Nekromanti Nyinspelningar av filmer

Organ

Out of time, out of mind
Det här med remakes är ett komplicerat ämne. Under de senaste tio åren har fenomenet formligen exploderat och vi har fått se både det ena och det andra i ny kostym med mycket skiftande resultat. Problemet med remakes är att för att någon ska vilja göra en, och än hellre vilja betala för att se en, måste det vara ett bra orginal. Vem vill liksom se en skitfilm med nya skådisar? Tyvärr så blir då ofta så att, även om den nyare versionen är bra, så är den inte på långa vägar så bra som orginalet och då kan man lika gärna se den istället. Så grejen borde vara att hitta en film som är tillräckligt bra för att folk ska bli intresserade av att se en ny version, samtidigt som den har sådana brister att man har något att tillföra.

Så vad jag undrar är: Vilken film skulle DU vilja se en ny version av?

Mitt eget svar på den frågan måste bli Logan's Run. Jag tycker redan filmen är fantastisk men skulle gärna slippa de klumpiga 70-tals-effekterna. Sedan tycker jag att den gott och väl kunde vara lite längre, framförallt skulle jag vilja se mer av de mest spännande bitarna efter Logans flykt men innan han kommer till utsidan.

En annan bra SF-film från 70-talet som jag tror skulle kunnas göra bättre är Westworld, och det av ungefär samma anledningar.

/Anders

MrG

Swashbuckler
Visserligen tv-serier, men...

Blake 7 och Prisoner, skulle jag gärna se som nyinspelningar.

Och å andra sidan bör det vara skottpengar på nästa person som vill göra en remake på Casablanca :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Big trouble in little China
Första gången jag såg den här filmen kom jag in någonstans i mitten; och då (när man liksom tar för givet att alla karaktärer och handlingen blivit etablerad ordentligt) så kändes filmen ashäftig och asspännande; och jag såg verkligen fram emot att få se den från början, för att förstå all bakomliggande goodness.
Grejen är bara att det inte finns något sådant. De bara flamsar och tramsar fram till upplösningen. Det är en bra franchise, dock, och skulle kunna bli en skön rulle om man bara skrev om och tog det lite lugnare i inledningen för att få en god start.

The Beach
Istället för att göra en Blue Lagoon med läskiga hajar; gör om filmen så att den faktiskt berättar samma historia och behandlar samma teman som boken. Jag tror det fanns en scen i filmen jag gillade (när alla berättar vad de vill att Richard skall handla i stan - och man fattar hur usla de är på att leva i paradiset (de vill ha batterier och gummihandskar och blekmedel; allt för deras förströelsehungers och fåfängas skull)). Resten hade man mer eller mindre svamlat bort.

Barbarella
Gör om som en riktig hårdporrfilm.

Johan K

Gammal & dryg
Så vad jag undrar är: Vilken film skulle DU vilja se en ny version av?
Då skulle jag vilja se de sammlade verkande av de filmatiserade verkan som Asrid Lindgren har skrivit. Det skulle var kul att se dem igen.
MEEEEEN, frågan är åxå. Skulle de isåfall vara lika bra som man minns dem i nyutgåvan ? Jag är inteså säker på att de skulle vara det, trotts allt.. Vad tror ni ?

Svarte Faraonen

ром и смерть
THE GUN IS GOOD! THE PENIS IS EVIL!

Den sortens filmer görs inte längre. Vår tid tycks ha utvecklat en djupt irrationell aversion mot surrealistiska visionssekvenser (se även: Excalibur), något jag sörjer djupt. Frågan är bara vem som skulle tryckas in i röda kalsonger och stövlar.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: THE GUN IS GOOD! THE PENIS IS EVIL!

Vin Diesel som Zed? Skulle kunna funka... han har ju "brutal mördare"-grejen inne, i alla fall. Det enda problemet är han inte är hårig nog för att matcha Sean Connery... men få är det. :gremwink:

Hmmm...

Här är några filmer jag skulle vilja se remakes av:

The longest day (Så vida de inte förvandlar den till en propagandafilm samtidigt)

Tora Tora Tora

Day of the Dead (De håller iof på med en sådan, men den verkar inte hålla sig särskilt trogen till orginalet)

Arfert

Facit
Spartacus
Day of the Triffids
Soylent Green
Rymdinvasion i Lappland
Blondin i fara

till att börja med...

Organ

Out of time, out of mind
The longest day (Så vida de inte förvandlar den till en propagandafilm samtidigt)

Tora Tora Tora
Absolut! Tora Tora Tora med effekterna från Pearl Harbour hade nog blivit störtbra.

Annars finns det ett problem med nyinspelningar av krigsfilmer, nämligen att de ofta har värderingar som känns mossiga i dag. Ett exempel är Sahara med Humphry Bogart. På 90-talet gjordes en nyinspelning med James Belushi som den hjältemodige stridsvagnschefen. Problemet är att den ursprungliga filmen gjordes mitt under ett brinnande andra världskrig vilket gör att man får ha överseende med att italienarna skildras som veka fegisar och tyskarna som monokelbärande sadistskurkar. Dessa element har man tyvärr valt att behålla i nyinspelningen. Detta hade funkat om man gjort en äventyrsfilm a la Indiana Jones men här har man försökt göra en (nja, någorlunda i alla fall) realistisk krigsfilm vilket endast ger en fadd smak i munnen och en stilla undran över att hollywood inte kommit längre.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Jag sitter och funderar på filmer som skulle kunna må bra av en nyinspelning, men hittills har jag inte kommit på någon som jag verkligen skulle vilja se.

Varför?

Jo, för att nyinspelningar brukar vara så fokuserade på att putsa upp ytan att filmen tappar hjärtat.

Ta tex Soylent Green som nämnts här. Den skulle tappat den råa känslan av desperation när den fått någon publikmagnet som tex Clooney eller Dicaprio som huvudperson och fyllts ut med häftiga actionsekvenser.

Visst skulle man kunna ta bort några av de teknologibitar som känns gamla i Westworld, men man skulle lägga på action som förstörde känslan av att huvudpersonen är en "vanlig" människa.

Prisoner? Nej, den är bra som den är, den ska vara lite surrealistisk.

Av allt som nämnts är det bara Logans Run och Blakes 7 som skulle kunna funka för mig. Blakes 7 lär knappast hända, med tanke på att den är så politiskt inkorrekt som den kan bli.

Några som jag med viss tvekan skulle kunna tänka mig:

Space 1999. Konceptet är inte fel, men en modernisering av vissa saker skulle vara bra.

Death Race 2000. Kul film, och den kan knappast fuckas upp nämnvärt av action.

On the beach. Föregångaren till Mad Max, med bilkrasher och död i ett postapokalyptiskt Australien. Egentligen är det inget fel på den, men för att nå ut till en större publik behöver den färg och en modernare miljö.

Tank Girl. Sorry, men den effades så illa att det behövs en ny.

ripperdoc

Myrmidon
Jag tillhör dem som tycker att nyinspelningar oftare är bättre än originalen, men jag är väl inte lika mainstream som resten :gremwink:

1984 är väldigt trist (mest för att den är så trogen boken), så någon ny fräsch idé här skulle inte skada.
Flykten från New York behöver en uppdatering av uppenbara skäl
Och Terminator 1 lider av hemska specialeffekter, så den kan man fräscha till, om man håller sig trogen den ursprungliga stämningen.

Sedan borde Arnold göra en uppdatering av sin Herkules-film :gremwink:

/RD

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Speaking of such things

New York Times recenserar en psuedo-remake av

The Cabinet of Dr. Caligari, made in Germany in 1919, virtually cornered the market on the concept of “disorienting.” So what David Lee Fisher has accomplished in his unusual semi-remake is rather startling: he has out-disoriented the original. Probably not in the way he intended, but still, interesting, and kind of dizzying.

Robert Wiene’s “Caligari,” of course, is a landmark of silent cinema. Filmed when Germany was suffering a severe shortage of right angles, it is chock-full of skewed windows, crooked doors and warped walkways, not to mention freakishly made-up characters.

Mr. Fisher has scanned the original backgrounds from an old print and, through some kind of green-screen magic, put living, speaking actors into them. They tell a fleshed-out version of the original story, written by Mr. Fisher but basically the same as that flickering tale from almost 90 years ago: Francis (Judson Pearce Morgan) and his friend Alan (Neil Hopkins) visit a fair where the mysterious Caligari (Daamen Krall) is exhibiting a somnambulist (Doug Jones) who accurately predicts Alan’s death.

The disorientation begins the first time an actor speaks: so ingrained are the silent Expressionist images of the original that it is jarring to hear voices. It’s doubly jarring that the resulting dialogue sounds very 21st-century (except when, occasionally, it sounds like a noir detective film), even as the makeup is recreating the 1919 look. Brain cannot reconcile! Circuit overload!

And, of course, while your brain is fritzing out, you’re trying to figure out how the cinematic trick was done and what the implications might be for other old films. Scary, disturbing, intriguing, all at once.

Troberg

Sinister eater
Re: Speaking of such things

Låter väldigt spännande. Jag gillar originalet och det känns som om de bevarat den bra.

Vilket påminner mig, jag måste försöka hitta de två Mabuse-filmerna, det var länge sedan jag såg dem.

Troberg

Sinister eater
Re: Speaking of such things

...fast du kanske var ute efter ännu billigare, typ gratis?
Reapris (typ 2 eller 3 för en hundring) eller så är lagom, det var vad jag gav för Dr Caligari. Jag skulle dock gärna ha dem gratis också, så att jag kan förvara dem i en mer praktisk form. Naturligtvis kan man rippa skivor, men det tar tid och är omständligt. Vem orkar rota fram en skiva när en fil bara är ett par klick borta?