Nekromanti [Nyhet] SvD skriver långt om rollspel

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
I kulturdelen i dagens Svenska dagbladet finns en lång artikel om rollspel.

Några bra saker
Att det skrivs om rollspel
Att nittonåringar spelar rollspel
Att rollspelandet påstås stå inför ett uppsving

Några dåliga saker
Illa påläst skribent
Moralpaniken tas upp men avfärdas inte lika hårt som jag önskat
Åhléns är fortfarande dumma i huvudet
Nittonåringar spelar ett femton år gammalt äventyr till ett sexton år gammalt spel

Jimmy

The One Ringkvist
Dante;n154468 said:
I kulturdelen i dagens Svenska dagbladet finns en lång artikel om rollspel.

Några bra saker
Att det skrivs om rollspel
Att nittonåringar spelar rollspel
Att rollspelandet påstås stå inför ett uppsving

Några dåliga saker
Illa påläst skribent
Moralpaniken tas upp men avfärdas inte lika hårt som jag önskat
Åhléns är fortfarande dumma i huvudet
Nittonåringar spelar ett femton år gammalt äventyr till ett sexton år gammalt spel
Några mindre bra saker
Att det luktar väldigt placerat
Att det som Dante påpekar ovan, är ett hastverk

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Just ja, en bra sak till:

Riotminds har förstått att representation är viktigt

Jimmy

The One Ringkvist
Dante;n154484 said:
Just ja, en bra sak till:

Riotminds har förstått att representation är viktigt
Om det är avdragsgillt.

Arfert

Facit
Riotminds har polare på SvD?

Och som jag sagt i an annan tråd: Det vore kul om mer som hänt sedan 1995 vore med, nu är det bara fragment.

Necross

Swashbuckler
De rena sakfelen är trista. T ex <<De spelar "Vildhjärta", en vidareutveckling av kultförklarade "Drakar och demoner">> och <<När skräckspelet "Kult: Mörkrets legioner" började säljas i svenska leksaksaffärer 1992>>. Märkligt att de inte låter nån som kan ämnet läsa igenom artikeln innan publicering.

roboman

Veteran
Om vi ska rätta rena felaktivheter (som "Gelbanis") så heter äventyret dessutom Vildhjarta. ;)

Nästa grej jag fastnar för är det här: "Pentagram eller ej, de tre 19-åringarna stämmer in på rollspelarsignalementet: svarta kläder, hästsvansar och glesa bockskägg à la Pirate Bay-grundaren Gottfrid Swartholm Warg."
Men vi ser ju tydligt på bilderna att så inte är fallet. En kille har svarta kläder, hästsvans och glest bockskägg. Helt klart. De andra inte.

Däremot har en av dem Riotminds-tröja på sig. DET är konstigt. Har han tagit på sig den frivilligt, lagom till tidningens besök? Är det liksom hans rollspelströja, på samma sätt som jag ställde fram min lilla sfbok-drake när jag spelade i min ungdom? Eller har Riotminds rentav sponsrat gänget? Nej det borde de väl inte ha gjort, då skulle de ju spela framför datorn istället för att ha gamla regelböcker och en gammal spelledarskärm.

Conan

انتفاضة
Kul artikel. Trist, men väntat, med allt gnäll här.

God45

#PrayersForBahakan
Det här är den värsta grejen. Vi vill inte ha Drakar och Demoner som grejen som representerar oss. Det är BRP med ett namn för att lura folk att det är ett bättre spel, det är inte ens en del av OSR rörelsen som har black metal människor och porrstjärnor, det är inte bra grejer som hobby har utvecklat nyligen och som rör hela mediumet mot konst och det är inte ens nostalgi för rätt grupp av människor för att rekrytera folk vi vill ha. Måste vi ha en jävla nostalgi vinkel på skiten gör det till nostalgi för Vampire för fucks sake, det spelet hade i alla fall lite stilkänsla.

Hobbyn växer, vi får in mer folk än tidigare och det är på grund av att mediumet utvecklats bort från allt DoD är. Det här är någon sorts atavistisk throwback grej till artikel och jag avskyr den.

Necross

Swashbuckler
God45;n154709 said:
Det här är den värsta grejen. Vi vill inte ha Drakar och Demoner som grejen som representerar oss. Det är BRP med ett namn för att lura folk att det är ett bättre spel, det är inte ens en del av OSR rörelsen som har black metal människor och porrstjärnor, det är inte bra grejer som hobby har utvecklat nyligen och som rör hela mediumet mot konst och det är inte ens nostalgi för rätt grupp av människor för att rekrytera folk vi vill ha. Måste vi ha en jävla nostalgi vinkel på skiten gör det till nostalgi för Vampire för fucks sake, det spelet hade i alla fall lite stilkänsla.

Hobbyn växer, vi får in mer folk än tidigare och det är på grund av att mediumet utvecklats bort från allt DoD är. Det här är någon sorts atavistisk throwback grej till artikel och jag avskyr den.
Jag håller inte med. Jag hade skitkul med DoD 1987 och jag skulle säkert ha det idag också. Ärligt talat förstår jag inte vad du skriver. Bättre spel? Black metal människor? Medium? "det är inte ens nostalgi för rätt grupp av människor för att rekrytera folk vi vill ha"??! Vampire stilkänsla? Är det nån slags ironisk rant? I så fall är det ju lite kul.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tycker att det är positivt att det skrivs positivt om rollspel. Artikelns kvalitet kan det ju vara si och så med, men det är tyvärr mer regel än undantag att det är så, enligt min erfarenhet.

/Magnus

Jimmy

The One Ringkvist
Jag är vad man säger - åsiktsfull - ibland. Men, jag sitter inte och tror att jag har hela sanningar alltid. Jag gör inte anspråk på denna. Men nu följer

Jimmy skriver långt om SvD som skriver långt om rollspel

[url]http://www.svd.se/drakar-och-demoner-flyger-igen/i/senaste/om/kultur[/URL]

“När "Drakar och demoner" 30 år senare släpps i nyversion framstår det som en direkt uppbygglig hobby att berätta sagor tillsammans runt ett bord.”

Va?! Här är det någon som bestämt hur den vill att ingressen ska vara men inte hittar tillräckligt få ord för att beskriva ett trettioårigt perspektiv och därför blir det bara konstigt.

“När Max Herngren slår upp dörren till sin etta i Björkhagen i Stockholm gör han ett tappert försök att förekomma fördomarna.
– Vi funderade på om vi skulle dyka upp i pentagramtröjor,”

En referens till en lång historia bakåt….

“de tre 19-åringarna stämmer in på rollspelarsignalementet: svarta kläder, hästsvansar och glesa bockskägg à la Pirate Bay-grundaren Gottfrid Swartholm Warg.”
..där artikelskribenten fortfarande tror att han är. Rollspelare kan vara i alla åldrar, men ett signalement som jag skulle lyfta är väl snarare: omvärldsmedveten, kulturell, geek med preferens för sociala träffar och historieberättande, inte helt sällan vita män 35-45år med välbeställda arbeten.

“Två nyutkomna böcker om ämnet samt en stundade nylansering av just "Drakar och demoner" tyder dock på att rollspelandet är på väg tillbaka.”
Men hallååå!? Det är på grund av att det är på väg tillbaka böckerna kommer, inte tvärtom. Och nylanseringen av DoD hade aldrig gjorts om det inte fanns en beräknad ekonomisk bäring i projektet. Det är ett kommersiellt projekt.

“Äventyret utspelar sig inuti en ond skog”

Som faktiskt inspirerat till en svit konceptfilmer då RiotMinds stöttade ett ambitiöst projekt för några år sedan.

“Men snart släppte hämningarna.”
“Albin började ursinnigt låtsasstrypa den kvinna som hade spärrat in hans inlåsta vänner.”
Kanonartikel för att visa vad rollspel är.

“En moloken melodi av bandet Wardruna, som gjort soundtracket till tv-serien Vikings”

Just det, sa jag att Drakar och Demoner Tronländaren har ett eget soundtrack?

“Upplevelsen beskrevs som ”improviserad radioteater”.”

Jättebra!

“Första året såldes blygsamma 500 exemplar”

I förhållande till? Det är blygsamt i förhållande till vad som komma skulle.

“Magnus och Theodore utrustade sina karaktärer med osannolika styrkor, lade beslag på alla skatter och slogs mot alla drakar. Sedan hade de ihjäl varandra.”
I leave it to that.
Långt stycke om rollspelens kommersiella bakslag.

“Datorspelen kunde dessutom spelas på egen hand, utan timslånga förberedelser, vilket var behändigt för äldre rollspelare med allt mindre fritid.”

Superviktigt. Kan vi se att nya spel faktiskt gått åt det hållet? Mutant Startbox någon?

“För Theodore Bergquist, som vid det här laget hunnit bli vuxen, var saken allvarlig. Skulle "Drakar och demoner", rollspelens riksklenod, bara gå i graven? Han och vapendragaren Magnus Malmberg förvärvade rättigheterna för fyndpriset 170 000 kronor och bildade spelföretaget Riotminds år 2000. Äntligen kunde de förverkliga pojkdrömmen om att göra egna, proffsiga rollspel.”
Byt ut ordet riksklenod med “starkaste varumärke”. Vill tillföra att man inte behöver ett varumärke för att göra egna, proffsiga rollspel.

“Magnus och Theodore kallades ”blasfemiker” av konservativa spelare, men det fanns också de som liknade deras insats vid en kulturgärning.”

Inom Drakar och Demoners fanbas, ja. Jag struntade helt i det. Ohlmarks eller nyöversättningen någon?

“men expansionen blev så populär att den började uppfattas som ett spel i sin egen rätt, särskilt i utlandet där "Drakar och demoner" inte var något begrepp. Utomlands började produkten lanserar som enbart ”Trudvang”.

Önsketänkande? Källa? Det var ett medvetet val från RiotMinds att ta varumärket vidare, inte dånande hyllningkörer.

“Därmed trodde de flesta att ”Draken” somnat in för gott. Men så ifjol hände något.”
Asså,somnat hade de väl inte, men väl gick i sömnen? När de slutade prata med sina fans på sitt forum, när de lanserade DoDOnline, när de lanserade Götterdämmering Online och så vidare…
“Idag ses Magnus Malmberg och Theodore Bergquist här, i en garagelokal på Kocksgatan 50 i Stockholm, för att diskutera projektet som väckt den svenska rollspelsvärlden ur sin törnrosasömn.”
Hahaha!!! Som väckt “gamla Drakar och Demoner-nostalgiker” vore mer korrekt.

“Lägg därtill att Fria Ligan, en annan spelkonstruktör, är i färd med att ge ut en ny version av det gamla kultspelet "Mutant". “
Haha! Igen?!?! Alltså, utan Fria Ligan hade nog inte RiotMinds varit där de är idag. De skulle kunna vara det, men troligtvis inte. Handräckningen av Mutant och Coriolis till fangruppen från Järnringen ledde till Fria Ligans bildande. Detta spelförlag har sedan 2014 bevisat att rollspelsintresset är allt annat än avsvalnat i Sverige och utomlands. De har gång på gång brutit ny mark för svenska rollspel och nu inser fler att det är ett tåg som kan vara något att åka med på. Det finns plats för fler.

“Rollspelen upplever en renässans, inget snack om det, men vem har anledning att bry sig? Är återuppståndelsen enbart en angelägenhet för nostalgiska män i 40-årsåldern?”

Nej. Det sitter 19-åringar och spelar i inledningen av artikeln.

“– Fast vi spelar inte längre, påminner Magnus. Vi produkttestar.”
Okej. Varningsklocka. Jag har läst vad andra skriver om deras produkttester.

“– Men vi bidrar gärna till att göra rollspel till en legitim hobby igen”
Najs. Vi simmar alla i samma vatten. Snyggt att ni fick till artikeln!

“– Det är väldigt kul att vara någon som inte alls är som en själv.”

Spela rollspel!

“ Poängen är att vi ses och skapar en upplevelse. Det är som att vi träffas och ser alla Sagan om ringen-filmerna i sträck, fast vi gör filmerna tillsammans.”
Spela rollspel!

----
Och hela mitt inlägg luktar partiskhet, jag vet. Men det är att artikeln luktar egen historieskrivning som triggar mig. Det finns massor av aktiva förlag som ger och har gett ut rollspel i sverige - och det är fan de som ska hyllas kollektivt för att Drakar och Demoner fått den här möjligheten.
I övrigt. Kul att det skrivs om rollspel.

CapnZapp

Myrmidon
Jag fattade rätt snabbt att detta var "rollspel according to riotminds".

Riotminds syn på sin egen viktighet får mig att avfärda dem och allt de säger fullständigt.

Till de som i detalj synar artikeln har jag bara en sak att säga: "don't feed the trolls".

Enklare då att konstatera att artikeln är en puff piece för Riotminds produkter, och att då helt enkelt rycka på axlarna och gå vidare.