"Standard-amerika-fantasy, så som den tydligast uttrycks i Dungeons&Dragons-filmen. Kejsarinnan Vadhonnuhette kräks ur sig något som mest lät som den amerikanska oavhängighetsförklaringen, och i övrigt en modern maffia, modern skola, modern ekonomi..."
Ah, som jag trodde. Nej, jag håller med om att nutidsfantasy inte är särdeles kul. Frågan är varför den generella amerikanska synen på Fantasy är just sådan. Är det bara historielöshet, eller är det nåt annat?
"Det finns nog två orsaker till det. Den ena är att Västmark är något man känner igen, medan Skymningshem inte är det. Det dräller av riddarsagor och Robin Hoodar, och de flesta har i alla fall ett hum om medeltid. Däremot är det ont om sagor från världar med grön himmel, mängder med vatten och sjöfarare och pirater."
Det köper jag bara delvis. Snarare tror jag att det är avsaknaden av ett rent och rakt koncept som gör att Skymningshem känns mindre tillgängligt för mig. Hade jag läst det där om "grön himmel, pirater och sjöfart" först av allt så hade jag nog varit betydligt mer intresserad. Istället blev Skymningshem i mitt huvud endast associerat med vad det inte är; ingen medeltid, inga egentliga städer, ingen metall, inga berg, und so weiter.
Jag försöker inte att vara irriterande här; det hela var tänkt som en möjlig förklaring. Synd att jag bara vet vad jag själv har för orsaker att inte spela det. /images/icons/smile.gif
"Den andra orsaken är nog att Västmark är klart, medan Skymningshem inte är det."
Kan vara sant, men jag misstänker att det förra var huvudorsaken.
That said - jag beundrar skarpt både Västmark och Skymningshem, om inte annat på grund av all tid och energi som gått åt. /images/icons/smile.gif
--
Björn
"My head hurts."
"You know, they can amputate."