Nekromanti Nyhetspolicy

Dilandau

Myrmidon
Jag har bara en liten fråga om nyheterna som publiceras här på rollspel.nu. Vilka kriterier används vid nyhetsvärderingen? Finns det någon nyhetspolicy?

Ofta tycker jag nämligen att nyheterna och notiserna närmar sig ren textreklam. Som "Mongooses januari-releaser", "Smyglyssna på Järnringens cd-skiva" eller "Eon III".

Detta är knappast något unikt för rollspel.nu. De flesta sajter som behandlar dator- och tvspel är ju t.ex. bara rena anslagstavlor för spelföretagens pr-avdelningar.

Om ni måste göra textreklam för olika rollspel, gör det inte på nyhetsplats och se till att ta betalt för det! :)

Mask_UBBT

Hero
Men då måste du fråga dig själv vad som egentligen är intressanta nyheter i rollspelsvärlden. Jag menar, det är ju inte så att rollspelsvärlden egentligen bryr sig så mycket om ifall Gary Gygax ryktas klä sig i kvinnokläder, och ett reportage om svälten i söda WOTC-imperiet låter inte heller särskilt rollspelsrelaterat, egentligen, för att inte tala om trovärdighetsmässigt andefattigt.

Min poäng är helt enkelt att nyheterna ska behandla saker som är intressanta för hobbyn, och det är saker som nysläpp, företag som går i konkurs eller påbörjar nya projekt. Oavsett om det rör sig om smygreklam eller inte.

/Mask

Johan K

Gammal & dryg
För min del så tycker jag att alal nyheter som avhandlar rollspel & närliggande områden är intressanta. Alltid bra att hålla sig uppdaterad på vad som händer ute i den stora rollspelsvärlden... :gremlaugh:

Dilandau

Myrmidon
Jo, du har en bra poäng. Jag vet inte riktigt hur rollspelsjournalistik skulle se ut annars.

Det blir bara en unken smak i munnen när jag ser sajter som EN-world vars första sida är en stor reklampelare för wotc och diverse d20-förlag.

Jag gillar inte att idéella sajter som rollspel.nu utnytjas som språkrör för kommersiella företag. Jag misstänker att rollspel.nu skapar uppmärksamhet för spel etc. motsvarande åtskilliga tusentals kronor i reklam.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag vet att någon slags förändring av nyhetsrapporteringen, där olika forumiter skulle få ansvar för olika sidor och rapportera in nyheter därifrån, var på gång. Men antingen har det projektet stått helt stilla på sistone eller runnit ut i sanden. Personligen hade jag helst sett att nyhetssidan uppdaterades oftare än i dagsläget. Ren reklam tycker jag inte att nyheterna är. De berör ju inte bara saker som involverar de stora rollspelsföretagen. Dessutom har alla forumiter möjlighet att rapportera in intressanta inlägg som nyheter.

Foggmock

Myrmidon
Jag gillar inte att idéella sajter som rollspel.nu utnytjas som språkrör för kommersiella företag.

Men det gör vi ju inte. International Movie Database har så vitt jag vet inget med filmindustrin att göra, men de rapporterar nyheter och lägger upp information om de flesta nya filmer som är på G. Varför? För att det finns ett intresse bland de miljoner filmfans som besöker sidan att få veta. Att låta saker sprida sig via word of mouth tar helt enkelt för lång tid.

Samma sak gäller för rollspel.nu. Vart skulle jag, som sällan eller aldrig surfar runt på företagens egna hemsidor, höra om saker som nya spelarboken till Mutant, Eon 3 eller Götterdämmerung (nu var det ju jag som rapporterade in pressreleasen om Götterdämmerung för att jag är så snäll och inte ryter "Kan du väl göra själv" till RiotMagnus, men iallafall) om inte här på rollspel.nu? Eon 3 hade jag inte hört talats om förrens jag hade åkt ner till Skåne och pratat med Pendragon/Ymir igen. Nu läste jag det på Eonforumet istället, i form av en kommenterad nyhet (ja, jag är sämst på att läsa framsidan!) och känner att jag klarar att hålla mig uppdaterad i rollspelsvärlden.

Och herregud, det handlar om rollspelsföretag där det enda som är "kommersiellt" på riktigt är Neogames, inte film- eller musikvärldens stora bolagsjättar. Ska rollspel.nu avkräva en royalty varje gång någon säger "Mittland är en bra modul" eller "Eon 3 motsvarar och överskrider verkligen mina förväntingar!" av respektive bolag? Eller censurera debatter om saker man kan ta betalt för reklam av? Nä, vet du vad. En hälsosam nyhetsrapportering är nyttig för hobbyn och ligger på samma nivå som att två kompisar pratar med varandra. Tänk dessutom på det otroligt begränsade utbud med reklamplatser det finns.

Dilandau

Myrmidon
Jag tror nog att rollspelstillverkarna är mycket medvetna om rollspelssajter som informationsspridare. De är ju inte korkade. Att sajterna själva inte har något emot att användas på detta sätt är en helt annan femma. Men de borde i alla fall vara medvetna om att de är ett led i företagens marknadsföring.

Ska rollspel.nu avkräva en royalty varje gång någon säger "Mittland är en bra modul" eller "Eon 3 motsvarar och överskrider verkligen mina förväntingar!" av respektive bolag? Eller censurera debatter om saker man kan ta betalt för reklam av? Nä, vet du vad.
Nu tar du i lite väl mycket. Jag har bara talat om det som skrivs på nyhetsplats . Inte om recensioner eller foruminlägg. Jag vill verkligen inte att rollspel.nu tar betalt för att skriva/lägga upp positiva recensioner. Inte heller att forumdebatten censureras.

Insignia

Swashbuckler
"Att sajterna själva inte har något emot att användas på detta sätt är en helt annan femma."

Du får det att låta som om företagen utnyttjar naiva hemsidor som inte förstår bättre :gremtongue:

Nya rollspel och moduler ingår som en naturlig del i spelhobbyns nyhetsutbud. Det ÄR en nyhet att Riotminds ger ut ett nytt spel. Visst är det en fördel för dem att deras namn sprids, men det är också en fördel för oss spelintresserade att höra talas om nya spel, samt för rollspel.nu som ju ökar sitt eget värde för besökarna genom att erbjuda den här informationen. Alla tjänar på det, utom folk som inte bryr sig, och de läser i alla fall inte nyheterna.

Gardener

Champion
Policyn är generellt sett att vi lägger upp nyheter som är av intresse för rollspelare, främst dock om direkt rollspelsrelaterade saker. Att ge våra besökare en samlad plats att hitta nyheter om vad som händer inom rollspelssaker är en tjänst vi har valt att ge våra besökare. De nyheter som läggs upp är främst sådant som våra besökare skickar in eller som vi får i form av "pressmeddelande" från företagen. Tanken är att nyheterna ska skrivas om så att de inte innehåller subjektiv information om produkter, men då vi inte alltid har tid att skriva om det som skickas in händer det ofta att de läggs upp utan större förändringar.

Självklart är nyheterna en reklampelare för företagen, annars skulle de inte lägga ner tid på att skriva texter och självmant skicka in dem till oss, men vi tjänar också på det så det är ett symbiosförhållande.