Nekromanti Nyheter och Eons produktlivscykel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: kastar in handduken

Eagle said:
Om det inte går att tjäna pengar på att göra rollspel, så har jag svårt att se var motivationen till att göra rollspel ska komma ifrån.
Det finns en hel del av oss som finner motivationen till att skriva rollspel dels i själva rollspelsskrivandet, och dels i att folk läser det man skapar.

Det vore en mycket, mycket fattig värld om pengar vore den enda motivationen för folk att göra något.

Det har f.ö inte gått att tjäna pengar på rollspel i sverige på ganaka länge. Ändå har vi i förhållande till befolkningsmängd en livkraftig hobby med flera aktörer som producerar saker (Neogames, Järnringen, Fallen Publishing, Mindless Gaming...)

Konstigt, va?

Björn Wärmedal

Björning Wheel

Som krank säger så har det inte gått att göra stora pengar på rollspel i Sverige på många år, men hobbyn lever och frodas ändå.

Nackdelen med att inte kunna tjäna pengar på det är att man inte kan anställa folk för att BARA skriva rollspel. Så utgivningstakten blir nödvändigt låg, vilket också gör att årsomsättningen inte blir så stor.

Men att inspirationen till fler tillbehör skulle ta slut tvivlar jag starkt på. Eon är ett av de största rollspelen i landet idag, med ett relativt stort antal trogna spelare/kunder. Vad jag har förstått så sålde nya Alver-boken remarkabelt bra (rätta mig om jag har fel, den som vet).

Som redan sagts så är moduler om Jargiska kejsardömet, Västlanden och Övärlden på väg (nåja, vi får se hur det blir med Övärlden).

I produktsviten finns det utan tvekan plats för massor av mer material:
- Damarien & Västmark
- Drunok
- Mer äventyrsböcker
- En ny tirakbok (detsamma med dvärgar)
- Ebhron (det som stod i Fjärran riken räcker knappast!)
- En ny magibok

Ang. en ny version av spelet så tror jag absolut att marknaden finns, och likaså finns det områden som många vill få reviderade:
- Fummeltabellen
- Magireglerna
- En översyn av demografin
- Revidera alla bakgrundstabeller

(Massa fler förslag kan man hitta i den här diskussionen som jag hittade i gravhögen)

Dessutom, när man tycker att man producerat tillräckligt om Mundana, så kan man alltid revidera reglerna ytterligare och skapa en ny spelvärld. Det är egentligen helt fantastiskt att Mundana som värld har stått sig på marknaden i över 10 år! DnD ger väl ut nya världar oftare än så? (Eller? Har jag fel?)

Eagle

Swordsman

Spännande idéer. Jag älskar Eon. Det är det fantasyrollspel jag spelat allra mest och jag har köpt alla böcker som givits ut, och jag måste säga att kvalitén bara blir bättre och bättre. Alverna och Misslor var otroligt välgjorda. Bra skrivet, fina illustrationer. Personligen så skulle jag gärna vilja ha en ny mer strömlinjeformad version av Eon.

Men vi lever i en ekonomisk verklighet. Vi får kanske leva med att rollspel för alltid kommer få leva en tynande tillvaro i skuggan av dataspel.

/Eagle

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Eagle said:
Men vi lever i en ekonomisk verklighet. Vi får kanske leva med att rollspel för alltid kommer få leva en tynande tillvaro i skuggan av dataspel.
Traditionella bordsrollspel tror jag inte kommer att bli stort igen. Däremot vet vi att det pågår en himla massa spontanrollspelande ute i landet, som "riktiga" rollspelare brukar rynka på näsan åt. Harry Potter-forumrollspel till exempel. Eller Twilightdito. Klassiska exemplet här på wrnu är väl Vildhästar, där unga tjejer rollspelar att de är... hästar.

Alltså, jag säger inte att alla rollspel ska bli såna. Jag säger att om vi vill ha nytt blod måste vi tänka nytt, och sedan hoppas att några av de nya vill utforska den sorts rollspel vi gillar också.

Men hela "hur vi ska locka nytt blod till hobbyn" kanske är en tråd för ett annat delforum. jag tror bara inte man gör det med tabeller, regler och tärningsslag.

Laowai

Hero
Re: OT: Övärlden

Så snäääälla Neogames, fixa den fördömda demografin i Mundana, så looovar jag att börja knarka amfetamin eller nåt och skriva klart Västlanden innan julen.
Who do i have to fuck to make this happen?
Annars skulle ju tillgång till arkipelagwikin vara awesome. Har en favoritkaraktär som jag än så länge aldrig fått spela. Adasier som flyttat till stora arkipelagen (som i mitt huvud är lite Karibien/Thailand rent miljömässigt) och lever där som fiskare och bara softar. Att ha lite mer kött på benen till bakgrunden skulle vara guld värt

/Laowai, som druckit både ett och sex glas vin.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Flyttad deltråd

Den tråd som fanns här kom att handla om svenska rollspel i allmänhet, så jag flyttade den till det allmänna rollspelsforumet. Den går att läsa här.

/tobias