Nekromanti Nytryck!?

G

Guest

Guest
Det skulle vara kul om de gammla DoD-böckerna trycktes upp igen....jag tror att det även skulle sälja som smör (typ svavelviter och sådana)...

Det där är något som hardiskuterats ganska många gånger på det här forumet, och kontentan av aldessa diskussioner har varit att det inte kommer att bli något nytryck. Det har också diskuterats om man kanskekunde se gamla moduler upllagda på webbben men det har också kommit fram att även detta är ogörbart pga diverse rättighetsproblem.

Må väl!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Hasse

Hero
Skulle de verkligen det?

"jag tror att det även skulle sälja som smör (typ svavelviter och sådana)..."

Skulle de verkligen sälja bra? själv köpte jag både Oraklets fyra ögon samt Femte Konfluxen "butiksnya" på Tradition i Göteborg år 2000 eller möjligen sent -99 dvs ett bra antal år efter de försts gavs ut. Jag skall villigt erkänna att jag varken sett Oraklets 4 ögen före eller efter den dag jag köpte den.(de måste hittat ett övergivet ex på lagret eller nått) Dock har jag sett att det finns många ex kvar av Femte konfluxen om de inte helt nyligen tagit slut men det är inte vad jag vill kalla "sälja som smör.

Sedan skall man oxå tänka på att den målgrupp som kan vara intressad redan har haft en möjlighet att köpa produkterna och gjorde man det inte vid förra tillfället så varför skulle man göra det nu. De som skulle köpa tror jag är samlarna och samlare brukar snarare vara intresserad av orginalproduktion än en reproduktion eller ny utgåva.

Detta är dock bara vad jag tror, dock utgår jag från mig själv. Jag skulle iofs gärna ha alla gamla saker till DoD men jag är inte så säker på att jag skulle köpa nytryckningar för det, dels för att jag hellre lägger de pengarna på att skaffa de produkter som kommer till DoD6 och dels för mina pengar skall räcka till en massa annat oxå så det kommer med största säkert bli eventuella nytryckningar av gamla produkter som väljs bort när priotereingar måste göras för att pengarna skall räcka.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-10-02 20:50.</EM></FONT></P>

Eksem

Champion
Re: Skulle de verkligen det?

"har jag sett att det finns många ex kvar av Femte konfluxen".

Jaså+ På Tradition STHLm har de ett enda ex, som de AUKTIONERAR ut! Den är väl uppe i typ 400 spänn nu, eller nåt...

Hasse

Hero

"Jaså+ På Tradition STHLm har de ett enda ex, som de AUKTIONERAR ut! Den är väl uppe i typ 400 spänn nu, eller"

Jag skrev precis efter, om de inte nyligen tagit slut, jag kan dock kolla i veckan om de fortfarande har kvar några ex i Göteborg. Det var dock länge sedan jag kolla efter femte konfluxen men jag är i princip hundra på att jag sett i år under våren i butiken. I vilket som helst så när sista exet säljs så har det ändå gått 7 år innan det upplagan tog slut. Så frågan är hur stor är efterfrågan egentligen, jag menar alla de som köpt ett ex under de 7 år som gått lär ju inte köpa ett nytt ex och de som inte köpt hittils lär inte köpa senare heller.

Hasse

Pink Floyd

Eksem

Champion

Asså, det kan ju vara en helt annorlunda situation i GBG, men i Stockholm tog de INTE slut nyligen, utan för ganska länge sedan.

Baldyr

Hero

Jag är själv övertygad om att det finns efterfrågan på äldre DoD-material, oavsett om det gäller nytryck eller restlager av originalen. Däremot är just Den femte konfluxen inget bra exempel, eftersom det är sista delen i en lång serie som kom ut under en så pass lång tid att varje del i serien i princip var slutsåld när nästa del kom ut. Därmed skulle efterfrågan för ett nytryck av Den femte konfluxen vara betydligt mindre än exempelvis Svavelvinter - som är första delen i serien. Den har inte funnit i affärerna på mycket länge och är ett av de allra mest eftersökta rollspelsprodukterna i Sverige - alla kategorier! (Och det är inte enbart på grund av samlarvärdet på originalet, utan minst lika mycket för äventyrets goda rykte innehållsmässigt.)

/Baldyr, spelförsäljare

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Baldyr

Hero

Dessutom låg det exemplar av Oraklets fyra ögon som omnämndes i ett speciellt glasskåp på Tradition i Göteborg, där de sista kvarvarande exemplaren av diverse Äventyrsspels-rariteter förvaras i väntan på köpare. Anledningen till att äventyret fanns kvar i det glasskåpet var troligtvis det höga priset - alla är inte beredda att betala lika mycket för ett äventyr som för ett helt rollspel. Skulle Tradition däremot haft hela Svavelvinter-serien inne för normalt nypris så skulle lagret varit slut för länge sedan. (Om inte annat så hade jag själv köpt upp alla exemplar och sålt med god förstjänst på Internet.)

/Baldyr, igen

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Zizop

Swordsman

De har inte funnits i Malmö på länge heller...
Däremot så hade de faktiskt nån av härskarseriens avsnitt för inte så länge sedan och lite av Nya Mutant.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Elektroniska produkter ...

... låter sig heller inte göras.

Jag har sedan i våras försökt få tag på alla som var inblandade i »Tvillingbergen» från 1983 för att få tillstånd att göra en pdf-version.

Alla jag talat med har varit odelat positiva och berättat långa anekdoter om hur kul de hade när de gjorde äventyret.

Tyvärr har jag inte lyckats få tag på två av illustratörerna och därför ser det ut som om det inte blir någon pdf.

Betänk att detta bara är en produkt. Samma procedur måste genomgås för varje äventyr/regelbok &c.

Dessutom måste någon (och detta har jag sagt tidigare) omvandla allt material till pdf:er och det tar tid om det ska bli bra. Tid som kostar pengar. Pengar som RiotMinds måste punga ut med. Pengar som RiotMinds måste få tillbaka på ett eller annat sätt.

Förutom det finns det andra praktiska problem: Alla original existerar inte i elektronisk form; alla gamla fotosättningstypsnitt finns inte till Mac och pc.

/Dante

Hasse

Hero

"Dessutom låg det exemplar av Oraklets fyra ögon som omnämndes i ett speciellt glasskåp på Tradition i Göteborg, där de sista kvarvarande exemplaren av diverse Äventyrsspels-rariteter förvaras i väntan på köpare."

Det Oraklets fyra ögon jag köpte låg inte i glasmontern utan tillsammans med alla andra äventyr, har för mig att det kostade 249:-

Hasse

Pink Floyd

Hasse

Hero

"Jag är själv övertygad om att det finns efterfrågan på äldre DoD-material, oavsett om det gäller nytryck eller restlager av originalen."

Jag var nog lite otydlig, att det finns en efter frågan nekar jag inte till, ditt företag går runt på den, det jag försökte säga är att jag inte tror att den är så stor så att en nyproduktion skulle vara lönsamt då det nämt i andra trådar om vad saker och ting kostar så krävs det, iaf i rollspels sammanhang stora volymer för att det skall vara möjligt att få lönsamhet.

För det är klart att även jag är intresserad av att köpa nytryck av gamla DoD-produkter, personligen skulle jag tycka det vore bättre de gamla produkterna las ut som PDF-filer på nätet.

Hasse

Pink Floyd

Organ

Out of time, out of mind
Tvillingbergen

Ponera att du bestämde dig för att skita i att få de försvunna illustratörernas tillstånd och lägga ut tvillingbergen ändå. Nu är väl risken att de i efterskott skulle sätta sig på tvären ganska liten, men vad skulle kunna hända om vi målar upp ett "worst case scenario" (pun intended) i frågan?

/Anders

Eksem

Champion

Ha! I Stockholm SKÄNKER de praktiskt taget bort grejjer till Nya Mutant =)

Eksem

Champion
Re: Tvillingbergen

Jag vet inte om det är sant, men JAG har hört att illustratörer kokar människor levande och äter opp dem!

Organ

Out of time, out of mind
Re: Tvillingbergen

>Jag vet inte om det är sant, men JAG har hört att illustratörer kokar människor levande och äter opp dem!

Minst sagt skrämmande! Det är dock inget mot författare. Jag har hört att i Borneos djungler finns det en stam författare som fångar människor i stora fångstgropar och tvingar dem att spela Sarkath Hans gravvalv tills de i ren desperation tar sina egna liv.

/Anders

Pazuzu

Warrior
Så kan de junte funka ju!

Om jag köper en bild av en illustratör och använder det i mitt verk så får jag göra hur mycket omtryck jag vill. Du behöver väl bara hitta instansen med äganderätten på verket. (??)

Krille

Super Moderator
Jo, faktiskt

"Om jag köper en bild av en illustratör och använder det i mitt verk så får jag göra hur mycket omtryck jag vill."

Det beror på avtalet. Många illustratörer försöker behålla kontrollen över sina alster, och säljer istället en engångspubliceringsrättighet (ibland till och med begränsat i upplaga) så att han kan maximera intäkten av sin bild. I vilket fall som helst så återgår publiceringsrätten till upphovsmannen efter ett tag, oavsett om den inte används eller inte. Under vissa andra omständigheter återgår publiceringsrätten också.

"Du behöver väl bara hitta instansen med äganderätten på verket. (??)

...som av ovanstående skäl ligger antingen hos Titan Games (numera i konkurs och avvecklat, och därför inte längre innehavare av publiceringsrätten) eller hos illustratören (som Dante inte lyckats spåra).

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"