Nekromanti [Nyhet] RIP Joe Dever :(

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det verkar som om Joe Dever har gått ur tiden. Jag hoppas att nyheten inte är sann, men det verkar som om det letar sig fram allt mer historier om att så är fallet. Här är en nyhetsartikel om det i alla fall. Oerhört tragiskt om det är sant.

Jag hade äran att träffa Dever på årets GothCon och han var väldigt öppen och intressant att diskutera med. Det var så oerhört berikande att få höra hans perspektiv på historieberättandet och om hans erfarenheter av skrivandet.

RIP Joe Dever. Du kommer vara saknad! <3

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Träffade Joe under 2015 och han har präglat stora delar av barndomen med sina härliga böcker. En mycket trevlig människa. Jag driver nu fb-gruppen Ensamma Vargen på svenska. Mållös. Otroligt trist.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Tyvärr, från Joes sida på fb:

We are sorry to be the bearers of such tremendously sad news, but our father passed away peacefully at 10:15 yesterday morning. This follows ten years of an illness that he kept secret to all but those closest to him. We appreciate this news may be a shock to many.

He died as he lived - with colossal bravery and dignity - and held by those that loved him. He was working on the final three Lone Wolf books until Monday evening. His thoughts were with his work and thusly his fans until the last possible moments. You meant the world to him, and your loyalty meant everything to him.

It is with enormous honour and great responsibility that these notes for the final three books of the saga, and the legacy of his incredible universe, are passed to us to complete.

Please allow us time to attend to the family, and his personal affairs. We will be in touch via this page and his website with further news about a memorial service, that we hope to arrange for late January. We will share the means by which you can apply to attend, with full details of the time and location of the memorial also.

With love,
Ben Dever & family.

PowerNap

Veteran
Ledsen att höra det. Jag tyckte det var väldigt fint att han fått möjlighet att återuppliva Ensamma Vargen-serien och skriva de sista delarna. Det känns inte rätt att han blev avbruten mitt i detta.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Har aldrig träffat karln, men spelat Ensamma Vargen solo-äventyr till leda. Jag förstår att karln betytt mycket för vår hobby, och för det sörjer jag honom.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ape of Wrath;n211688 said:
Men är det bara jag som tycker att det där officiella meddelandet som Pelle citerade var oerhört obehagligt?
Eh... Hur fick du det obehagligt?

Ja, det var bara du. Du får gärna förklara hur du kom fram till det. Jag tyckte precis tvärtom.

Inkognito

Swordsman
Ape of Wrath;n211696 said:
Jo, att det är så tydligt riktat mot eventuella konsumenter.

De ber bland annat om ursäkt för att det kan halta i produktionsleden. Sedan förklarar de lite högtidligt att de nu fått äran att ta över tankegodset, men det känns lite ihåligt...

?Det är liksom en ynka mening som handlar om hur hans barn faktiskt ser på sin fars bortgång. Det tyckte jag var obehagligt.
Inget konstigt, det är ju kommunikation riktad till hans fans och kunder. Det var så han använde sin fb-sida, till annonsering av sitt arbete och kommunikation med sina fans.

Om texten varit riktad till släkt och vänner vore det en annan sak. Även om jag inte anser att utomstående har rätten att döma hur de närmaste hanterar bortgången av en närstående.. Sorg kan ta sig många uttryck och även om de känt till hans hälsotillstånd en längre tid blir det alltid en chock.

Oerhört sorgligt och en stor förlust att han gått bort.

Magnamund

Warrior
Ape of Wrath;n211697 said:
Det är ju inte min sak att tycka om överhuvudtaget egentligen, men för mig hade det känts mer respektfullt om man pratade lite mer om människan, och inte hans produkt.
Fast vi konsumenter kände ju inte honom som person. Vi kände till hans produkter. Är det då konstigt att familjen vänder sig till oss som konsumenter och inte hans vänner?

Väldigt tråkigt hursomhelst.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Kan inte alls känna att den är obehaglig, nu är det lite märkligt att analysera något sådant men för mig är:

Stycke 1 en förklaring om vad som hänt.

Stycke 2 om hur han jobbat in i det sista, en hyllning till honom och hur oerhört viktiga alla fans är för honom, att de var allt.

Stycke 3 är en förklaring att familjen med ära fortsätter med hans arbete och ska försöka avsluta det.

Stycke 4 ber man om sorgetid i denna svåra stund men att familjen återkommer om hur alla ska kunna få möjlighet att delta i avskedsceremonin; öppet, hjärtligt, så som Joe alltid var.

Jag tolkar den så och kommer inte att fortsätta vidare diskussion i denna sorgliga stund, när en man som förgyllt barndomen lämnat oss alltför tidigt.

Jag är glad jag hann träffa honom.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hallå!

Detta är ett modererande inlägg.

En legend har gått bort. Det är tråkigt. Denna tråd är utmärkt till att uttrycka sin sorg eller ledsamhet över det.

Om någon vill diskutera någor annat, skapa en egen tråd. Det gäller även hur familjens meddelande är formulerat.

Tack för förståelsen.

MVH

/Magnus

Leon

Leo carcion
Oerhört tråkigt och tragiskt. Ensamma Vargen är ett fantastiskt bygge och en del av min barndom :(

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Så otroligt tråkigt att höra och alldeles för tidigt...

Flykt undan mörkret var min inkörsport till hobbyn.

Sopbil

Veteran
Nooo!
Hur många gånger har man inte övertygat sig själv om att det inte är fusk att bläddra tillbaka och välja något annat alternativ så länge man inte släppt taget om föregående sida? Nu vill jag göra det med hela detta år.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag tar bort det jag skrivit och ber samtidigt tråden om ursäkt för mina ofina och opassande inlägg.