Nekromanti Nytt äventyr för ny sl, Hjälp! Spoilers!

Bosten

Veteran
hej jag funderar på ett äventyr för min grupp har aldrig varit sl förut, men någongång skall vara den första!

grund iden är att de flesta om inte alla i gruppen skall vara tempel riddare för cirza templet tror jag! när någon relik eller annat värdefullt föremål blir stulet från templet där rollpersonerna är stationerade så blir det kallade att jaga rätt på tjuven och ta reda på varför föremålet stjäls etc! och sätta stop för dem till varje pris!

jag förstår att det kan ta lång tid kanske då jag skall sätta ut vilo spår och andra hinder folk som blir anlitade för att sropa dem, men förhoppnigsvis är de rättfärdiga så att Cirza är med dem!

jag vill inte styra rollpersonernas karakterer för mycket, men vi är ca fem spelare och det skulle ju vara coolt att ha en präst med sig också! vet inte om det känns rätt men det är en senare fråga först behöver jag nog hjälp med lite tips och tricks att tänka på så att säga! tackar!

Poseur

Swashbuckler
Välkommen till forumet först och främst!

Jag tycker det låter som ett ganska intressant koncept för äventyr. Lite deckararbete och sådant är alltid roligt.

På rak arm skulle jag nog rekommendera att någon i spelgruppen har en högre rang än dom andra, dvs agerar som ledare.
Det är bra för att då kan inte folk springa runt och leka med sitt hela tiden.
Om du vill att någon spelar präst eller något annat passande för den delen, fråga spelarna om någon skulle vilja spela detta.
Gör rollerna i förväg, då slipper ni känna er pressade att komma igång med äventyret och man kan dessutom hitta på mer om karaktärerna och blanda in dem i äventyret. Och var med när ni gör rollerna så ni kan hålla en dialog. Gör helst alla roller samtidigt också så att spelarna sins emellan kan föra dialoger och känna varandra.
Planera i förväg lite händelser och spelledarpersoner som kan tillföra något till äventyret.
Var inte rädd att improvisera.

Någon annan svarar säkert mer , annars finns det väldigt många liknande inlägg om vad man behöver kunna som SL, använd sökfunktionen.

/poseur seg

Regmolar

Swashbuckler
Välkommen till forumet!

Mycket tips på hur man spelar och spelleder hittar du i de flesta vanliga rollspelsböcker, inklusive Eon.

Det enligt min erfarenhet bästa rådet är dock att prata ihop gruppen, så att de vet att de ska jobba tillsammans, vad äventyret kommer att innehålla (mycket strid, mer sociala interaktioner, ledtrådsletning och mysterier?), vad för typ av karaktärer som kan vara bra, osv (om alla är tempelriddare kan det vara bra om alla har lite olika intressen, så att de kan täcka lite olika roller utanför stridandet och inte saknar färdigheter som kan vara viktiga i äventyret). Se till att gruppen har åtminstone ett hum om det cirefaliska samväldet och Cirza-templet, ifall de ska jobba för det.

Det är förresten en jättebra grundpremiss att alla rollpersoner från början tillhör samma grupp och har ett förutbestämt uppdrag, speciellt om man är ovan som spelledare. Cirza-templet tror jag också är ett väldigt bra val, eftersom cirefalier i regel är pragmatiska och kommer att ha tillgång till kontakter över i stort sett hela Mundana, så att det blir lätt att slänga in SLP:er att agera guide även om äventyret täcker ett stort område.

Präst kan vara en intressant utmaning att spela ifall någon känner sig mogen för rollen, men religiösa karaktärer är i min erfarenhet ofta svårspelade och därför kan det vara lättare att blanda upp det med en dos krigare och vara tempelriddare istället. Hör med dina spelare om det!

Mitt bästa tips som spelledare utom att prata med sina spelare är att ta det lungt, vara lyhörd, se till att alla spelare får göra sådant de tycker är roligt och inte vara rädd att improvisera och ändra på dina planer om spelarna gör något oväntat, sedan kommer nog resten med erfarenheten.

ikaros

Warrior
Ett misstag jag själv gjorde när jag började spelleda var att kasta in egna coola karaktärer som liksom stal rampljuset från spelarna. Jag tänkte: "dethär ska hända" och lät mina i mina ögon coola karaktärer göra de coola sakerna. Låt spelarnas karaktärer sitta i framsätet alltså.