Nekromanti Nyheter och Eons produktlivscykel

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tryckpressar (OT)

Well, det förklarar fortfarande inte varför tryckpressarna inte på kort tid spridit sig över hela Mundana. Krilles pappers-förklaring i "Dvärgar" är bara delvis tillfredställande på den punkten.

Sen hade träblockstryckets genombrott som sagt, contrary to popular belief, stora konsekvenser i Kina. Det mesta av Mundana kan förvisso beskrivas som statiska, framstegsfientliga samhällen på långt värre än Kina-nivå, men Thalamur ligger samtidigt i nära nog konstant krig med en fientlig makt och...nej, det funkar bara inte.

Hade det inte bara varit lättare att löpa linan ut och faktiskt låta tryckpressen vara ett utbrett, men nytt, fenomen på Mundana, att Mundana precis är i processen med samhällsomvälvningarna tryckpressen medfört? Det hade varit ett jättespännande tema, och den här fix idén att tryckpressar (och krut) inte hör hemma i fantasy är ändå bajs.

- Ymir, hade kanoner som villkor för att öht spelleda sin Stora Arkipelagen-kampanj

Poseur

Swashbuckler

Visst så håller jag med dig om att tryckpressar borde ha gjort en stor skillnad i kulturen. Men vad säger att det faktiskt inte har blivit annorlunda, eller att tryckpressen nyligen har uppfunnits i Thalamur?(Dessutom har ju både Jargien och framförallt dvärgarna tryckpressar långt innan Thalamur-boken)

Vad säger att tryckpressen faktiskt inte är en väldigt ny uppfinning i Mundana?

Edit: Missade ditt andra inlägg med en minut typ.

/Poseur ser lite från en annan vinkel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Ymir said:
den här fix idén att tryckpressar (och krut) inte hör hemma i fantasy är ändå bajs.
+1 på det.

Poseur

Swashbuckler

Skrivet av: Ymir
den här fix idén att tryckpressar (och krut) inte hör hemma i fantasy är ändå bajs.

+1 på det.
Signed. Håller helt med. Måste ha missat det när Ymir skrev det.

/Poseur fixat te åt flickvännen som skumt nog inte dricker kaffe(i min mängd)

Arfert

Facit

Ymir said:
Om det är fråga om nån slags enklare form at träblockstryck (som att man till exempel trycker varje sida från ett enda "träblock") så blir inte impacten så stor kulturellt; visst det möjliggör större upplagor snabbare än om man handskriver, men det är fortfarande ett relativt tidsödande hantverk.
Mjo, fast mycket tyder på att forskare kraftigt underskattat den kulturella impacten träblocks-tryckpressen gjorde på Kina. Mängden litteratur i omlopp exploderade, om än inte på Europa-tryckpressen-nivå, och ledde till sociala omvälvningar man bara, om jag förstått rätt, precis har börjat att analysera.

Tryckpress med flyttbara metalltyper tycks inte ha gjort nån större impact i Asien dock, trots att koreanerna uppfann den innan Gutenberg och co. Ja, om man inte är inne på linjen att asiaternas tryckpressar faktiskt influerade uppfinnandet av de europeiska , iaf.

Så det beror nog på lite.

- Ymir, hungrig
Det är mycket möjligt att det ledde till förändringar i Kina, får lita på dig där. Men inte ledde det till en total omdaning av det kinesiska samhället.

Och jag kände till den japanska tryckpressen, men det är extremt otroligt (visst ALLT kan vara möjligt) att Gutenberg kände till den.

Men med facit i hand så var det den europeiska moderna tryckpressen som förändrade världen. Inte den kinesiska eller japanska. Japan var isolerat och skydde förändring, inte Europa. Där var det en betydligt mer dynamisk situation med mängder av länder i konkurrens; så Gutenberg var på rätt plats. Man VILLE ha hans uppfinning, och det bums!

Så frågan är: Är merparten av Mundana mer likt Europa eller Kina?

duncan_UBBT

Swordsman

Det hade varit ett jättespännande tema, och den här fix idén att tryckpressar (och krut) inte hör hemma i fantasy är ändå bajs.
Det är faktiskt lite av ett under att krut faktiskt inte upptäckts än av Mundanas alkemister då det svåraste i framställningen är att skapa beståndsdelarna, vilka Mundanas forskare redan lyckats framställa.

Salpeter är ett alkemiskt preparat, träkol är både en vanlig handelsvara och ett alkemiskt preparat,
och svavel är även det ett vanligt preparat.

Ymir

Liten kantbaron

Och jag kände till den japanska tryckpressen, men det är extremt otroligt (visst ALLT kan vara möjligt) att Gutenberg kände till den
Tryckpressen med lösa metalltyper som jag talar om var från Korea, if I recall correctly. Anyhow, jag bedömer det inte som alls särskilt otroligt att någon form av kännedom om tryckpressarna i Asien kan ha nått Europa; Pax Mongolica rådde vid den aktuella tiden och handelskontakterna mellan öst och väst var sällsynt goda, se i övrigt artikeln jag länkade till, jag tycker dess argumentation, at the very least, är intressant.

Det tycks också väldigt ovanligt att likartade uppfinningar uppstår spontant på olika håll i världen utan influenser från varandra. Skriftspråket till exempel tycks bara ha uppfunnits tre eller fyra gånger i världshistorien. (Egypten/Sumerien, Kina, Olmekerna, Rapanui).

Därmed inte sagt att jag tvunget tror att den europeiska tryckpressen var influerad av de asiatiska, men jag bedömer det definitivt som en rimlig, rentav sannolik, möjlighet. "Extremt otroligt" är det verkligen inte, "extremt otroligt" är termen man använder om Dänicken-hypoteser, typ.

Men med facit i hand så var det den europeiska moderna tryckpressen som förändrade världen. Inte den kinesiska eller japanska. Japan var isolerat och skydde förändring, inte Europa. Där var det en betydligt mer dynamisk situation med mängder av länder i konkurrens; så Gutenberg var på rätt plats. Man VILLE ha hans uppfinning, och det bums!

Så frågan är: Är merparten av Mundana mer likt Europa eller Kina?
Jag menar att tryckpressar som fenomen förändrar världen, oavsett hur och var de uppstår. Kina, Korea, Tyskland, Mundana, doesn't matter. Graden av förändring kan sedan diskuteras. (Hade europeérna inte uppfunnit tryckpressen själva hade den snart kommit från Kina ändå, och resultatet hade mycket väl kunnat bli detsamma). Det enda fall jag, spontant, kan tänka mig där en tryckpress betytt föga vore i en fantasyvärld där magi av något skäl gjorde uppfinningen redundant (säg, genom flawless och billig magisk kopiering av skrifter, eller bättre lagringsmetoder än papper och text).

Fast jag vet inte riktigt vad vi diskuterar nu, alltså, vi verkar ju överens om att det är orimligt att tryckpressar finns i Mundana utan att göra något större väsen av sig? eller?

- Ymir, förvirrad

duncan_UBBT

Swordsman

Eller så är allt en konspiration från templens sida vars enda (seriösa) inkomstkälla är kopierandet av böcker för hand. Jag tänker mig munkar som springer runt i rånarluva och slår sönder alla de tryckpressprototyper som ploppar upp då och då.

Arfert

Facit

Duncan said:
Eller så är allt en konspiration från templens sida vars enda (seriösa) inkomstkälla är kopierandet av böcker för hand. Jag tänker mig munkar som springer runt i rånarluva och slår sönder alla de tryckpressprototyper som ploppar upp då och då.
Eller så är det helt enkelt att tiden inte är mogen för ett genomslag. Det kanske helt enkelt finns många skrivare, och andra alternativa sätt för informationsspridning i Mundana, behovet av tryckpressar är måhända inte så överhängande.

Lite som hypotesen att det experimenterades med enkla ångmaskiner (av filosofen Heron) under antiken, men att de aldrig kom förbi "leksaksstadiet" eftersom ekonomin byggde på slavarbetskraft; något behov av ångmaskiner för att ersätta muskelkraft fanns inte, eller var för litet.

Ymir

Liten kantbaron

Det är helt klart en bra idé, man hade rentav kunnat bygga en hel setting på en dylik konflikt. Det enda problemet med den, som jag ser det, är att religion som framstegsfientlig kraft är ett lite slitet grepp, minst sagt. Jag hade hellre, really, sett fantasyvärldar där religionen bidrog till utveckling.

- Ymir, tycker

Helmgast
Tre moduler på gång!

Den här sommaren har jag korrekturläst inte mindre än tre moduler - Damarien, Jargien och Ödesväven. På Damarien och Jargien finns fortfarande en hel del att göra med redigering, bilder och layout medan Ödesväven är så gott som klar, det behövs väl en baksidestext och en framsidesbild så är saken biff.

Och jag gillar dem alla tre. En bra sak med att vara korrekturläsare är att om det är nåt som jag tycker bör ändras på så kan jag påpeka det innan det är i tryck.

Och visst, utgivningstakten från tiden kring millennieskiftet kanske inte uppnås nu, men det är iallafall på väg åt rätt håll.

Arfert

Facit

...förresten, jag har dålig koll här; hur ser de vanliga skriftspråken ut i Mundana? Träblock lämpar sig bättre för skrift som baserades på tusentals tecken a la kinesiska/kanji, men mindre bra för alfabetisk skrift. Där är flyttbara typer enormt arbetsbesparande jämfört med träblockstryck.

det kanske helt enkelt är så att de viktigaste språken i Mundana skrivs på att sätt som gör att de är svåra att trycka på en rationellt, snabb metod?

Lite intressanta jämförelsedata för att ni ska förstå skillnaden:

Ett europeiskt renässans-tryckeri kunde klara av upp till 3600 sidor per dag, medan ett träblockstryckeri i Kina kanske kom upp i 40 sidor på samma tid (i jämförelsen ingår både trycktiden i pressen och "sättningstiden"/tiden för att göra träblocken. Och en handtextare gjorde ett fåtal sidor per dag.

40 sidor per dag är givetvis bättre än de tre-fyra en handtextare med gåspenna kanske klarade (de som testat vet ett det går låååångsamt)... men inte i närheten av de tusentals sidor ett tryckeri under femtonhundratalet kunde prestera.

Arfert

Facit

Ymir said:
Hade det inte bara varit lättare att löpa linan ut och faktiskt låta tryckpressen vara ett utbrett, men nytt, fenomen på Mundana, att Mundana precis är i processen med samhällsomvälvningarna tryckpressen medfört? Det hade varit ett jättespännande tema, och den här fix idén att tryckpressar (och krut) inte hör hemma i fantasy är ändå bajs.

- Ymir, hade kanoner som villkor för att öht spelleda sin Stora Arkipelagen-kampanj
Det är en mycket bättre idé, ja. Ballt. Ska nog införa tryckpressar i min nästa fantasykampanj. OCH krut.

Regmolar

Swashbuckler

Det är faktiskt lite av ett under att krut faktiskt inte upptäckts än av Mundanas alkemister då det svåraste i framställningen är att skapa beståndsdelarna, vilka Mundanas forskare redan lyckats framställa.

Salpeter är ett alkemiskt preparat, träkol är både en vanlig handelsvara och ett alkemiskt preparat,
och svavel är även det ett vanligt preparat.
Fast det förutsätter man att Mundana kemiskt (och fysikaliskt, men det är lättare att acceptera) fungerar på samma sätt som vår värld, och de nuvarande alkemireglerna skrattar ju rått och hånfullt åt den tanken... (fast det faktum att de uppenbarligen kan tillverka pulver som självantänder då det sprids i luft inger ju hopp för krutsubstitut om inte annat)

(OBS: missta inte inlägget för att jag skulle ha något mot krut i Mundana - jag gillar tidiga krutvapen)

Regmolar

Swashbuckler

Eller så är det helt enkelt att tiden inte är mogen för ett genomslag. Det kanske helt enkelt finns många skrivare, och andra alternativa sätt för informationsspridning i Mundana, behovet av tryckpressar är måhända inte så överhängande.

Lite som hypotesen att det experimenterades med enkla ångmaskiner (av filosofen Heron) under antiken, men att de aldrig kom förbi "leksaksstadiet" eftersom ekonomin byggde på slavarbetskraft; något behov av ångmaskiner för att ersätta muskelkraft fanns inte, eller var för litet.
Härligt, trodde inte att min lilla kommentar skulle ge upphov till en så pass intressant diskussion :gremwink:

Jag kan lite tänka mig att samhälleliga grejjer kan fungera i Jargien, eftersom det framställs som ett stagnerat och konservativt samhälle statt i förfall, med kejsarmakt och kyrka som inte skulle vara så roade om alla de besvärliga grupper som trängs i riket skulle komma i besittning av ett blivande "massmedia". Skulle det (och pappersbristen) kunna räcka som godtagbar ursäkt för att den inte spridit sig från Jargien än? Regimen i Thalamur är väl ganska restriktiv med vad för teknologi som sprids utanför riket också (och vill nog definitivt inte har läskunniga och ifrågasättande undersåtar i de lägre klasserna).

Å andra sidan kanske tryckpressen är tämligen nyuppfunnen på båda ställena, och bara väntar på ett tillfälle att få explodera... det skulle vara spännande att lägga in, tror att jag ska köra på det om jag drar upp en ny kampanj ^^

Och dvärgarna håller ju gärna hårt på sina uppfinningar och förmedlar inte alltför mycket kunskap till omvärlden.

Ymir

Liten kantbaron

Regimen i Thalamur är väl ganska restriktiv med vad för teknologi som sprids utanför riket också (och vill nog definitivt inte har läskunniga och ifrågasättande undersåtar i de lägre klasserna).
Fast det är ju just subversiva, läskunniga element från proletariatet som förfogar över tryckpressarna i Thalamur.

Vilket i sig är väldigt märkligt.

- Ymir, påpekar

Ymir

Liten kantbaron
Re: OT: Övärlden

Mitt och Lycans Övärlden-projekt tycks onekligen på väg att bli fullkomligt awesome, och jag är glad att du är entusiastisk inför det. Vi får se i vilken form det presenteras till sist; just nu växer det fram på en wiki.

Men, och det är ett stort men, det går fullständigt sönder om man vill förhålla sig till officiella befolkningssiffror (dvs att Övärlden har färre invånare än Malmö). Alla konflikter, fraktioner, händelser och folkgrupper vi konstruerat måste mer eller mindre skrotas då, och då försvinner poängen med alltihop.

Så snäääälla Neogames, fixa den fördömda demografin i Mundana, så looovar jag att börja knarka amfetamin eller nåt och skriva klart Västlanden innan julen.

- Ymir, bönar

Regmolar

Swashbuckler

Fast det är ju just subversiva, läskunniga element från proletariatet som förfogar över tryckpressarna i Thalamur.
Nu kollade jag faktiskt upp källan (kul att något som bara nämns i förbifarten i texten givit så starka reaktioner :gremwink: ) spoilermärker för säkerhets skull.

De som kör tryckpressarna är inte rebeller från folket, utan den socialt progressiva medborgarkvartett (eller, ja, det står väl inte explicit var de tre "lärjungarna" kommer ifrån) som i hemlighet organiserar rebellerna.

Telephalsion

Swordsman

Om Krut finns i mundana tror jag bestämt att det finns en sammanslutning som reglerar kunskapen om substansen.

Varför inte, det finns jutrots allt sammanslutningar för så mycket annat!

Dessutom är det lite ont om Alkemistsammanslutningar som håller kunskapen om Krut hemlig, transmuterar guld, ändrar resonansriktningar på saker hejvilt och är allmänt mystiska, men ändå inte magiska.

Eagle

Swordsman
kastar in handduken

Ok, så det händer en del med Eon trots allt!? Men allvarligt, handen på hjärtat... någon gång så måste väl ändå det ta slut? Har inte alla rollspel (förutom möjligen Dungeons & Dragons) en livscykel? Hur många supplement till kan man krama fram innan idéerna är slut? 4, 5 möjligen 6 stycken!? Är det verkligen realistiskt att tro att det kommer att komma en ytterligare version av Eon? Nej, jag är rätt så säker på att Eon är inne på sista versen. Omsättningen har ju dalat markant. Blev nyfiken och kollade deras senaste årsbokslut. Bokslutet visade på en omsättning på 320 Tkr och ett resultat efter finansnetto på 22Tkr. Tar han överhuvudtaget ut någon lön ur bolaget? Det är ju ganska deprimerande. Om det inte går att tjäna pengar på att göra rollspel, så har jag svårt att se var motivationen till att göra rollspel ska komma ifrån. Älskar Eonrollspelet men det är nog bara en tidsfråga innan Neogames kastar in handduken och ger upp.