Nekromanti [Nyhet] Zweihänder

Bolongo

Herr Doktor
Tja, eftersom dagens trend verkar vara att upplysa om Kickstarters, så kommer här mitt bidrag.

Zweihänder (tidigare känt som Grimdark) är ett low fantasy rpg som strävar efter en just grimdark stämning. Ärligt talat förstår jag inte namnbytet, det tidigare namnet var en mycket tydligare innehållsbeskrivning.

Så vad är det mer exakt? Jag tycker det verkar ganska tydligt att det är en - helt inofficiell och utan namns nämnande - uppdatering och vidareutveckling av WFRP 1-2e.

zonk

muterad
Fan det låter inte alls dumt. Är det nån som har koll på vad folket bakom har gjort tidigare? De måste vara rätt långt framme om de ska leverera saker i september i år..

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
zonk;n191539 said:
De måste vara rätt långt framme om de ska leverera saker i september i år..
Det är ett projekt som pågått i åtskilliga år nu.

Bolongo

Herr Doktor
Jag känner inte till några andra publikationer från konstruktörerna. Men om du scrollar ned till rubriken "How it was developed" finns det en lång genomgång av utvecklingsprocessen.

dawnrazor

Veteran
Spelet startade som en klon av WFRP 2e, på WFRP-forumet "Strike to stun". Därefter har det utvecklats och speltestats av WFRP-communityt. Jag känner i alla fall till Tanner Yea som är medförfattare, och han har skrivit en del grejer för Blood & Treasure (OSR-klon) och en del andra spel som jag inte följer.

zonk

muterad
Fan... lite sugen blir man allt. Låter lovande..

CapnZapp

Myrmidon
Bolongo;n191478 said:
Tja, eftersom dagens trend verkar vara att upplysa om Kickstarters, så kommer här mitt bidrag.

Zweihänder (tidigare känt som Grimdark) är ett low fantasy rpg som strävar efter en just grimdark stämning. Ärligt talat förstår jag inte namnbytet, det tidigare namnet var en mycket tydligare innehållsbeskrivning
Jag tror aldrig det hetat något annat än Zweihander, och att Grimdark bara var namnet på en särskild version - betan.

Jag tror således aldrig det bytat namn.

CapnZapp

Myrmidon
Bolongo;n191478 said:
Så vad är det mer exakt? Jag tycker det verkar ganska tydligt att det är en - helt inofficiell och utan namns nämnande - uppdatering och vidareutveckling av WFRP 1-2e.
dawnrazor;n191733 said:
Spelet startade som en klon av WFRP 2e, på WFRP-forumet "Strike to stun"
Ja precis.

Om inget annat bör det ständiga omnämnandet av hur Grim & Perilous allting är ge ledtrådar :)

CapnZapp

Myrmidon
Bolongo;n191478 said:
Ärligt talat förstår jag inte namnbytet, det tidigare namnet var en mycket tydligare innehållsbeskrivning.
Nja...äe.

Warhammer har alltid velat innehålla en rejäl klatt tramsig humor.

Om du vill åt Grimdark kan du se senaste stålmannenfilmerna.. här är det grim & perilous som gäller :grin:

CapnZapp

Myrmidon
Tyvärr tror jag det har mycket vibb av en fantasy heartbreaker, projektet.

Nu var det iofs massor med år sedan jag fluktade på Zweihanderforumet på StS, men då fick jag en kraftig vibb av "nu ska vi fixa allt som var fel med WFRP2"... utan att egentligen fixa någonting - mer lägga på allting och hans moster.

Vad jag menar är att jag skulle (tyvärr) bli fruktansvärt förvånad om Zweihander skulle göra för WFRP1/2 vad D&D5 gjorde för D&D (dvs jävligt bra grejer).

Istället tror jag Zweihander är mycket mer av vad Pathfinder är för D&D3... (och det är inte menat som beröm)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n191790 said:
Nja...äe.

Warhammer har alltid velat innehålla en rejäl klatt tramsig humor.

Om du vill åt Grimdark kan du se senaste stålmannenfilmerna.. här är det grim & perilous som gäller :grin:
Känns som att Zweihänder försöker gå åt det mer seriösa hållet (bu!) medan den humoristiska fanan hissas av Small but Vicious Dog.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n191792 said:
Känns som att Zweihänder försöker gå åt det mer seriösa hållet (bu!)
Det är för att fanbasen i Warhammerfallet alltid varit mycket mera grisbonde än GW själva.

Inget att bry sig om. Då menar jag, att om du skulle köra ett av många (bra) fan-'ventyr till WFRP2, får du ofta lägga "tillbaka" slapsticken själv.

zonk

muterad
Men är det verkligen så humorlöst? När man kollar på illustrationerna och stilen är det svårt att inte tycka att det är lite tongue in cheek.. som grimdark så lätt blir.

cogitare

Swashbuckler
Senaste versionen av Zweihänder som jag skummade imponerade inte. Ganska meh. Ingen backning för min del men önskar dem all lycka!

Cog.