Det här med remakes är ett komplicerat ämne. Under de senaste tio åren har fenomenet formligen exploderat och vi har fått se både det ena och det andra i ny kostym med mycket skiftande resultat. Problemet med remakes är att för att någon ska vilja göra en, och än hellre vilja betala för att se en, måste det vara ett bra orginal. Vem vill liksom se en skitfilm med nya skådisar? Tyvärr så blir då ofta så att, även om den nyare versionen är bra, så är den inte på långa vägar så bra som orginalet och då kan man lika gärna se den istället. Så grejen borde vara att hitta en film som är tillräckligt bra för att folk ska bli intresserade av att se en ny version, samtidigt som den har sådana brister att man har något att tillföra.
Så vad jag undrar är: Vilken film skulle DU vilja se en ny version av?
Mitt eget svar på den frågan måste bli Logan's Run. Jag tycker redan filmen är fantastisk men skulle gärna slippa de klumpiga 70-tals-effekterna. Sedan tycker jag att den gott och väl kunde vara lite längre, framförallt skulle jag vilja se mer av de mest spännande bitarna efter Logans flykt men innan han kommer till utsidan.
En annan bra SF-film från 70-talet som jag tror skulle kunnas göra bättre är Westworld, och det av ungefär samma anledningar.
/Anders
Så vad jag undrar är: Vilken film skulle DU vilja se en ny version av?
Mitt eget svar på den frågan måste bli Logan's Run. Jag tycker redan filmen är fantastisk men skulle gärna slippa de klumpiga 70-tals-effekterna. Sedan tycker jag att den gott och väl kunde vara lite längre, framförallt skulle jag vilja se mer av de mest spännande bitarna efter Logans flykt men innan han kommer till utsidan.
En annan bra SF-film från 70-talet som jag tror skulle kunnas göra bättre är Westworld, och det av ungefär samma anledningar.
/Anders