Nekromanti [NYHET] RQ på svenska från Eloso Förlag

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ja, det rullar in översättningar känns det som som. Nu senast är det RQ som ska få en svensk version.

https://www.chaosium.com/blogannounc...IexWu8HTJpA9q8

Har ingen aning om hur "BRP" det senaste systemet är, men det kanske är det alla som diggade DoD:s BRP har väntat på?

Sen är det väl ytterst pettimetrigt av mig, men det var väl inte RQ som drog igång den första gyllene eran, utan Magic World? :-D

/Magnus

Mogger

Hipsteranka
Kul! Har personligen ingen direkt erfarenhet av Runequest, och just nu funderar jag mest på vad den svenska titeln blir? ;)

(Blir såklart Runequest, men kul att de bara väljer att översätta spel med titlar som är omöjliga att översätta :) )

zonk

muterad
Måns;n308743 said:
Kul! Har personligen ingen direkt erfarenhet av Runequest, och just nu funderar jag mest på vad den svenska titeln blir? ;)

(Blir såklart Runequest, men kul att de bara väljer att översätta spel med titlar som är omöjliga att översätta :) )
Runjakten!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Hoppsan. Blir intressant att se om det finns en publik för det här på svenska. Call of Cthulhu kändes klart mer självklart av nån anledning.

Nå, det är bara att de fixar en Dungeons & Dragons-licens också så har de väl typ the big three som de såg ut i början av 80-talet. Kanske lika bra att komplettera med Traveller också för att vara säker.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arfert;n308759 said:
Döper de spelet till nåt annat än RuneQuest köper jag det inte.
Men blir då inte den stora frågan: vem är Rune? Och varför är den andra halva av titeln på engelska?

/Magnus

Jocke

Man med skägg
Jag äskar att Eloso förlag gör så himla konstiga beslut om vad de ska publicera! Chock! Kalle Kula på Svenska! RuneQuest! You keep doing you Eloso! Shine on!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Classic Traveller på svenska, det hade varit något det. Små fina häften och lätt och prydlig layout. Absolut något som skulle vara inom räckhåll för en mindre operatör.

Khan

Kondottiär
Magnus Seter;n308765 said:
Men blir då inte den stora frågan: vem är Rune? Och varför är den andra halva av titeln på engelska?

/Magnus
Någon måste ju skriva modulen Runes Quest till den svenska upplagan. Annars blir det ingen snö till jul.

Oldtimer

Slava Ukraini!
wilper;n308783 said:
Classic Traveller på svenska, det hade varit något det. Små fina häften och lätt och prydlig layout. Absolut något som skulle vara inom räckhåll för en mindre operatör.
Jag pratade med Marc Miller om det i slutet av 80-talet och han var positiv till det. Tyvärr var vårt bankkonto inte lika positivt. :sad:

Bolongo

Herr Doktor
Magnus Seter;n308733 said:
Har ingen aning om hur "BRP" det senaste systemet är, men det kanske är det alla som diggade DoD:s BRP har väntat på?
Det är så BRP att det är själva urtypen för BRP.
Vad DoD-nostalgiker väntar på kan jag inte uttala mig om. När DoD först kom så testades det förstås av min dåvarande spelgrupp, men eftersom vi redan innan hade spelat RQ blev vår reaktion "vad är det här för urvattnad svagdricka" och så gick vi tillbaks till originalet. ;)

Sen är det väl ytterst pettimetrigt av mig, men det var väl inte RQ som drog igång den första gyllene eran, utan Magic World? :-D
Va? Åh, du menar i Sverige. Tja. Möjligt.

Men en sak kan jag säga: vill man spela middle-of-the-road-fantasy med lite Tolkien och lite Gygax i, så är RuneQuest helt fel spel.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
wilper;n308783 said:

När vi på Äspel under 1987 bestämde oss för att nästa produktlinje skulle bli SF stod valet mellan MegaTraveller och Star Wars D6. Jag tror fortfarande att vi valde rätt.

I början av 1990-talet avsåg Lancelot Games, med mig som konsult, göra en svensk version av 2300AD under titeln FutureShock. Dock planerade vi omfattande omarbetningar eftersom Kalla kriget var över; tredje världskriget i Twilight 2000 påverkar ju originalsettingens tidslinje rejält, vilket saknade trovärdighet 1991. Vi förhandlade med Loren Wiseman under hans Sundsvalls-besök och han var positiv. Tyvärr gick Lancelot i konkurs innan vi hann skrida till verket. Läs mer på min blogg:

https://gondica.wordpress.com/2011/0...r-futureshock/

anth

Vetefan
Jag är mest orolig för att Eloso tar sig vatten över huvudet.
Hur många saker har de i pipen?
CoC, Chock, RQ,... något mer?
Någonstans tycker jag att de kanske borde producera något först innan de skaffar fler licenser.
Å andra sida är ju halva RQ-jobbet gjort när de översatt CoC då de använder samma spelmotor.

Rangertheman

Myrmidon
anth;n308826 said:
Jag är mest orolig för att Eloso tar sig vatten över huvudet.
Hur många saker har de i pipen?
CoC, Chock, RQ,... något mer?
Någonstans tycker jag att de kanske borde producera något först innan de skaffar fler licenser.
Å andra sida är ju halva RQ-jobbet gjort när de översatt CoC då de använder samma spelmotor.
Handbok för superhjältar-rollspelet :) Men där tror jag i och för sig att det mesta av Elosos jobb är gjort och att det nu ligger på Agnes Våhlunds bord för att fylla på med fler illustrationer.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Spontant så är det roligt att fler spel kommer på svenska, men inte om det påverkar Chock-kickstartern som man ännu inte levererat på (utan flaggat att man ligger ca 6 månader efter satt deadline).