!!!!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skarpskytten;n277047 said:
Det påstås ju i tid och otid att det är regelböcker som säljer (inte moduler och "splatbooks"), så kommersiella spelmakare är väl piskade att ge ut nya regelutgåvor till och från.
Det där är en intressant vinkel att se det hela från. Paizo har varit rätt stöddiga med att de inte lever på regelböcker, utan på äventyren, vilket alltså är helt revolutionerande i branschen!

Men som så mycket annat kan det vara så att det inte alls var äventyren de levde på ... eller jo det gjorde de väl, men om det var lejonparten av deras försäljning så skulle de inte behöva boota om systemet utan bara fortsätta ge ut äventyr.

Med andra ord är min tolkning av detta att de har en bra mix av äventyr och regler, och att regelböckerna har börjat utgöra en större och större procent av försäljningen eftersom det finns två miljoner åttahundrasjuttiosju tusen officiella äventyr, och hur många behöver en spelare egentligen? Samlarna som vill ha allt (t.ex. jag OM jag hade gått all in på PF, vilket jag inte gjorde) är inte nog många att bygga ett så stort företag på.

/Magnus

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45;n277055 said:
Jag har haft 9 och ett halvt år på mig att öva inför detta Flame war! Internet ska brinna!!!!!!!!!
WFT! Pazio har tagit bort min favorit-build: en 1/4-elf, 1/2-minotouar, 1/4-dark-halfing, fighter/cheesy-slaughterer/über-killer-maimer, med featet mass-murder och en +6 vorpal oversized great axe of mayhem?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Magnus Seter;n277057 said:
Paizo har varit rätt stöddiga med att de inte lever på regelböcker, utan på äventyren, vilket alltså är helt revolutionerande i branschen!
Men har de inte sammtidigt varit bra på att inkludera extra regler i typ alla böcker de ger ut också?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rymdhamster;n277059 said:
Men har de inte sammtidigt varit bra på att inkludera extra regler i typ alla böcker de ger ut också?
Jupp. De har hittat en bra mix av äventyr och regler. Typ "äventyr+regler+monster+magi+magiska föremål+novell".

Novellerna är slöseri med plats.

/M

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Magnus Seter;n277070 said:
Jupp. De har hittat en bra mix av äventyr och regler. Typ "äventyr+regler+monster+magi+magiska föremål+novell".

/M
Med andra ord är deras skryt obefogat. De lever ju snarare enkom på regelböcker =D

Lukas

Mannen i Gult
Jag ser fram emot det här. Pf var som roligast första kampanjen jag spelade då alla mina vänner var nya till systemet och vi tillsammans upptäckte vad som var bra och inte. När de dåliga rollpersonerna dog en efter en och spelaren skapade en ny bättre varje gång.
Jag ser fram emot att få uppleva det igen.

God45

#PrayersForBahakan
Skarpskytten;n277058 said:
WFT! Pazio har tagit bort min favorit-build: en 1/4-elf, 1/2-minotouar, 1/4-dark-halfing, fighter/cheesy-slaughterer/über-killer-maimer, med featet mass-murder och en +6 vorpal oversized great axe of mayhem?
Pffff... det där är ju inte ens en spell caster! Du behöver vara en shadow-mage/blood clerik åtminstone för att den ras kombon ska fungera.

God45

#PrayersForBahakan
Magnus Seter;n277070 said:

/M
Sherlock Holmes är en halv-alv böckerna är amazing! :D Prince of wolves ftw!

God45

#PrayersForBahakan
Lukas;n277073 said:
Jag ser fram emot det här. Pf var som roligast första kampanjen jag spelade då alla mina vänner var nya till systemet och vi tillsammans upptäckte vad som var bra och inte. När de dåliga rollpersonerna dog en efter en och spelaren skapade en ny bättre varje gång.
Jag ser fram emot att få uppleva det igen.
Fick aldrig det. Även folk som jag som var helt nya till rollspel hade spelar D20 i nästan 10 år genom Neverwinter Nights 1 & 2...

Lupus Maximus

Tekniker
Men som så mycket annat kan det vara så att det inte alls var äventyren de levde på ... eller jo det gjorde de väl, men om det var lejonparten av deras försäljning så skulle de inte behöva boota om systemet utan bara fortsätta ge ut äventyr.
Det kan förvisso vara att det är äventyren de lever på, men det förutsätter att folk spelar med en mekanik som reglerna passar till.

Om äventyren passar bättre för 3.5/PF än 5e, så behöver de ett nytt system för att kunna sälja äventyr till kundgruppen som ev. rör sig vidare.

Men... Själv kör jag i stort sett aldrig med färdigskrivna äventyr, och mycket sällan med D&D eller PF, så det ligger väldigt mycket spekulation i den tanken.

Staffan

Myrmidon
Det där är en intressant vinkel att se det hela från. Paizo har varit rätt stöddiga med att de inte lever på regelböcker, utan på äventyren, vilket alltså är helt revolutionerande i branschen!
Även D&D har ju gått en del åt det hållet, med ungefär ett 2:1-förhållande mellan äventyr och såsböcker. De pushar ju också rätt hårt när det är en ny kampanj på gång - deras reklam för Tomb of Annihilation, med att hämta en massa streamers för en helg-event, var ju rätt episk.

Skillnaden är väl att Paizo har ett samspel mellan sin utgivning av regler, äventyr, och annat krafs. Typ: Här är en bok som bl a innehåller lite Asien-inspirerade klasser/varianter. Och i den här Bestiaryn finns det en massa asiatiska monster. Och här kommer en Adventure Path där man ska resa från Sandpoint till Golarion-Japan, via Nordpolen. Just det, på vägen reser man genom viking-land, så praktiskt att vi ger ut en sourcebook om det. Och här har vi också en bok med en introduktion till Golarion-Asien.

Och vid det här laget börjar nog inspirationen till både regler och monster sina en del (eller, det skulle jag nog säga att det gjorde lagom till Advanced Class Guide, aka hybridklassboken), och spelet dignar en del under vikten av ett 20 år gammalt system.