Nekromanti [Nyhet] Rory's StoryCubes som rollspel

clarence redd

FrostByte Books
De senaste åren har mina StoryCubes kommit till användning i alla möjliga situationer: för samberättande med familj och vänner, solospel, scenarioskrivande, spelledande utan förberedelser och så vidare. Och nu har The Creativity Hub tagit fram enkla rollspelsregler till tärningarna:

For quite some time, we’ve wanted to create something that captures what we love about roleplaying games - the shared world building, the constant twists and turns, watching your character grow - then marry it with Rory’s Story Cubes to create a simpler, more accessible experience for a wider audience. This is a project that’s been brewing for a while, but now we think we can honestly say that we have designed something rather special. Untold: Adventures Await is here, and we can't wait for you to play it!
Läs mer på deras Kickstarter-sida: https://www.kickstarter.com/projects/roryoconnor/untold-adventures-await/?

2097

deleta mitt konto tack
Jag tror jag har dussintalet SC-set (alla utom actions, fast jag har bara ett av licens-setten (Mumin)). Men jag har blandade känslor inför detta. Det finns ju massor av idéer hur man kan använda SC i rollspel. Tror jag ska skippa detta.

Edit: Eller så är det kanske bra att ha ett till perspektiv på vad jag kan använda kuberna till. Kanske ska hoppa på det ändå. Om jag inte gillar idéerna behöver jag ju inte använda dom.

clarence redd

FrostByte Books
Kul! Jag har fem-sex olika set som jag tycker är riktigt bra. Pre-historia är ingen favorit, men alla kan ju inte gilla dinosaurier : )

Jag kände mig också lite tveksam till regler först, men John Fiore, som står som spelutvecklare här (tillsammans med Rory O'Connor), har gjort ett system för solospel tidigare som jag gillar. Systemet heter 9Qs och är just nio frågor man ställer. Jag använder gärna Mythic annars, men det fina med 9Qs är den dramatiska kurva det skapar. I Mythic kan saker hända lite hip som happ - vilket är bra ibland - medan 9Qs får till en skön klassisk berättelsestruktur. Jag anar att lite av det här har smugit sig in i Untold.

2097

deleta mitt konto tack
Jag använder prehistoria väldigt mycket, den och animalia är kanske mina två favoriter men det faktum att dom blandar in arkeolog-verktyg känns ibland lite dissonnant. Skulle vilja den var mer renodlad dino + dinodetaljer/dinomiljö, och samma med animalia, att den har hamsterhjulet är inte helt logiskt för ett skogsäventyr. Sport har jag ibland svårt att få till nåt bra med. En massa olika sporter och sportparafernalia blandat… hmm… Inte riktigt säker på hur den är tänkt att användas. "Det var tennismatch på fotbollsplanen och det var ont om tid och då vann bortalaget i basket"…

Voyages är den jag brukar rekommendera. Grundsettet har en del lite copouts typ hänglåset, pusselbiten och (värst av allt) frågetecknet.

När jag bara vill dagdrömma och använda kuberna på default-sättet (berätta en historia med nio kuber) brukar jag ta Muminsettet, då blir det som att få en ny alldeles egen och hemlig och dagdrömd muminnovell när jag är trött på dom som finns, har det separat medan dom andra brukar jag ha i en stor påse att dra av när jag vill ha en idé till ett namn eller en skiss, eller välja ut några setting-passande att ha till rollspel.

En sak jag verkligen gillar är att ställa en fråga innan jag drar & slår en eller två random tärningar. Att kombinera två bilder i taget har verkligen hjälpt mig få nya associationer till tärningarna så det inte längre är "det arga biet flög igenom nyckelhålet till pyramiden och hittade en trollstav som låg där" varje gång. (Som deras spelexempel på Untold på kickstartern, urtrist att "Det är en pyramid-värld befolkad av scarabeer" ja vi har sett det förut vi som kört SC länge.)

"Varför är John och Laura osams" [slog: saturnus & pyramid]. pyramid… 365 dagar… nån viss dag? deras jubileumsdag? saturnus, ringar, kretsar kring… allt kretsar kring honom — "John har glömt deras bröllopsdag pga han har så mkt projekt på jobbet. I vilken situation blev detta tydligt för Laura, att han hade glömt det?" [slog: sengångare och orm] Sen… försenad… orm, kluven tunga… "Aha, dom hade till och med bokat bord på en restaurang, men han dyker inte upp. När hon ringer och konfronterar honom slingrar han sig, försöker skylla på trafiken. Kommer han fram öht?" En tärning. [slog: elefant]. Elephants can remember? "Jo, han insåg att bröllopsdagen var, men för sent. Han är på väg och han kommer ca 30 min sen. Vad är det första han ser när han kommer fram?" [slog: amöba och spöke] Inser genast att jag ställde en för open-ended fråga. Frågor som introducerar element riskerar att trigga bokstavstolkningar för mig, fantomsjukdomar etc. Fantom... opera.. "Hon har gått i förväg för dom hade biljetter till Così fan tutte på operan. Hennes mat står halväten och kallnar på bordet."

Ja ni fattar...

När jag kör med licens-settet brukar jag göra som dom föreslår för där är det ju meningen att en hel del av sidorna ska påminna om välbekanta element såsom figurer och föremål.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag hade ett par set av de här grejorna. Lyckades aldrig hitta någon användning för dem och gav sedan bort dem. Verkar ju intressant om någon faktiskt lyckas ha någon nytta av dem i rollspelssyfte.

2097

deleta mitt konto tack
Har använt dom hur mkt som helst. Ex vis D.B.Cooper på dancon, jag hade helt enkelt slagit fram fallskärm+pengar

clarence redd

FrostByte Books
En Mumin-dagdröm är aldrig fel : )

Jag köpte tärningarna från början för att använda ihop med barn i 10-årsåldern. Det funkade hur bra som helst (superhjältar+djur är riktigt poppis). Men ganska snart insåg jag att symbolerna har en trevlig mångsidighet som gör de ovanligt lätta att spinna vidare på. Och det kan bli nästan hur abstrakt som helst.

Om man är på rätt humör. Ibland vill hjärnan bara inte och det blir bara nio symboler helt utan koppling till varandra. Då är det dags att göra något annat.

Ram

Skev
Jag har några sets, grundset pre-historic och medical tror jag. Har lekt en hel del scenarion med barnen och de har blivit både bra och kul men jag kan inte skaka av mig känslan att de setten som jag har inte passar vidare bra ihop och att jag nog borde kopletera med några mer generella. Spelade även ett par rundor med dessa och en magic eightball i en vampire-setting och tyckte det funkade riktigt bra. Jag gilar dem, men tycker att för många sidor på tärningar är för trista.

2097

deleta mitt konto tack
Ett grundset (förslagsvis då Voyages) med tre av tärningarna utbytta mot ett specialset är ju en bra mix. Även om jag ofta tar random ur en stor tygkasse eller handplockar ett set av nio från olika.

Max Raven

T12-kultist
Har ett gäng, i princip oanvända, men de ger en del inspiration. Det enda jag inte tyckt funkat riktigt var Actions - åtminstone inte renodlat.

Inte så intresserad av kickstartern men den är säkert intressant för någon. :)

2097

deleta mitt konto tack
Ja… actions är lite speciella. Har hört dom funkar ok i språkundervisning.