RasmusL;n300484 said:
Vissa verkar vänja sig vid att komma undan med i princip vad som helst. Jag tror att det formar deras beteende, risktagande och inställning till "dålig" publicitet. Och säger något om hur mycket vi låter privilegierade män komma undan med. Det är bara i särfall, som det här, som det plötsligt blir en konsekvens. Och även då tappar de aldrig riktigt sin position. Det är spännande, och skrämmande.
Jag förstår inte det här inlägget i debatten om jag skall vara ärlig.
Är det allmänt hållet som i att folk (lite allmänt och generellt, men då främst män i makt) kommit undan med skit. I så fall så visst, men vad har det med häxjakten på v5, WW och Martin Ericsson att göra?
Anser du att v5, WW och Martin Ericsson kommit undan med 'i princip vad som helst'? I så fall undrar jag vad det är de kommit undan med? För jag kan inte minnas att något företag, produkt eller person har nagelfarits och dömts hårdare än v5, (nya) WW och Martin Ericsson. Varje ord ut från WW har granskats med de allra mest onda av glasögon på ett sätt som varit rent foliehattigt i många fall.
Exakt vad som ligger bakom det här kan man bara spekulera om. Det kan vara att onyx-fans blev gramse på (nya) WW fans (där schismen David/Olivia Hill vs. Zak Smith/Sabbath är tongivande). Jag tror inte det är fulla sanningen dock. Min känsla är att det alltid har funnits en stark vokal gruppering som kämpat hårt för oWoD/VtM och som redan 2004 rackade ner på (dåvarande) onyx path för att de svek dem och gjorde nWoD/Requiem. Detta har nu glömts bort och OPP (Onyx Path Publishing) är numera deras älskling nummer ett för de återupplivade oWoD/vtm iom. x20 (mer specifik v20) linjen.
Denna gruppering fick ett nytt mål i v5, (nya) WW och ME när det snart visade sig att de inte hade för avsikt att bara tuffa vidare i spåret som x20 börjat plöja upp utan ville göra något nytt med spelet både gällande setting och system. Sen var hatfesten igång och (nya) WW har inte haft en chans för vad de än sagt eller gjort så har något kunnat hitta något att fästa sitt hat vid och så har det kört på till vägs ände som vi då såg för några dagar sedan. WW gjorde det inte heller lätt för sig och slirade ett antal gånger, det håller jag helt med på, men till den grad så de förtjänat det hat som förekommit tycker jag inte på något sätt. Gå in på rpg.net och läs trådarna där hur många hurrar och slår sig för bröstet över det här. Det är faan helt knäppt i mina ögon...
Cog.