Nekromanti nytryck på "gamla" böcker

neowyn

Swordsman
Äventyrsspel gav ju ut ett antal böcker på den tiden det begav sig, men nu finns väll inte äventyrsspel mer...
Så vad händer med rättigheterna till dessa böcker?
Mitt grundproblem är att jag skulle vilja se mina utnötta stackars Elric böcker i nyare format och med bätre bindning, har jag en chans att få göra detta eller är jag hänvisad till de engelska alternativet?

Dimfrost

Special Circumstances
Äventyrsspels svenska översättningar var sällan vidare lyckade så det lär ändå vara bättre att läsa dem på engelska. (I och för sig är ju Moorcock ingen vidare författare i original heller, men han har i alla fall en bunt bra idéer ibland. :gremgrin:)

/Dimfrost

Andy

Vila i frid
Jag förlänger frågan.

Vem sitter på rättigheterna till gamla äventyrsspelgrejer (jag vet att det har diskuterats förut men har glömt bort svaren).

Och vem äger Wastelands och Khelataar?

Nytryck rakt upp och ned eller kanske en REV. utgåva av de gamla grejerna.

Kan det till och med komma ett nytryck på alla gamla Ereb Altor moduler? Tänk att sitta med en sprillans ny Monsterbok eller ett rykade färskt exemplar av Marsklandet! :gremgrin:

Arfert

Facit
Wastelands och Khelaatar lär ju fortfarande ägas av upphovsmännen.

Om jag plötsligt skulle sluta skriva och ge ut Saga skulle inte spelet automatiskt tillfalla nån annan (de får vänta tills jag vart död en längre tid). Samma princip gäller alla verk där det finns upphovsrätt.

För att ge ut Elric på svenska igen bör man ju ta kontakt med de som har den internationella upphovsrätten för en ny deal (vet inte vad Äventyrsspel hade för uppgörelse).. sannolikt Moorcocks agent/förlag eller nåt..

Nightowl

Champion
Wastelands och Khelataar ägs till stora delar av Sune Edman eller hans eftr., jag har glömt vilket.

Åke Rosenius (Rosen på forumet) och jag har dock viss publiceringsrätt. Det finns en *sorts* återutgivningsprojekt som är låst av att varken han eller jag har tid (Rosen har blivit pappa, jag har andra bekymmer).

Erik, eller ja, att vara far är ju kanske inte bara ett bekymmer... :gremwink:=

solvebring

Superhero
Denna artikel är iof ifrån 2000, men där finns en del information om vad som hände med de berörda bolagen kring millennieskiftet, och med det telefonnummer till ägare och ansvariga (kanske stämmer inte det fullt idag, men om du vill leta och krångla lite för att verkligen hitta ett riktigt svar så...).

solvebring

Superhero
Re: Här har ni nyare fakta, således mer relevanta

Aha, så bra. Kände inte till det.
Kom bara ihåg de där gamla trådarna från perioden "Varenda jävel vill ha full koll på rollspelsrättigheter" som skapande mängder tråder om olika spel med sin fot i Sverige. Kommer inte ihåg namnen på dem dock, annars hade jag länkat fler. Den gamla om Kheelatar var lätt att hitta då en del av titeln var "rättigheter".